title
کد خبر: 46064
00
نکاتی که باید برای استفاده از ظروف تفلون بدانیم

کارشناس صنایع غذایی در دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: به خاطر داشته باشیم که کیفیت ظروفی که در آن غذا پخته می شود، به اندازه کیفیت مواد غذایی مورد مصرف اهمیت دارد.

استفاده صحیح از ظروف مختلف برای پخت و پز غذا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، استفاده غیر صحیح از ظروف غذا موجب آزاد شدن یون ها و ترکیبات مختلفی به غذا می شود.

به گزارش بهداشت نیوز، کارشناس صنایع غذایی در دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: به خاطر داشته باشیم که کیفیت ظروفی که در آن غذا پخته می شود، به اندازه کیفیت مواد غذایی مورد مصرف اهمیت دارد.

 "لیلا محبی" با بیان اینکه ظروف تفلون از ماده ای به نام "پلی تترا فلوئورو اتیلن" ساخته شده اند که جزء هیدروکربن های "نفروتوکسیک" است، افزود: لایه خارجی این ظروف از جنس آلومینیوم، استیل یا چدن و لایه داخلی از جنس تفلون است،  تفلون از مولکول های با زنجیره طولانی تشکیل شده است، در ساختار زنجیره های آن، اتم های کربن به وسیله اتم های فلورین احاطه شده اند. و اتم های کربن و فلورین به صورت بسیار قوی به هم متصل شده اند، به طوری که این باندهای قوی، تفلون را خنثی و لغزنده می کند و به همین دلیل با هیچ ماده دیگری واکنش نمی دهد و در نتیجه ماده غذایی به آن نمی چسبد.

او با اشاره به اینکه ماده تفلون به خودی خود خطرناک نیست ادامه داد: دمای بالای 260 درجه سانتیگراد سبب تخریب، تغییر رنگ، کاهش کیفیت تفلون خواهد شد؛ اگر درجه حرارت بالاتر برود تفلون شروع به تجزیه و تولید گاز می کند، این درجه حرارت زمانی ایجاد می شود که دمای پخت غذا آنقدر بالا باشد که سبب سوختن غذا شود یا اینکه ظروف تفلون به صورت خالی حرارت داده شوند.

این کارشناس صنایع غذایی اضافه کرد: گاز تولید شده در اثر حرارت های بالا سمی بوده و می تواند در فضای آشپزخانه پخش شود و ممکن است سندروم شبه آنفلوآنزا (Polymer fume fever) ایجاد کند که علائمی مانند تب، درد سینه و سرفه را به دنبال دارد.

محبی افزود: بررسی آزمایشگاهی نشان می دهد که بازسازی غیر بهداشتی ظروف می توانند بیماری های خطرناک مانند انواع سرطان را به دنبال داشته باشد.

این کارشناس صنایع غذایی یادآور شد: از ظروف تفلونی که مجوز ساخت از وزارت بهداشت و علامت استاندارد دارند استفاده نکنید و بهتر این است که از بازسازی ظروف تفلون خودداری شود.

این کارشناس صنایع غذایی در پایان توصیه کرد: هنگام پخت از حرارت دادن ملایم استفاده شود و از حرارت دادن ظروف خالی خودداری شود، زیرا در زمان بسیار کوتاهی دمای ظرف خالی به بالای 316 درجه سانتیگراد می رسد که تولید گاز سمی می کند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز