title
کد خبر: 46485
00
هیستروسکوپی چیست؟

کارشناس مامایی گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت شیراز در مورد کاربردهای هیستروسکوپی توضیح داد: این شیوه تشخیصی برای یافتن علت خونریزی های غیرطبیعی رحمی و درمان آن، تشخیص علت سقط های مکرر و شکست حاملگی، برداشتن چسبندگی های رحمی ....

"هیستروسکوپی" برای تشخیص و درمان مشکلات مربوط به حفره درونی رحم انجام می شود، هیستروسکوپ وسیله ای دوربین مانند و باریک است که از راه واژن به داخل رحم فرستاده می شود و تصویری از حفره داخل رحم را روی صفحه ای نشان می دهد.

 

به گزارش بهداشت نیوز، کارشناس مامایی گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت شیراز در مورد کاربردهای هیستروسکوپی توضیح داد: این شیوه تشخیصی برای یافتن علت خونریزی های غیرطبیعی رحمی و درمان آن، تشخیص علت سقط های مکرر و شکست حاملگی، برداشتن چسبندگی های رحمی که به دلیل عفونت یا جراحی قبلی ایجاد شده، بررسی وجود مشکلات رحمی که باعث نازایی شده اند، سوزندان لایه ضخیم شده دیواره رحم، برداشتن IUD، برداشتن پولیپ و توده های کوچک رحمی، دیدن سوراخ ورودی لوله های رحمی و بررسی باز بودن لوله ها کاربرد دارد.

 

" لیلا تارودی" با بیان اینکه این عمل را می توان در مطب یا در اتاق عمل بیمار ستان انجام داد، افزود: قبل از انجام عمل ممکن است برای آرام شدن فرد دارو تجویز شود و برای عدم احساس درد بی حسی موضعی یا بیهوشی صورت گیرد، گاهی اوقات ممکن است برای باز شدن دهانه رحم و انجام راحت تر عمل در دهانه رحم دارو گذاشته شود، سپس هیستروسکوپ به آرامی از دهانه رحم به داخل رحم فرستاده و مایع به داخل رحم منتقل می شود تا فضا و دیواره رحم و ورودی لوله رحمی به وضوح دیده شوند.

 

او با اشاره به لزوم ناشتا بودن بیمار به مدت هشت ساعت پیش از انجام عمل، ادامه داد: همچنین مثانه باید خالی باشد، فرد زیورآلات خود را درآورده و لباس مخصوص اتاق عمل بپوشد؛ در صورت مصرف داروهایی مثل قرص ضدبارداری، آسپرین و وارفارین، حاملگی، حساسیت دارویی، مشکلات خونریزی دهنده، درمان عفونت لگنی در 6 هفته اخیر و داشتن مشکل قلبی – ریوی نیز باید پزشک خود را مطلع کرد و از سوی دیگر بهتر است عمل بعد از قاعدگی انجام شود.

 

این کارشناس گروه بهداشت عمومی بیان کرد: هیستروسکوپی عمل کوچکی است و حدود 30 تا 45 دقیقه طول می کشد، بنابراین می توان پس از بین رفتن اثرات بیهوشی یا روز عمل با دستور پزشک مرخص شد.

 

تاروردی، هیستروسکوپی را یک روش ایمن معرفی کرد که بروز آسیب های احتمالی مانند خونریزی، سوراخ شدن رحم، یا دهانه رحم، عفونت، تجمع گاز یا مایع در شکم یا لگن دردهای خفیف و خونریزی کم تا چند روز پس از عمل طبیعی است.

 

او یادآور شد: ممکن است پزشک برای بیمار مسکن و آنتی بیوتیک تجویز کند که باید به موقع و طبق دستور مصرف شود؛ اما به بانوانی که این جراحی را داشته اند توصیه می شود در صورت داشتن تب، لرز یا خونریزی شدید و ترشح به پزشک مراجعه کنند و بهداشت خود را نیز رعایت کنند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز