title
کد خبر: 44970
00
علت لکنت زبان و نحوه درمان آن

لکنت به معنای یک اختلال روانی در کلام است که سخن گفتن را برای فرد مشکل می‌سازد؛ گفتار درمانی و روان درمانی، درمان‌های موثر برای حل این مشکل است.

به گزارش بهداشت نیوز، پریسا خسروتاش، دکترای روانشناسی تربیتی در زمینه مشاوره کودک و نوجوان درباره لکنت زبان در کودکان گفت: برای درمان لکنت زبان، باید از کمک‌های مشاور، درمانگر و روانشناس کودک بیشتر استفاده کرد.

وی ادامه داد: حضور مادر هنگام پوشش روان درمانی و مشاوره لازم است تا در کنار فرزندش حضوری موثر داشته باشد.

 

این دکترای روانشناسی تربیتی با بیان این‌که ترس اولیه و پیش زمینه برای مراجعه به درمان لکنت وجود دارد ، بیان کرد: باورهای غلطی وجود دارند که در اثر یک سری تمرین‌های خانگی و آموزش می‌توان به درمان این مساله پرداخت.

 

وی با تاکید بر این‌که برای درمان لکنت راه‌کارهایی در داخل خانواده لازم است، گفت: همه این راه‌کارها نیازمند روانشناس، مشاور و درمانگر کودک است. لکنت به معنای یک اختلال روانی در کلام است که سخن گفتن را برای فرد مشکل می‌سازد.

 

خسروتاش در ادامه تصریح کرد: لکنت معمولا در کودکی آغاز می‌شود. از ۲ تا ۴ سالگی ممکن است دیده شود و ما لکنتی هم داریم که گاهی اوقات از ۶ تا ۷ سالگی دیده می‌شود. کودک برای رفتن به مدرسه با توجه به اختلالات عاطفی و تغییراتی که برایش به وجود می‌آید ممکن است این مساله در آن زمان رخ دهد.

 

وی ادامه داد: حتی لکنتی داریم که ممکن است در دوران نوجوانی فرد رخ دهد و فردی که در دوران کودکی لکنت داشته است احتمال بازگشت لکنت و عود این بیماری را در دوران نوجوانی هم دارد.

 

این دکترای روانشناسی تربیتی با بیان این‌که لکنت شکل‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد، افزود: لکنت می‌تواند تکرار کلمات باشد. در ابتدای کلمه یا با حالت فشاری و تشنجی که در عضلات اتفاق می‌افتد. در حین گفتار یا سکون در لحظه گفتار باشد.

 

وی بیان کرد: لکنت علت واحدی ندارد و مسائل عاطفی و فیزیولوژیکی می‌تواند تاثیرگذار باشد. درمان‌هایی هم که می‌تواند صورت بگیرد شامل درمان‌های گفتار درمانی، روان درمانی و درمان‌هایی که روی تنظیم تنفس کار می‌شود، است. تمام این‌ها باید تحت پوشش یک روانشناس کودک یا نوجوان یا روانپزشک باشد.

 

خسروتاش در پایان در رادیو سلامت اظهار کرد: برای درمان لکنت غیر از آرامش، در خانه و خانواده نیاز است به پیش زمینه‌های عاطفی و روحی کودک حتما توجه شود و با استفاده و کمک از مشاور، روانشناس یا روانپزشک درمان‌های مشخصی که در این زمینه وجود دارد، صورت گیرد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز