title
کد خبر: 45271
00
چگونه کمر درد را درمان کنیم؟

یک فیزیوتراپیست گفت: گذاشتن کیسه یخ یا انجام ماساژ سرد، استفاده از حوله گرم یا شیشه آب گرم ، روی ناحیه ای که درد از جمله مواردی است که می تواند به روند درمان کمک کند.

کمر درد یا گرفتگی عضلات کمر، دردی است که به صورت خفیف و شدید بروز می کند. کمر درد به دلیل بلند کردن اجسام سنگین، درست ننشستن، ضربه و یا پریدن از جایی شروع می شود.کمر درد که برای عده زیادی از مردم هم اتفاق می افتد ناشی از گرفتگی عضلات کمر و فشار به ستون فقرات است، این درد اغلب با سیاتیک همراه است. روش های زیادی برای درمان کمر درد وجود دارد و اگر هیچ یک از این روش ها موثر نباشد باید اقدام به جراحی کرد.
علایم شایع درد ممکن است مداوم، یا تنها زمانی رخ دهد که بدن در وضعیت خاصی قرار می گیرد. امکان دارد درد با سرفه یا عطسه، خم شدن، یا چرخاندن بدن بدتر شود.

** عوامل ایجاد کمر درد
به گزارش بهداشت نیوز، مهرداد بهرامیان عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران در پاسخ به پرسش مبنی بر این که چه عوامل ایجاد کمر درد می کند، گفت: بلند کردن وزنه های سنگین به شکل نامناسب، فعالیت های سنگین ناگهانی پرت شدن از بلندی، تصادف، ورزش های حرفه ای یا سنگین، وضعیت بد هنگام خوابیدن یا استراحت کردن از جمله بروز درد کمر است.


وی همچنین بد نشستن و بد ایستادن، طولانی خم شدن به سمت جلو، نگه داشتن گوشی تلفن با شانه (افرادی که به خاطر شغلشان این کار را هر روز و طولانی مدت انجام می دهند)، حمل کیف یا کوله سنگین وزن یا به مدت طولانی، کشیدگی و صدمه دیدن عضلات کمر و شکستگی ستون فقرات را از دیگر عوامل عنوان کرد.


بهرامیان اضافه کرد: سرطان ستون فقرات، سیاتیک، فتق دیسک، تنگی کانال نخاعی و انواع آرتروز از دیگر دلایل کمر درد است.وی درباره شرایط فیزیکی که می تواند منجر به کمر درد شود، گفت: ضعف عضلانی، اضافه وزن، بارداری می تواند سبب کمر درد شود.


این فیزیوتراپیست درباره روند آغاز درمان کمر درد گفت: آزمایش های تشخیصی کمر درد شامل آزمایش خون برای بررسی وجود بیماری زمینه ساز، عکس ساده از ستون فقرات، سی تی اسکن ، یا ام .آر.آی است.
وی افزود: استفاده از تشک سفت (در صورت لزوم ، یک تخته زیر تشک خود بگذارید)


گذاشتن کیسه یخ یا انجام ماساژ سرد، استفاده از حوله گرم یا شیشه آب گرم ، روی ناحیه ای که درد از جمله مواردی است که می تواند به روند درمان کمک کند.


وی با بیان این که استراحت نقش مثبتی بر درمان کمر درد دارد، گفت: البته استراحت بیش از دو روز ممکن است به علت ایجاد مشکلات روحی و به علت کاهش قدرت انقباضی عضلات کمر، درد را بیشتر کند؛ همچنین با استراحت طولانی مدت، خطر لخته شدن خون در ساق پا افزایش یافته و بنابراین فرد باید هرچه زودتر فعالیت معمول روزانه را شروع کند.


بهرامیان اضافه کرد: استراحت در رختخواب به مدت طولانی تر بستگی به شدت بیماری دارد. تحقیقات اخیر نشان داده که برای مشکلات کمر، فعال ماندن بهتر از استراحت طولانی مدت در رختخواب است. وی در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر چگونگی استراحت فردی که دچار کمر درد شده، گفت: فردی که دچار کمر درد شده باید به پشت خوابیده و یک بالشت زیر زانو هایش بگذارد تا زانوها کمی خم شوند.


وی ادامه داد: همچنین فرد می تواند به پهلو خوابیده و یک بالشت بین پاهایش بگذارد؛ البته فردی که دچار کمرد درد شده نباید برای مدت طولانی در یک وضعیت بخوابد و هر دو و سه ساعت حدود 10 تا 20دقیقه قدم بزند و دوباره دراز بکشد.


بهرامیان درباره روش های درمان کمر درد افزود: فرد می تواند هر دو یا سه ساعت یکبار کمرش را به مدت 15 تا 20 دقیقه گرم با کیسه آب گرم یا حوله برقی و دوش آب گرم، گرم کند.وی اضافه کرد: برای برخی افراد سرد کردن بهتر از گرم کردن موجب کاهش درد می شود. افراد می توانند به همین میزان، محل درد را سرد کنند.


بهرامیان تصریح کرد: معمولا پس از یک فعالیت بدنی شدید، کمردرد ایجاد می شود در چند روز نخست سرد کردن محل درد مفید است و بعد از گذشت چند روز ممکن است گرما مفیدتر باشد.


وی درباره داروهای درمان کمر درد گفت: پزشک معالج معمولا از داروهای ضد التهاب مانند بروفن یا سلکسیب و از داروهای شل کننده عضلانی برای کاهش درد استفاده می کند. داروها باعث تسریع التیام ضایعه نمی شوند. آنها فقط به کاهش علایم کمک می کنند.


وی درباره روند درمانی فیزیوتراپیست برای افرادی که دچار کمر درد شدند، گفت: این افراد با اقداماتی نظیر گرم کردن، تحریک الکتریکی، استفاده از میدان های الکتریکی، کشش و دیگر تمهیدات، می توانند درد بیمار را کاهش دهد.


بهرامیان درباره دیگر اقدامات فیزیوتراپیست درخصوص این بیماران گفت: فیزیوتراپیست می تواند با آموزش نرمش های کششی و تقویتی، تاثیر بسیار مهمی در درمان داشته باشد. بدون انجام این نرمش ها، درمان فرد ناقص بوده و عارضه ممکن است بزودی عود کند. نرمش ها باید هرچه زودتر بعد از فروکش کردن درد حاد شروع شود.


وی درباره ماساژ فردی که دچار کمر درد شده گفت: ماساژ سبب تحریک بدن و در ادامه ترشح مواد ضد درد طبیعی بنام اندورفین در بدن می شود؛ مسکن های طبیعی شرایط روحی فرد را بهتر می کند.


وی گفت: فرد مبتلا به کمرد درد پس از گذشت دوره حاد درد باید از انجام فعالیت های سنگین تا 6 هفته خودداری کند و پس از التیام ضایعه ، در پیش گرفتن یک برنامه وزشی منظم می تواند در پیشگیری از آسیب مجدد کمک کننده باشد.


وی درباره رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به کمر درد اضافه کرد: هیچ رژیم خاصی توصیه نمی شود. البته اگر فرد دارای اضافه وزن باشد، توصیه می شود رژیم لاغری گرفته شود.

 

منبع: ایرنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز