title
کد خبر: 46467
00
6 تاثیر شگفت انگیز و سریع پیاده روی روزانه

دکتر "حمید زارع"، رئیس اداره بیماری های غیرواگیر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در این باره توضیح داد: این نکته ثابت شده که پیاده روی منظم به کاهش وزن و دفع بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت در درازمدت کمک می کند، اما خوب است در این زمینه بیشتر بدانیم.

اگرچه امروزه همه بر تحرک بدنی و نقش آن در سلامتی آگاهند، اما خوب است با تاثیرات شگفت انگیز یکی از ساده ترین، ارزان ترین و در دسترس ترین شیوه های ورزش، آگاه شویم.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر "حمید زارع"، رئیس اداره بیماری های غیرواگیر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در این باره توضیح داد: این نکته ثابت شده که پیاده روی منظم به کاهش وزن و دفع بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت در درازمدت کمک می کند، اما خوب است در این زمینه بیشتر بدانیم.

او ابتدا به "کاهش خستگی" به عنوان یکی از این اثرات اشاره کرد و گفت: پیاده روی به مدت ۲۰ دقیقه در روز و با افزایش گردش خون و اکسیژن در بدن، میزان خستگی را تا ۶۵ درصد کاهش می دهد، البته تحقیقات دیگری هم نشان می دهد که حتی ۱۰ دقیقه از این ورزش در روز انرژی بدن را تا دو برابر افزایش می دهد.

"مقاومت در برابر میکروب ها" دیگر موردی بود که دکتر زارع از آن نام برد و افزود: ورزش های متعادل مانند پیاده روی منجر به بهبود پاسخ ایمنی بدن می شود؛ مطالعات نشان داده افرادی که دست کم چهار روز در هفته و به مدت نیم ساعت پیاده روی می کنند، کمتر دچار بیماری های عفونی می شوند.

او ادامه داد: همچنین می توان به تاثیر پیاده روی در "دفع سموم بدن" اشاره کرد؛یکی دیگر از فواید پیاده‌ روی سریع، تعریق است که از این راه می ‌توان سموم بدن را دفع کرد و روند آب کردن چربی‌ های بدن را سرعت بخشید.

رئیس اداره بیماری های غیرواگیر معاونت درمان دانشگاه "پرهیز از وسوسه شیرینی" را دیگر تاثیر مثبت پیاده روی برشمرد و گفت: اینطور ثابت شده است که پیاده روی روزانه به مدت ۱۵ دقیقه، وسوسه و ولع مصرف خوراکی ها و میان وعده های شیرین را کاهش می دهد.

"احساس شادی" دیگر تاثیر شگفت انگیزی بود که این مسوول سلامت از آن یاد کرد و افزود: ورزش هایی مانند پیاده روی، باعث افزایش هورمون های مرتبط با احساس خوب مانند "سروتونین" و "دوپامین" در بدن می شود و می تواند خلق و خو را افزایش دهد؛ یکی از مزایای بزرگتر پیاده روی این است که انجام این ورزش در طبیعت بسیار بیشتر از پیاده روی در فضای بسته یا سالن های ورزشی احساس نشاط می دهد.

"افزایش خلاقیت"، ششمین اثر شگفت انگیز مورد تاکید بود و دکتر زارع در این خصوص نیز توضیح داد: پیاده روی منجر به بهبود عملکرد مغز می شود و محققان ثابت کرده اند که میزان خلاقیت افرادی که این ورزش را انتخاب می کنند، ۶۰ درصد بیشتر از بقیه افراد است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز