title
کد خبر: 45355
00
مشکلاتی که هنوز زلزله زدگان کرمانشاه را می ترساند

رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: کمبود حمام، سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی سالم، بیکاری، زندگی در چادر، ابهام از آینده و مشکلات تحصیلی دانش آموزان موجب ادامه استرس،گوش به زنگی و ترس و وحشت در بین زلزله زدگان کرمانشاه شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: کمبود حمام، سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی سالم، بیکاری، زندگی در چادر، ابهام از آینده و مشکلات تحصیلی دانش آموزان موجب ادامه استرس،گوش به زنگی و ترس و وحشت در بین زلزله زدگان کرمانشاه شده است.

علی اسدی افزود: علاوه بر داغ عزیزان و مشاهده مرگ همسایه ها و نزدیکان و از بین رفتن خانه و زندگی افراد، مسائل مختلف دیگری هم وجود دارد که اختلالات روانی مانند استرس، اضطراب، ترس و وحشت، گوش به زنگی (هر لحظه انتظار یک خبر بد)، پرخاشگری، اعتراض و مشکلات رفتاری و خلق و خویی را در بین برخی زلزله زدگان به وجود آورده است.


وی افزود: کمبود حمام و سرویس بهداشتی، کمبود آب آشامیدنی سالم، اسکان نامناسب در چادر یا کانکس، نگرانی از آینده، بیکاری، مشکلات مالی، مشخص نبودن زمان دقیق واگذاری وام و کمک های اعلام شده برای بازسازی خانه های تخریب شده از جمله مسائل و عوامل اقتصادی و اجتماعی است که بر روی خلق و خوی افراد دچار زلزله در کرمانشاه تاثیر گذاشته است.


معاون دفتر سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت افزود: مسائل مربوط به سلامت روان پس از حوادث و بحران ها به دو دسته، مشکلات حاد و دراز مدت تقسیم می شود، مرحله حاد این مشکلات بین یک ماه تا 45 روز طول می کشد و بیشتر مشکلاتی مانند از دست رفتن عزیزان و آشنایان، خراب شدن خانه و زندگی و پرخاشگری، اعتراض، اضطراب، استرس و ترس و وحشت ناشی از تکرار حادثه را شامل می شود.


وی گفت: بخشی از این مشکلات روانی در صورت دخالت موثر در فاز حاد کنترل می شود و کاهش می یابد اما بخشی از این مشکلات روانی به صورت اختلالات دراز مدت باقی می ماند. افرادی که دچار اختلالات روانی مزمن شده اند باید برای ادامه درمان تحت نظر روانپزشک باشند و دارو مصرف کنند.


رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت افزود: عده ای از حادثه دیدگان به علت تداعی صحنه حادثه از دست دادن عزیزان و زندگی خود مانند رزمندگانی که با شنیدن صدای یک شلیک صحنه های جنگ برایشان تداعی می شود و حوادثی که برای همرزمانشان رخ داده را به یاد می آورند و ناراحت می شود، تا مدتها بعد از حادثه با کوچکترین موضوعی صحنه حادثه را تداعی می کنند و دچار بی قراری و ترس و وحشت می شوند.


اسدی گفت: عده ای نیز هستند که قبل از زلزله دچار اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی بوده اند و این حادثه بیماری آنها را تشدید کرده است. بسیاری از آنها نیازمند دارو درمانی و مداخلات طولانی مدت هستند.


وی افزود: برآورد وزارت بهداشت این است که بین 100 تا 120هزار نفر در زلزله کرمانشاه دچار آسیب شده اند و از این تعداد حدود 10 تا 15درصد به علت ترس و وحشت، اضطراب و افسردگی نیازمند خدمات سلامت روان هستند.

*اختلالات روانی در بین 9 هزار نفر از زلزله زدگان
رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت گفت: با تقسیم کاری که بین وزارت بهداشت و بهزیستی انجام شد، هم وزارت بهداشت و هم بهزیستی تیم های روانشناس خود را اعزام کردند، وزارت بهداشت تاکنون حدود 40 هزار نفر را غربالگری کرده است، تیم های سازمان بهزیستی نیز مسئولیت غربالگری و مداخلات سلامت روان را به حدود 45 هزار نفر به عهده گرفته است بنابراین تاکنون حدود 85 هزار نفر از زلزله زدگان تحت پوشش خدمات سلامت روان قرار گرفته اند و حدود 20 تا 30 هزار نفر دیگر باید از خدمات غربالگری سلامت روان برخوردار شوند.


وی افزود: از حدود 40 هزار نفری که با حضور کارشناسان سلامت روان وزارت بهداشت غربالگری شدند حدود 5 هزار نفر نیازمند مداخلات سلامت روان بودند و حدود 4 هزار نفر نیز در غربالگری بهزیستی شناسایی شدند، بنابراین حدود 9 هزار فرد آسیب دیده روانی در زلزله کرمانشاه شناسایی شده اند.


اسدی افزود: این افراد بر اساس پروتکل استاندارد خدمات سلامت روان پس از حوادث از خدمات مشاوره های گروهی برخوردار شده اند. حدود 800 نفر از این افراد که علائم اختلال روانی آنها هنوز کنترل نشده است، نیازمند دارودرمانی هستند و به روانپزشک ارجاع شده اند.


وی گفت: تیم های سلامت روان وزارت بهداشت تا پایان امسال و حتی بعد از عید همچنان در مناطق زلزله زده مانند سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، جوانرود و روستاهای اطراف آنها مستقر هستند. هر تیم که شامل دو نفر روانشناس است از یکی از دانشگاه های علوم پزشکی اعزام می شود و حدود دو هفته در منطقه می ماند.


اسدی افزود: تلاش شد تیم های سلامت روان به زبان کردی مسلط باشند. به همین علت بیشتر روانشناسان از دانشگاه های علوم پزشکی کرمانشاه، کردستان، همدان، لرستان و آذربایجان غربی هستند اما به علت کمبود نیرو، تیمی های سلامت روان از استان های دیگری مانند مازندران، فارس و استان های دیگر نیز اعزام شده اند.


معاون دفتر سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت گفت: برای تیم های روانشناسی، خوابگاهی در قصرشیرین گرفته شده است. این افراد هر روز صبح با ماشین در روستاها توزیع می شوند و پس از غربالگری و شناسایی افراد برای کسانی که مشکلات روانی دارند، کلاس های گروهی مشاوره به مدت سه جلسه به فاصله 4 روز یکبار برگزار می کنند.

*ترس و بی خوابی در بین کودکان زلزله زده
اسدی با اشاره به اختلالات روانی در بین دانش آموزان زلزله زده گفت: مشکلات روانی در بین کودکانی و نوجوانانی که دچار زلزله شده اند، بیش از بزرگسالان است، برخی از آنها به شدت استرس و ترس دارند و می ترسند که مبادا دوباره زلزله تکرار شود و بی خوابی، شب ادراری، وابستگی شدید به والدین از جمله مشکلاتی است که در بین این کودکان دیده می شود.


وی افزود: بسیاری از این کودکان و خانواده های آنها در مورد آینده تحصیلی شان نگرانی و ابهام دارند، بسیاری از آنها کتاب و لوازم تحصیلی خود را از دست داده اند، برخی از آنها در آستانه کنکور بوده اند که منابع درسی خود را در زلزله از دست داده اند و به شدت اضطراب دارند.


رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت گفت: بزرگسالان نیز به علت بیکاری و مشکلات مالی، دچار نگرانی هستند. یکی از ابهامات آنها این است که وضعیت اسکان آنها چه می شود، بسیاری هنوز نمی دانند که وام هایی که برای بازسازی خانه قرار است به آنها پرداخت شود،کی داده می شود، چه زمانی مسکن آنها بازسازی می شود و تا کی باید در چادر یا کانکس زندگی کنند و وضعیت آینده زندگی آنها شفافیت ندارد. لازم است با این افراد صحبت شود و به آنها اطمینان داده شود که مثلا تا پایان زمستان وام و کمک های اعلام شده به آنها پرداخت می شود.


وی افزود: برخی از زلزله زدگان نیازمند ویلچر، سمعک یا لوازم کمکی دیگری هستند. حدود دو هزار نفر شناسایی شده اند که به علت فقر شدید نیازمند مددکاری و کمک مالی هستند و به کمیته امداد و بهزیستی معرفی شده اند.


زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.


این زلزله به 10 شهرستان و هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته بیش از 84 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در حادثه آسیب کلی و جزئی دیده است.

 

منبع: ایرنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز