title
کد خبر: 46264
00
فرسودگی بیمارستان ها و زلزله هایی که در راه است!

«70 درصد بیمارستان های پایتخت فرسوده است زیرا 50 سال قبل ساخته شده اند». اولین پرششی که هر خواننده ای این مطلب را بخواند و در ذهنش ایجاد می شود این است که این ساختمان ها چگونه در برابر زلزله های با ریشتر بالا دوام خواهد آورد.

به گزارش بهداشت نیوز، وقوع زلزله خبر نمی کند اما وقتی زلزله ای با ریشتر بالا در پایتخت رخ دهد این بیمارستان های نامقاوم تخریب خواهند شد و نخستین کسانی که در این مکان ها آسیب خواهند دید بیماران خواهند بود که قرار بود در این مراکز درمانی، سلامتی خود را بازیابند.


همه ما در منزل، میهمانی یا هر جای دیگر، جای بیماران و افراد سالخورده و کودکان را در مکانهای امن و مطمئن انتخاب می کنیم تا به آنان آسیبی وارد نشود. قطعا در مورد بیمارستان ها نیز این موضوع صدق می کند و قدر مسلم باید بیماران در ساختمان های مقاوم و مطمئن بستری شوند تا هیچ گزندی به آنان وارد نشود.


هزینه های خدمات بیمارستان های مقاوم و نامقاوم، همین حالا خیلی با هم تفاوت نمی کند اما یک تفاوت اساسی بین این دو ساختمان وجود دارد و آن این است بیمارانی که در این بیمارستان ها بستری می شوند از سالم ماندن خود در مقابل حوادث طبیعی و غیر طبیعی مطمئن نیستند زیرا در برابر حوادث، این ساختمان ها مقاوم و مستحکم نیستند و این مساله حقوق آنان را نقض می کند.


در بحث مقاوم سازی ساختمان ها، موضوع بیمارستان ها کمی با سایر ساختمان ها تفاوت می کند به این معنی که در این بیمارستان ها به طور طبیعی افراد بیمار زیادی وجود دارند که قطعا در مقابل حوادث طبیعی و غیرطبیعی به ویژه زلزله نمی توانند به موقع در جای امن حاضر شوند و این موضوع، شانس سلامتی آنان را کاهش می دهد.


نکته دیگر اینکه بعداز وقوع زلزله شهر بیش از گذشته به بیمارستان نیاز دارد چون خیلی از شهروندان در جریان وقوع زلزله زخمی خواهند شد و طبیعتا باید در بیمارستان ها درمان شوند زیرا به احتمال زیاد خانه های آنان نیز با ویرانی مواجه شده است.


مقاوم سازی و به عبارتی استانداردسازی ساختمان های بیمارستان ها یک مزیت دیگری هم دارد و آن این است که قبل از وقوع زلزله، بیماران حاضر در این مراکز درمانی، با اطمینان بیشتری در آنجا بستری می شوند تا سلامتی خود را بازیابند.


در بیمارستان ها مثل سایر ساختمان ها، امکان وقوع حادثه های انسان ساخت وجود دارد از این رو در شرایط عادی، مقاوم سازی و مجهز شدن این مراکز به سیستم های ایمنی و حفاظتی خیلی به اداره بهتر این مکان ها کمک می کند.


به هر روی مقاوم سازی ساختمان بیمارستان ها، تاثیر بسزایی در ایجاد احساس اطمینان بیشتر به بیمار خواهد داشت و این اعتماد می تواند روند درمان بیماری او را تسریع بخشد در حالی که اگر بیمار نسبت به تجهیزات ایمنی و حفاظتی و همچنین استحکام ساختمان تردید داشته باشد قطعا در سلامتی او تاثیر منفی خواهد داشت.


فرهنگ ایمنی بیمار امروزه یکی از مباحث مهم در اداره این مراکز درمانی بشمار می رود که باید با نظارت های دوره ای و قاطع این مساله به سامان برسد. در بحث مقاوم سازی بیمارستان ها نیز باید امکانات دولتی و غیر دولتی برای این منظور بکارگیری شود تا شهروندان به ویژه بیماران دغدغه کمتری از این بابت داشته باشند.

 

منبع: ایرنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز