title
کد خبر: 44955
00
رویکردی  هدفمندبرای  کاهش هزینه‌های غیرمنطقی دارو در کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پزشکی فردمحور، راهگشای کاهش هزینه‌های غیرمنطقی دارو در کشور است.

به گزارش بهداشت نیوز، وحیدرضایی یاسایی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هزینه بالای داروهای متابولیک در کشور از موضوعاتی است که باید نظام سلامت برای آن برنامه‌ریزی کند و مصرف منطقی فرآورده‌های دارویی از موضوعاتی است که باید محققان و پژوهشگران در کنار نظام سلامت روی آن برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی گفت: اگر در قسمت بالینی و تکنیکال و همچنین فروش تجهیزات و مواد برنامه‌ریزی داشته باشیم و مدیریت علمی همراه با به روز رسانی علم را در این عرصه به کار بگیریم می‌توانیم شاهد نتایج خوبی در نظام سلامت باشیم.

 

یاسایی افزود: از لحاظ مدیریت سلامت باید موضوع پزشکی فردمحور را در دانشگاه‌های علوم پزشکی و در میان اساتید و دانشجویان به خوبی تبیین کنیم و با تمرکز روی این موضوع با به روز رسانی علم در این عرصه گام برداریم.

 

اختلالات متابولیک ارثی منجر به مشکلات متابولیسمی می‌شوند

 

وی گفت: اختلالات متابولیک ارثی دسته‌ای از عارضه‌ های ژنتیکی هستند که منجر به مشکلات متابولیسمی می‌شوند و بسیاری از مبتلایان به این اختلالات ژن معیوبی دارند که منجر به نقص آنزیمی شده و با اطلاع بیماری فرد را درگیر عوارض متعدد می‌کند.

 

وی اظهار کرد: صدها اختلال متابولیک ژنتیکی وجود دارد که هریک درمان‌ها و پیش‌بینی متفاوتی دارند و با داروهای گرانقیمت در کشور درمان می‌شوند و نظام سلامت هزینه بالایی را بابت این داروها متحمل می‌شود.

 

وی گفت: هزینه میلیاردی داروهای متابولیک در کشور از مشکلاتی است که با تبیین صحیح پزشکی فردمحور می‌تواند تصحیح شود و علی‌رغم مشکلات حوزه سلامت باید محققان و پژوهشگران با به روز رسانی علوم این موضوع را مدنظر قرار دهند.

 

هزینه دارو؛ موضوع جدی در روند درمان

 

یاسایی گفت: پزشکی فردمحور رویکردی هدفمند است که در عرصه داروها می‌تواند اقتصاد سلامت را پیش بیندازد؛ همه باید تلاش کنیم تا با به روز رسانی علم پزشکی فردمحور را که متشکل از نظام بهینه علوم پایه، فناوری اطلاعات، ذخیره و انتقال داده‌ها، سخت‌افزار مناسب، نیروهای کارآمد و دوره دیده، نظام دارویی و بیمه‌ای موثر و شبکه‌های پیشرفته و موثر تحقیقاتی و بالینی به جامعه معرفی کند.

 

یاسایی گفت: در روند درمان هزینه دارو موضوع جدی است که در بیماری‌های گوناگون با این مشکل مواجه هستیم، اما با به روز رسانی علم و آگاهی از پزشکی فردمحور می‌توانیم برای بکارگیری داروهای هوشمند در انواع بیماری‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

 

وی در پایان گفت: اقتصاد سلامت موضوعی مهم در هر کشور و به ویژه برای نظام سلامت است و با به کارگیری علوم جدید و به روز رسانی علم در دانشگاه‌های علوم پزشکی ما نیز می‌توانیم در زمره کشورهای موفق باشیم و شاهد مصرف منطقی دارو در نظام بهداشت و درمان کشور باشیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز