title
کد خبر: 45902
00
 7 خاصیت برتر و ارزش غذایی لیمو ترش زرد و لیمو ترش سبز

بسیاری از مردم از لیمو به عنوان یک چاشنی ساده که در کنار آب در رستوران ها سرو می شود و یا در دسرها مورد استفاده قرار می گیرد، یاد می کنند. اما آیا می دانستید که لیمو غنی از ویتامین C ، آنتی اکسیدان ها و خواص سلامتی است ؟ درست است – فواید تغذیه ای لیمو از کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه تا کشتن سلول های سرطانی می باشد. ما در مورد آب لیمو، روغن لیمو و یا خود میوه ترش لیمو صحبت می کنیم.

به گزارش بهداشت نیوز: علاوه بر این، استفاده از لیمو فراتر از آشپزخانه می رود و می توان از آن برای هر چیزی نظیر صیقل وسایل خانه مثل مبلمان ، درخشش اضافی در موها و بهبود سلامت پوست و مو استفاده کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این میوه پرخاصیت آماده اید ؟ در ادامه همراه دکتر سلام باشید تا لیست کاملی از فواید و عوارض این میوه را با هم بررسی کنیم.
ارزش غذایی لیمو

لیمو کم کالری است اما مقدار مناسبی از فیبر و ویتامین C را داراست – علاوه بر این لیمو دارای چندین مواد مغذی دیگر نیز هست.

یک لیمو بدون پوست تقریباً حاوی :

24 کالری

7.8 گرم کربوهیدرات

0.9 گرم پروتئین

0.3 گرم چربی

2.4 گرم فیبر رژیمی

44.5 میلی گرم ویتامین C

116 میلی گرم پتاسیم

0.5 میلی گرم آهن

0.1 میلی گرم ویتامین B6

علاوه بر این، لیمو همچنین حاوی مقدار کمی از تیامین، اسید فولیک، اسید پانتوتنیک، کلسیم، منیزیم و مس است.

بسیاری از مردم برای درست کردن آب لیمو از لیمو استفاده می کنند. اگر برای درست کردن آبمیوه از نصف یک لیمو استفاده کنید و آن را با آب میکس کنید ؛ یک لیوان آب لیمو حاوی تقریباً :

6 کالری

2 گرم کربوهیدرات

0.1 گرم پروتئین

0 گرم چربی

0.1 گرم فیبر رژیمی

10.8 میلی گرم ویتامین C

هر لیوان آب لیمو همچنین حاوی مقدار کمی از پتاسیم و اسید فولیک است.
خواص لیمو / فواید لیمو

افزایش ایمنی بدن

بهبود سلامت قلب

مبارزه با سرطان

جلوگیری از سنگ کلیه

افزایش جذب آهن

بهبود سلامت پوست

بهبود کاهش وزن

1 . افزایش ایمنی بدن : لیمو یک منبع خوب ویتامین C است که یک ماده مغذی مهم مرتبط با افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن است. در واقع، مقدار یکسانی ویتامین C در لیمو و پرتقال وجود دارد. نه تنها این، بلکه لیمو غنی از آنتی اکسیدان ها نیز می باشد که می تواند به مبارزه با التهاب کمک کند و ایمنی را بهبود بخشد.

مصرف کافی ویتامین C می تواند به کاهش مدت زمان و شدت عفونت های دستگاه تنفسی کمک کند. ویتامین C همچنین می تواند به جلوگیری از مالاریا، اسهال و ذات الریه کمک کند و حتی می تواند نتایج را برای افرادی که از این شرایط رنج می برند بهبود بخشد.

لیمو همچنین آنتی کسیدان بالایی دارد که می توانند از سلول های شما با خنثی کردن مضرات رادیکال های آزاد، محافظت کنند و بدن شما را از عفونت های ناشی از ویروس یا باکتری مصون بدارند.

شما همچنین می توانید سیستم ایمنی بدن خود را با اضافه کردن مقدار زیادی مواد غذایی غنی از پروبیوتیک ، بهبود بخشید و مصرف غذاهای پردازش شده و کم کیفیت را به حداقل برسانید.

2 . بهبود سلامت قلب : بیماری قلبی علت اصلی مرگ در ایالات متحده است و برآورد شده است که 92.1 میلیون آمریکایی نوعی بیماری قلبی دارند. یکی از مهمترین مزایای تغذیه لیمو اثر آن بر سلامت قلب است. با توجه به مقدار بالا ویتامین C موجود در آن، چند بار سرو این میوه ترش در هفته، می تواند سلامت قلب شما را حفظ کند و آن را قوی نگه دارد.

به عنوان مثال، یک مطالعه در دانشگاه هاروارد در بوستون به بررسی رژیم سالانه 126.399 بزرگسال در طی 8 الی 14 سال پرداخت و دریافت که هر بار سرو میوه ها و سبزیجات با 4 درصد کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی همراه بوده است. جالب توجه است که سبزیجات برگ سبز و میوه های غنی از ویتامین C همانند لیمو بیشترین تاثیر را داشته است.

مطالعه دیگری در سال 2014 منتشر شد که نشان داد پیاده روی روزانه و خوردن لیمو باعث کاهش فشار خون می شود. برای اینکه به طور جدی سلامت قلب را بهبود دهید ؛ انواع مختلفی از میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود ( از جمله لیمو ) قرار دهید. همچنین داشتن شریک زندگی و سبک زندگی فعال نیز بسیار مهم است .
 

لیمو ترش زرد,فواید لیمو,لیمو ترش,خواص لیمو ترش

3 . کمک به مبارزه با سرطان : لیموها غنی از آنتی اکسیدان ها و عناصر مبارزه کننده با سرطان هستند. بنابراین جای تعجب نیست که تعداد زیادی از مطالعات نشان داده اند که لیمو در کشتن سلول های سرطانی بسیار موثر است. به عنوان مثال یک مطالعه در عربستان صعودی نشان داد که عصاره میوه لیمو باعث کشتن سلول های سرطانی می شود.

به همین ترتیب، مطالعه دیگری در سال 2015 نیز نشان داد که اجزای موجود در آب لیمو، رشد سلول های سرطانی مختلف را به طور موفقیت آمیزی مهار می کنند.

لیمو همچنین شامل ترکیباتی همانند هسپریدین و دی-لیمونن است که هر دو به عنوان خواص ضد سرطان شناخته شده اند. به لطف تمامی این خواص قدرتمند، لیمو یکی از مهم ترین غذاهای ضد سرطان محسوب می شود.

4 . جلوگیری از سنگ کلیه : اگر از سنگ های کلیه رنج می برید، اضافه کردن لیمو به رژیم غذایی می تواند مفید واقع شود. این به این دلیل است که لیمو حاوی اسید سیتریک است که می تواند حجم ادرار را افزایش داده و مانع از ایجاد سنگ کلیه شود.

یک مطالعه کوچک که در مجله ارولوژی منتشر شد، 11 شرکت کننده را نزدیک به 4 سال تحت لیموناد درمانی قرار داد. محققان دریافتند که تشکیل سنگ کلیه به طور قابل توجهی کاهش یافت و از یک سنگ کلیه به طور متوسط در سال به کمتر از 0.13 در سال رسید.

مطالعه دیگری نشان داد که درمان بیماران سنگ کلیه با آب لیمو باعث افزایش میزان سیترات ادرار و کاهش میزان کلسیم در ادرار می شود که نشان می دهد، آب لیمو ممکن است یک درمان موثر دیگر برای از بین بردن علائم سنگ کلیه باشد.

5 . افزایش جذب آهن : آهن یک ماده معدنی بسیار مهم برای بدن شما است و یکی از اجزای اصلی هموگلوبین است که در گلبول های قرمز یافت می شود و به بدن کمک می کند تا اکسیژن مورد نیاز را فراهم کند.

گروه های زیادی از افراد مبتلا به کمبود آهن وجود دارد. برای مثال، گیاهخواران و وگان ها ؛ آنها نوعی از آهن را مصرف می کنند که بدن به خوبی جذب نمی شود.

مطالعه کنید : رژیم میوه خواری : رژیم های تمام میوه برای سلامتی مضرند؟

ویتامین C موجود در لیمو می تواند جذب آهن را افزایش دهد که می تواند برای پیشگیری از بیماری کم خونی فقر آهن مفید واقع شود. یک مطالعه حتی نشان داد که مصرف 100 میلی گرم ویتامین C با وعده غذایی جذب آهن را 67 درصد افزایش داد.

مرکبات، فلفل ها، انواع توت ها و کلم بروکلی نیز غذاهای حاوی ویتامین C هستند که می توانید برای جذب آهن بیشتر در رژیم غذایی خود از آنها استفاده کنید.

6 . بهبود سلامت پوست : لیمو ممکن است به عنوان یک غذای ضد پیری عمل کند و به شما کمک کند تا پوستی سالم تر و درخشان تر به لطف آنتی اکسیدان های موجود در آن داشته باشید. آنتی اکسیدان ها به مبارزه با رادیکال های آزاد و مانع از آسیب های اکسیداتیو می شوند که فواید بسیاری برای پوست در پی دارد.

ایجاد رادیکال های آزاد باعث فرایند پیری می شود که موجب تغییراتی مانند چین و چروک ها، لکه های افزایش سن، خشکی و کاهش قابلیت ارتجاعی پوست می شود. محققان بر این باورند که آنتی اکسیدان ها می توانند یک راه موثر برای تعویق پیری و بهبود سلامت پوست باشند.

یک مطالعه در ترکیه نشان داد که بیماران مبتلا به آکنه با افزایش سطح استرس اکسیداتیو همراه بودند و پیشنهاد کرده اند که استفاده از آنتی اکسیدان ها به همراه ترکیب با درمان های سنتی مفید و موثر خواهد بود.

برای بهترین نتایج، سعی کنید کمی آب لیمو را به پوست خود بزنید یا با محصولات مراقبت از پوست مورد علاقه خود مخلوط کنید.

7 . بهبود کاهش وزن : یک لیوان آب لیمو سرد به سوزاندن کالری ها کمک می کند. برای مقایسه، یک فنجان آب پرتقال حاوی 112 کالری و حدود 26 گرم کربوهیدرات است. از سوی دیگر، فقط شش کالری در آب لیموی بدون قند وجود دارد. علاوه بر این، در حالی که مقدار زیادی کربوهیدرات در لیمو وجود دارد، رقیق کردن آن با آب به طور چشمگیری باعث کاهش میزان کربوهیدرات در آب لیمو می شود و آن را تا دو گرم در هر وعده کاهش می دهد.

در حالی که خواص لیمو باعث کاهش وزن می شود، باید با رژیم غذایی مغذی و شیوه زندگی سالم همراه باشد تا واقعاً نتایجی را که می خواهید از کاهش وزن تان بدست آورید.

 

لیمو ترش زرد در مقابل لیمو ترش سبز

لیمو ترش زرد,فواید لیمو,لیمو ترش,خواص لیمو ترش

لیمو ترش زرد و سبز استفاده های بسیاری دارند و هنگامی که بحث طعم و مزه به میان می آید، بهتر است این دو مرکبات را با هم میکس کنید. هر دو دارای مزه تند و ترشی هستند که اضافه کردن آنها به نوشیدنی ها و غذاها طعم عالی را ایجاد می کند.

با این حال، این دو میوه به طور کلی با هم تفاوت هایی دارند ؛ اجازه دهید با ظاهر آنها شروع کنیم . یکی از آنها سبز روشن است درحالی که دیگری زرد رنگ است. علاوه بر این لیمو ترش سبز معمولا کمی از لیمو ترش زرد کوچک تر است. لیمو ترش سبز ترشی کمتری دارد اما هر دوی آنها در موارد مشابهی مورد استفاده قرار می گیرند و اغلب در بسیاری از موراد می توانند جایگزین یکدیگر شوند.

هنگامی که بحث ارزش تغذیه ای به میان می آید، فواید لیمو ترش سبز به اندازه لیمو ترش زرد نیست! مواد مغذی لیمو ترش سبز حاوی مقدار کمی ویتامین C ، کربوهیدرات و پروتئین در هر یک گرم می باشد ؛ پروفایل غذایی لیمو ترش زرد کمی گسترده تر است و دارای مقادیر بالاتری از مواد مغذی نظیر اسید فولیک و ویتامین B6 است.
چگونه از لیمو استفاده کنیم ؟

لیمو در مناطقی با آب و هوای گرم رشد می کند که سایز آن 2 – 3 اینچ است. لیمو را می توانید در اکثر فروشگاه های مواد غذایی و میوه فروشی ها پیدا کنید. لیموهای درخشان، سنگین و بدون چروک را انتخاب کنید.

لیمو را به نوشیدنی ها یا آی اضافه کنید تا عطر و طعم آن را بهتر کنید. همچنین در دسرها، غذاها و کیک ها از لیمو ترش زرد و سبز می توانید استفاده کنید.

لیمو می تواند در خارج از آشپزخانه نیز مورد استفاده قرار گیرد ؛ می توانید لیمو را به ماشین لباسشویی اضافه کرده و لباس های سفید و درخشان را تحویل بگیرید. همچنین به عنوان یک پاک کننده طبیعی خانگی برای تمیز کردن و جلا دادن وسایل خانه می توان از لیمو استفاده کرد. علاوه بر این، می توانید چند قطره اسانس لیمو را به عنوان عطر به لباس های خود بزنید.
احتیاط

برای اکثر مردم، مصرف لیمو منعی ندارد و حداقل عوارض جانبی را دارد ؛ با این حال، برخی افراد ممکن است بخواهند مصرف خود را محدود کنند. آلرژی میوه های مرکبات غیر معمول است اما گزارش شده و می تواند علائم آلرژی غذایی همانند کهیر، متورم شدن، آسم و سرخی پوست را به همراه داشته باشد.

مطالعه کنید : سندرم کارسینوئید: علائم و درمان بحران کارسینوئید

اگر بعد از خوردن لیمو علائم منفی داشته باشید، مصرف آن را قطع کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

اگرچه ارزش غذایی لیمو بسیار چشمگیر است اما همانند هر چیز دیگری ، مصرف افراطی آن توصیه نمی گردد ؛ به دلیل اسید سیتریک موجود در لیمو، خوردن بیش از حد آن می تواند مینای دندان ها را از بین ببرد که این مسئله باعث افزایش حساسیت می شود.

در نهایت، استفاده از لیمو به طور مستقیم روی پوست می تواند حساسیت به اشعه یو وی ( UV ) را افزایش دهد ؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید یا بیش از حد در معرض نور آفتاب قرار نگیرید.

 


منبع: دکتر سلام


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز