title
کد خبر: 45259
00
علت کشیدگی عضلات چیست؟

متخصص روماتولوژیست گفت: کشیدگی عضلات به 2 دسته کلی تقسیم می‌شود؛ دسته اول بیماری‌های التهابی هستند. خشکی یا تورم و کبودی نشانه این نوع از کشیدگی‌ها هستند....

به گزارش بهداشت نیوز، سوال های شما در زمینه «گرفتگی عضلات » را عبدالرحمان رستمیان متخصص روماتولوژیست پاسخ داد.

سوال: علت کشیدگی عضلات چیست؟
جواب: کشیدگی عضلات به 2 دسته کلی تقسیم می‌شود؛ دسته اول بیماری‌های التهابی هستند. خشکی یا تورم و کبودی نشانه این نوع از کشیدگی‌ها هستند. درد عضلانی در این دسته ناگهانی بوجود آمده و معمولا مزمن نیست؛ برای این نوع از درد‌های عضلانی آزمایش‌های پزشکی لازم است.
دسته دوم، درد‌های عضلانی است که بر اثر کم خوابی، درست نخوابیدن، ورزش سنگین یا استرس ایجاد شده‌اند که به آن‌ها اصطلاحا بیماری‌های مکانیکال گفته می‌شود، این نوع از بیماری‌ها بیشتر نیازمند آرامش‌دهی و نرمش هستند.

سوال: مردی ۵۶ ساله هستم به تازگی تمامی عضلات بدنم سفت می‌شود و حرکت آن‌ها سخت شده است؛ مدام باید مثل کسی که تازه از خواب بلند شده عضلات را کش داده و به اصطلاح خستگی در کنم لطفا راهنمایی بفرمایید.
جواب: اینکه به تازگی رخ داده است خیلی مهم است. ممکن است خستگی صبحگاهی باشد؛ توجه کنید که اگر فردی پس از بیدار شدن از خواب، بیش از نیم ساعت احساس خستگی و کوفتگی کند، باید آن را جدی گرفت.

سوال: مدتی است طرف راست کتفم تقریبا اندازه یه سکه درد می‌کند؛ دردش تاگردن ادامه دارد و حس سوزش دارد، دلیلش چیست؟
جواب: علت سوزش می‌تواند متفاوت باشد، بهتر است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

سوال: عضله گردنم سمت چپ گاهی اوقات دچار گرفتگی می‌شود، بیشتر صبح هنگام بیدار شدن از خواب اتفاق می‌افتد و اول خفیفه، ولی تا شب شدیدتر میشه چکار کنم؟
جواب: بسیاری از درد‌های کمر و گردن، اسپاسم یا کشیدگی هستند که به علت بدخوابیدن، تشک و بالش نامناسب بوجود امده است؛ بهترین راه آموزش نحوه درست خوابیدن و استفاده از تشک مناسب است.

سوال: پسری هفت ساله دارم شب‌ها وقتی خوابه عضله کف پاش وبعضی مواقع عضله دستش می‌گیرد وحالت سفت شدگی پیدا می‌کند، وقتی ماساژ میدیم حالت کشیدگیش بهتر می‌شود، آزمایش گرفتیم کمبود کلسیم نداشت؛ پزشک متخصص کودکان گفت که به پزشک اعصاب مراجعه کنیم
جواب: باید دید تکرار پذیری دارد یا نه؟ اگر این مشکل تازه شروع شده و همچنان در حال پیشرفت است می‌تواند یک مشکل جدی باشد در غیر این صورت خیلی جدی نیست.

سوال: لطفا درمورد علت گرفتگی عضلات پشت پا از زانو به پایین توضیح بدیدو راهکار برای اصلاح آن چیست؟‌
جواب: می‌تواند به علل مختلف باشد، ولی مهم‌ترین دلیل آن نوع فعالیت‌هایی است که در طول روز دارید؛ طب ورزش و نرمش‌های مناسب می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند.

سوال: آقایی ۶۵ ساله استخوانی و لاغر که حدود دوماه است با مشکل درد در عضلات و کشاله ران و استخوان لگن مواجه هستند. حدود یک ماهه که قرص منیزیم و ژریویتون مصرف می‌کنند و همچنین از پماد‌های مسکن و ضد درد، اما فایده‌ای نداشته. درمانش چیست؟ و ایا کمبود ویتامین دی هم موجب گرفتگی عضلات و اشکال در راه رفتن می‌شود؟
جواب: اگر طبق دستور پزشک متخصص این دارو‌ها را مصرف می‌کنید، بهتر است با مراجعه به همان متخصص علت آن را جویا شوید، درد شما می‌تواند به علل مختلفی باشد که با مراجعه به پزشک می‌توان تشخیص داد.
کمبود کلسیم و ویتامین دی می‌تواند در گرفتگی عضلات موثر باشد.

سوال: مادرم ۴۲ ساله است. بیماری آسم دارد از دارو استفاده میکند به صورت مرتب ... با این حال  وقتی که خواب هستن یا در حین فعالیت روزانه دچار گرفتگی عضلات ناگهانی می‌شود. در ضمن آرتروز گردن هم دارن. مشکل چیست؟
جواب: در این مورد، لزوما ارتباطی بین گرفتگی عضلات با آسم یا حتی آرتروز وجود ندارد؛ علل مختلفی وجود دارد و در صورتی که گرفتگی عضلات بیشتر شد بهتر است به متخخص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

سوال: من حدود سی سال دارم یه دردی از ناحیه پایین گردن و نزدیک کتف چپ از درون دارم این درد رو بعضی وقتا احساس می‌کنم مخصوصا زمانی که هوا کمی سرد باشه و لباس کمتری بپوشم این درد شدتش بیشتر می‌شود. لطفا راهنمایی بفرمایید؟ آیا این درد مربوط به انسداد نسبی رگ هام نیست؟
جواب: اگر به تازگی این درد ایجاد شده یا پیشرفت محسوسی داشته به پزشک متخصص مراجعه کنید، در غیر این صورت ممکن است به علت فعالیت‌های روزانه یا استرس باشد.

 سوال: عضله کمرم در اثر فوتبال می‌گیرد قبلا تا یکی دو هفته خوب میشد الان دیسکم رو هم درگیر کرده و درد به سمت باسن و ساق پام می‌رسد، راهنماییم کنید ممنون
جواب: باید قبل از فوتبال، نرمش‌ها و فعالیت‌هایی که توصیه شده است؛ انجام دهید ، مشخص است که علت درد عضلانی شما به علت ورزش سنگین بدون گرم کردن و سرد کردن مناسب است.

 سوال: مردی ۳۶ ساله و کارمند اداره هستم. چند ماهی است که امکان کار کردن با دست راستم برایم خیلی مشکل شده بطوریکه دکمه‌های کیبورد را به سختی فشار می‌دهم با توجه به اینکه ۹۰ درصد کار من در اداره نوشتن و استفاده از کیبورد در حضور مشتری است، این مسئله استرس و ناراحتی روحی فراوانی برایم ایجاد کرده است.
خواهشمندم در این مورد راهنمایی بفرمایید.
جواب: در ابتدا باید تحت معاینات رفلکس مانند رفلکس کف پا قرار بگیرید، همچنین باید قدرت انگشتان شما مورد معاینه قرار گیرد؛ ضمن اینکه ممکن است با تشخیص پزشک نوار عصب گرفته شود؛ باید دید که آیا مشکل عصبی است یا خیر. باید بررسی شود که آیا مشکل از دست شماست یا به عصب گردن برمی‌گردد.

 سوال: در قسمت بالا نزدیک ستون فقرات درد نقطه‌ای دارم (موقت برای چندروز) که تا بحال نزد چندین پزشک رفته، ولی درمان موثری نداشته ام. لیزر و قرص و ماساژ و ... کارامد نبوده. یکی از متخصصین گفت: وقتی درد داری بیا تا مارگارین تزریق کنم، ولی ترسیدم. دلیلش چیست و راه درمان؟
جواب: ممکن است به علت اسپاسم باشد و با نرمش و طب ورزش بهود یابد، اما اکیدا توصیه می‌شود از تزریقات زیاد خودداری کنید؛ تزریقات عمدتا راه حل نیست و گاهی می‌تواند به تشدید مشکل شما بیانجامد.

سوال: جوان ۳۲ ساله هستم از بندرعباس، چند ساله تمام ماهیچه‌های بدنم خسته ست تمام عضله‌ها یا بهتره بگم اجزاء بدنم همینطوریه؛ دکتر هم رفتم وهیچ مشکلی ندارم.
جواب: اگر به نزد متخصص رفتید و مشکلی مشاهده نشده ممکن است به دلیل ورزش سنگین، استرس باشد. همچنین ممکن است خواب مناسبی نداشته باشید

 سوال: ۶۵ ساله هستم عادت دارم روی دست چپ بخوابم به همین دلیل بالای ران و پهلو کبود شده و حدود ۳ هفته‌ای استکه دست چپم زیر و پشت شانه بشدت درد می‌کند 
جواب: اگر کبودی زیاد و جدی است باید آزمایش خون بدهید، ممکن است ارتباطی بین کبود و درد دست چپ وجود نداشته باشد؛ همچنین به طور کلی توصیه می‌شود به سمت راست بدن بخوابید.

سوال: ۳۴ سال سن دارم خانه دار هستم عضلات گردنم بیشتر مواقعه درد می‌کند و بعضی مواقع فکر می‌کنم گردنم تحمل وزن سرم را نداره و دچار سردرد می‌شم لطفا پاسخ دهید
جواب: بسیاری از اوقات، رفتار ناصیح علت اصلی گردن درد است، برای مثال عده‌ای عادت دارند هنگام صحبت با گوشی تلفن، آنرا بین گردن و سر قرار دهند که نامناسب است؛ ضمنا بالش و تشک نامناسب هم در گردن درد‌های روزانه موثر است.
اما سردرد شما علل مختلفی دارد؛ فشار خون و کمبود برخی عناصر در بدن می‌تواند در ایجاد سردرد نقش داشته باشد.

سوال: مدتهاست در ناحیه گلو احساس خفگی و گرفتگی دارم که تقریبا از زیر شش شروع شده و تا ناحیه دهان این حس را دارم گاهی احساس تحریک و آب دهان قورت دادن و فشار عضلات درونی گردن دارم برای سردردم از ژلوفن و برای فشار تحریکاتی که موجب بیخوابی و ترس‌های موهم که خودم هم می‌دانم بیجهت است از لورازپام استفاده می‌کنم که موقتا آرامم می‌کنند.
جواب: مهم‌ترین نکته‌ای که باید به شما گفت این است که مصرف این قرص‌ها را ترک کنید؛ برای مثال لورازپام وابستگی عادت ایجاد می‌کند که با ترک آن، عوارض بیشتری سراغ فرد می‌آید؛ مصرف بی ریوه قرص‌ها نه تنها به حل مشکل شما کمکی نمی‌کند بلکه قطعا موجب تشدید درد‌های شما خواهد شد. علت این دردها می‌تواند عصبی یا ناشی از نوع فعالیت‌های روزانه شما باشد؛ حتما برای تشخصیص علت درد به متخصص مراجعه کنید.

سوال: کارمند روز کار هستم و بصورت اضافه کاری در ماه بطور متوسط ۶ شب تا صبح نیز اضافه کاری انجام می‌دهم (پشت میز). زود به زود عظه پشتم سمت راست ستون فقرات و نزدیک گردن می‌گیرد بعضی وقت‌ها هم در کناره داخلی پا نیز گرفتگی پیش میاد. آیا مشکل من به کم تحرکی و زیاد نشستن مربوطه یا کمبود تغذیه‌ای دارم؟ چه ورزش یا نرمشی میتونه موثر باشه؟ 

جواب: می تواند به تمام این مواردی که گفتید مرتبط باشد؛ با مراجعه به متخصصی طب ورزشی از نرمش های مخصوص خودتان مطلع شوید. 

 سوال: من هرچند مدت یک بار عضلات گردنم شدید می‌گیرند به طوری که تنفس هم برایم مشکل می‌شود و نمی‌توانم حرکت کنم. اولین بار که این اتفاق برایم افتاد از گردنم ام آر آی گرفتند. پزشک متخصص قلب هم نوار قلب، اکو و تست ورزش گرفت، ولی هیچ مشکلی تشخیص داده نشد. در آخر هم گفتند مشکل عصبی است. حالا هر چند وقت این اتفاق تکرار می‌شود و من چندین روز درد می‌کشم. لطفا مرا راهنمایی کنید که چه کنم که این مشکل حل شود.
جواب:  باید دید تا چه میزان تکرارپذیری دارد، به احتمال زیاد مربوط به اعصاب است. توصیه می‌شود به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید، اما اگر این یک مشکل قدیمی در شماست، ممکن است به دلیل فعالیت‌های روزمره شما باشد.

سوال: علت گرفتگی ماهیچه پا، بعد از عمل دیسک کمر؟
جواب: اگر دیسک کمر شدید باشد با سیاتیک همراه است که از بالای کمر تا ران دچار درد می‌شود؛ معمولا درد در  مسیر عصبی سیاتیک با اسپاسم و کشیدگی عضلات کمر همراه خواهد بود.

سوال: من ۵۱ سالمه و حدود سه سال است که خیلی دچار گرفتگی عضلات می‌شوم و بر خلاف ایام جوانی که معمولا عضلات ساق پاهایم می‌گرفت در این چند سال اخیر دچار گرفتگی عضلات کمر و سینه می‌شوم بیشتر هنگام خواب با غلطیدن یا هنگام بیدار شدن از خواب با اولین خمیازه و کشیدگی بدن اتفاق می‌افتد لازم به توضیح است که اضافه وزن دارم و سیگار می‌کشم.
جواب: با آزمایش خون از میزان کلسیم و ویتامین دی مطلع شوید؛ همچنین نرمش‌های روزانه و تغییر سبک زندگی می‌تواند در بهبود حال شما موثر باشد.

سوال: از خواب که بیدار می‌شوم گردنم درد میکند و در طول روز هم خیلی پیش میاد که درد گردن داشته باشم
جواب: بسیاری از درد‌های کمر و گردن، اسپاسم یا کشیدگی هستند که به علت بدخوابیدن، تشک و بالش نامناسب بوجود امده است؛ بهترین راه آموزش نحوه درست خوابیدن و استفاده از تشک مناسب است.

سوال:۲ ماه هست که عمل جراحی در ۲ قسمت شکم و ۲ قسمت ران همزمان انجام دادم وکشاله ران نقطه مشترک جراحی است. ازهمان اوایل بعد از جراحی؛ گرفتگی درناحیه کشاله و پایین شکم داشتم ؛ راهنمایی کنید که چکارکنم تا این گرفتگی کمتر ویاب رطرف گردد.
جواب: بهترین کسی که می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند؛ همان پزشک جراح شماست؛ اطلاع از وضعیت بیمار مهم‌ترین نکته ایست که در مشاوره به بیماران بعد از عمل جراحی باید در نظر گرفت.

 سوال: آقای ۴۶ ساله هستم بعضی از شب‌ها وقتی خواب هستم عضلات پشت ساق پاهایم می‌گیرد و درد شدیدی دارد بطوری که از خواب بیدار می‌شوم البته در روز هم بعضا این مورد اتفاق می‌افتد همچنین بعضی اوقات انگشتان پاهایم حالت سر می‌شود و اگر دست بزنم درد می‌گیرد. بنظر شما کمبود نوعی ماده در بدن باعث این موارد درد زا میشود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران


جواب: کمبود کلیسم می‌تواند موجب کشیدگی عضلات و همچنین سر شدن انگشتان پا شود، اما نمی‌توان برای تمامی افراد یک نسخه مشترک تجویز کرد، بهتر است با آزمایش خون از میزان کلسیم مطلع شوید.

سوال: علت گرفتگی وخستگی مفرط بخصوص بعد از بیدار شدن ازخواب چیست.
جواب: خستگی تا نیم ساعت پس از بیدار شدن از خواب طبیعی است؛ در غیر این صورت می‌تواند به علت خواب نامناسب و فعالیت‌های روزانه شما باشد.

 سوال: کارمندی هستم که در روز باید ۱۰ ساعت پشت میز باشم و در طی این مدت هم تنها در فضایی در حدود ۵۰ متر امکان جابجایی دارم مدتی است در گودی کمر احساس درد می‌کنم با مراجعه به پزشک نیز کمربند و بالشتی جهت نشتن بر روی صندلی پیشنهاد گردید ممنون می‎شوم اگر راهکار یا ورزشی در این زمینه هست بفرمائید.
جواب: طب ورزش با توجه به وضعیت هر فرد یک راهکار ورزشی را موثر می‌داند، نمی‌توان برای تمامی افراد یک راهکار در نظر گرفت، به متخصص طب ورزشی مراجعه کنید. 

 سوال: ضمن عرض سلام مدتی است که وقتی سر خود را جهت خواب روی بالش می‌گذارم عضلات چشمم می‌گیرد و تامدتی تار می‌بینم سپاسگذار خواهم بود از ارسال پاسخ شما.
جواب: عضلات چشم به اعصاب و متخصصین چشم پزشکی مرتبط است.

سوال: زانو درد شدید وکمردرد خیلی بالا دارم بعضی وقت‌ها احساس بی حسی به من دست می‌دهد
جواب: کمبود کلسیم و ویتامین دی امری شایع است، می‌توانید با مصرف لبنیات و موادی که حاوی این عناصر هستند و همچنین گرم نگه اشتن زانو و کمر درد خود را تسکین دهید.

سوال: حدود ۵ روز پیش در حین تمرین فوتسال،  سطح بالای ران پای سمت چپم دچار گرفتگی شد و الان حتی قادر نیستم به توپ ضربه‌ای وارد کنم از طرفی مسابقات نزدیک است اگه میشه راه حلی پیشنهاد کنید
جواب: ممکن است کششی در بالای ران شما ایجاد شده، کشیدگی‌ها عمدتا پس از مدتی بهبود می‌یابند، با طب ورزشی این مدت را کاهش دهید.

سوال: ۳ روزه سمت راست قفسه سینم درد می‌کند و تیر می‌کشد بعضی اوقاتم احساس می‎کنم گرفتگی هستش
جواب:  درد‌های زیادی با درد قفسه سینه مرتبط است؛ ممکن است این درد‌ها به علل عضلانی و یا اسکلتی باشد، اگر با تغییر در فعالیت‌ها درد تسکین پیدا کرد می‌تواند از درد‌های عضلانی باشد، همچنین سن، سابقه بیماری‌های مختلف در این زمینه موثر است.

  سوال: برای درمان تریگر پوینت چه روش‌هایی مناسب هست. البته دیسک گردن هم دارم. ولی نوار عصب و عضله گرفتم و مشکلی نداشتم. فیزیوتراپی هم رفتم گفتن تریگر پوینت هست . در  سمت چپ بدن خیلی اذیت می‌کند
جواب: باید علت این درد را فهمید اگر با نوار عصبی مشکلی مشاهده نشد ممکن است با تزریق لوکال درمان شود.

سوال: دو سه سالی هست که عضلات کمرم و عضلات سمت راست ستون فقرات درد می‌کند. الان هم عضلات سمت راست گردنم عذاب میده و زود خشک میشه و از زانو به پایین ماهیچه‌ها درد می‌کنن، احساس می‌کنم که رگ‌های پام سیاه رنگ و نازکتر شدن؟ علتش چیست؟
جواب: باید به متخصصین مغز و اعصاب مراجعه کنید تا با معاینه تشخیص دقیق داده شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
mahsan akbari
1399/03/30 - 01:160 0
٢٧سال دارم و چند وقتي ميشه داروهاي اعصاب استفاده ميكردم والا قطع كردم اما اللن چند وقته تمتم اعصاي بدنم رو ميكشم و فشار ميدم همش اينقدر اين حركت شديد هست كه اشكم درمياد فقط دلم ميخواد بدنم و بكشم تا از اين حس رها بشم اما بدتر ميشه و دردام زياد تر
mahsan akbari
1399/03/30 - 01:171 1
٢٧سال دارم و چند وقتي ميشه داروهاي اعصاب استفاده ميكردم والا قطع كردم اما اللن چند وقته تمتم اعصاي بدنم رو ميكشم و فشار ميدم همش اينقدر اين حركت شديد هست كه اشكم درمياد فقط دلم ميخواد بدنم و بكشم تا از اين حس رها بشم اما بدتر ميشه و دردام زياد تر
اینستاگرام بهداشت نیوز