title
کد خبر: 45175
00
عوارض تجویزهای القایی

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با بیان اینکه درخواست‌های القایی بر خلاف آموزه‌های حکمت در پزشکی است گفت: تجویزهای القایی نه تنها اثری بر کاهش بیماری مردم ندارد بلکه سبب تداخلاتی شده که نتیجه آن بیماری‌های جدیدی است.

به گزارش بهداشت نیوز، حسن ملکی نژاد معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با تأکید بر اهمیت احترام به بیمار از سوی پزشک و سایر حرفه‌مندان پزشکی مانند داروسازان اظهار کرد: در گذشته به یک پزشک یا کسی که دارویی در جهت التیام بیمار تجویز می‌کردن حکیم می‌گفتند، حکیم تنها دارو را به بیمار نمی‌داد تا او را مداوا کند، بلکه همزمان مانند یک دوست به او نزدیک می‌شد و خود را همدرد او می‌دانست.

ملکی نژاد با بیان اینکه باید حکیم بودن را در میان جامعه پزشکی زنده کرد، گفت: این که پزشکان امروز نیز در عمل مانند حکیمان باشند می‌توانند بسیاری از مشکلات بیماران و حتی خود جامعه پزشکی را برطرف کنند.

وی با اشاره به رواج تجویز‌ها و تقاضا‌های القایی در میان جامعه پزشکی اظهار کرد: متأسفانه این تقاضا‌های القایی که امروز در جامعه پزشکی دیده می‌شود و به نوعی برای سودجویی بوده؛ برخلاف آموزه‌های حکمت در میان پزشکان است این امر هم به بیماران و هم جامعه پزشکی لطمه می‌زند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه افزود: امروزه تجویز‌هایی در زمینه دارویی و حتی خدمات پاراکلینیکی وجود دارد که نه تنها اثری بر کاهش بیماری مردم ندارد بلکه سبب تداخلاتی شده که نتیجه آن بیماری‌های جدیدی است که در اثر آن تداخلات به وجود می‌آید در حالیکه یک پزشک باید موجب کاهش رنج بیمار شود نه اینکه بیماری جدیدی بر بیمار و مراجعه کننده اضافه کند.

وی ادامه داد: جریان تجویز‌های القایی بعد دیگری نیز دارد و آن این درخواست بیمار از پزشک و داروسازی است؛ نخست اینکه یک بیمار حق ندارد که به پزشک بگوید یک دارو را برای او بنویسد و در وهله دوم نیز پزشک حق ندارد که بر اساس درخواست بیمار آن دارو را تجویز کند، متأسفانه چنین فرهنگی در کشور ما وجود دارد که بیمار خود درخواست دارویی را کرده و پزشک نیز آن را قبول می‌کند.

ملکی نژاد یادآور شد: جامعه پزشکی و مردم باید دست در دست هم بدهند و این مشکل را حل کنند، این امر نیاز به یک زیر ساخت فرهنگی دارد، زیر ساختی که پزشک به بیمار احترام گذاشته و بیمار نیز به پزشک احترام بگذارد این‌ها زنجیره‌های مختلفی هستند که می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را در نظام سلامت بر طرف کند.
 
 
منبع: ایکنا
 

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز