title
کد خبر: 46783
00
صنعت دارو مریض احوال و بیمار است

نشست بررسی وضعیت بازار دارویی کشور و چالش های پیش رو این صنعت با حضور اعضای فراکسیون غذا و دارو مجلس، جمعی از نمایندگان مجلس، رییس سازمان غذا و دارو و سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی برگزار شد.

به گزارش بهداشت نیوز، نشست بررسی وضعیت بازار دارویی کشور و چالش های پیش روی این صنعت  با حضور اعضای فراکسیون غذا و دارو و جمعی از نمایندگان مجلس، رییس سازمان غذا و دارو و سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی برگزار شد.

 

هاشمی: برای رفع مشکلات دارویی تمامی اهتمام خود را به کار می بریم

بنا بر این گزارش در ابتدای این نشست همایون هاشمی رییس فراکسیون غذا و دارو با بیان اینکه  برای رفع مشکلات دارویی تمامی اهتمام خود را به کار می بریم، گفت: واردکنندگان و صادرکنندگان باید در کنار هم باشند و با هم مشکلات حوزه دارو را رفع کنند.

خرده اختلافات باید حل شود

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه خرده اختلافات باید حل شود، گفت: باید به سمت منفعت ملی حرکت کرد نه منفعت شخصی، در این رابطه باید برای توسعه تولید دارو، حمایت از تولیدکنندگان گام های جدی برداشته شود و کیفیت را ارتقا داد؛ منفعت ما در تولید سلامت است و هدف از تولید دارو ارتقای سطح سلامت است انتظار داریم با همکاری و همفکری هم بتوان مشکلات صنعت دارو و حوزه سلامت را رفع کرد؛ این جلسات را ادامه خواهیم داد تا بتوانیم به نتیجه مطلوب دست یابیم.

بی مقدار: ایران می تواند بخشی از بازار دارو را بر عهده بگیرد/ مردم باید ورود کنند

شهاب الدین بی مقدار نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در ادامه گفت: ایران می تواند بخشی از بازار دارو را بر عهده بگیرد اما باید در این رابطه اقدامات موثر انجام شود؛ طرفدار اقتصاد آزاد هستم و بر این باور هستم که دولت ها نباید ورود کنند بلکه مردم باید ورود کنند البته قانون اصل 44 تصویب شده اما اجرایی نشده زیرا دولت ها تمایل ندارند از مدیریت دست بردارند.

وی افزود: با شرکت های کوچک نمی توان در دنیا این صنعت را گسترش داد در حال حاضر دنیا به سمت دیجیتالی شدن پیش می رود؛ بزرگترین ضعف واحدهای تولیدی و کارخانه های کشور نداشتن مشاوره حقوقی و مالی و آرندی است.

خضری: صنایع داروسازی در حال زمین گیر شدن هستند

رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه با بیان اینکه صنایع داروسازی در حال زمین گیر شدن هستند، گفت: دولت و مجلس می تواند در سرپا نگه داشتن این صنایع نقش ارزنده ای داشته باشند.

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای موضوع آرندی باید منابع مناسبی هزینه شود، افزود: کشور سوئیس چند درصد از منابع خود را صرف آرندی می کند؛ باید فناوری و تکنولوژی صنایع داروسازی را به روز کنیم؛ یکی از معضلات میزان منابع در اختیار صنایع داروسازی است به گونه ای که 5 شرکت وارد کننده به اندازه تمامی صنایع داروسازی نقدینگی دارند بنابراین باید منابع لازم تامین شود.

دولت علیرغم وعده و شعارهای رنگین سه درصد بودجه بیمه سلامت را در لایحه 97 کاهش داد

وی با انتقاد از اینکه دولت علیرغم وعده و شعارهای رنگین سه درصد بودجه بیمه سلامت را در لایحه 97 کاهش داد، تصریح کرد: باید برای طرح انقلابی تحول سلامت برنامه کوتاه، میان و بلندمدت طراحی کرد زیرا کشوری مانند انگلستان 18 سال طول کشید تا توانست این طرح را اجرایی کند؛ امیدواریم بتوان با هم افزایی و همراهی بتوان مشکلات حوزه دارو را رفع کرد به طور قطع در کنار داروسازان خواهیم بود.

جمالی سوسفی: از صبوری فعالان حوزه دارو سپاسگزاری می کنیم

همچنین منوچهر جمالی سوسفی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه روزهای سختی برای تولیدکنندگان دارویی سپری شد و امکان دارد روزهای سختی نیز در پیش باشد، گفت: از صبوری فعالان در حوزه صنعت دارو سپاسگزاری می کنم.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر تصویب 2 هزار میلیارد تومان نقد و 2 هزار میلیارد تومان اوراق و همچنین در نظر گرفتن مبلغ ارزی برای دارو کمک موثری به صنعت دارویی کشور خواهد شد، تصریح کرد: ما در کنار داروسازان خواهیم بود؛ نگران هستیم که بعد از 40 سال از گذشت انقلاب بحران صنعت دارویی کشور را تماشا می کنیم البته در بخش های دیگر سلامت نیز مشکل داریم به گونه ای که سالانه 10 میلیارد دلار برای بهداشت، درمان و سلامت هزینه می کنیم در حالی که برخی از کشورها 30 برابر ما در حوزه بهداشت هزینه می کنند باید برای رفع مشکلات به دنبال تغییرات کارساز و کمک کننده باشیم.

خالقی: تلاش برای رفع مشکلات داروسازان

در ادامه این نشست بشیر خالقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه با پیگیری شما، فراکسیون غذا و دارو و کمیسیون بهداشت این جلسات به طور مداوم در حال برگزاری است، ادامه داد: ما در تلاش برای رفع مشکلات داروسازان هستیم، امیداریم با این جلسات بتوان بخشی از مشکلات را حل کرد.

مافی: لزوم توجه به بیماران خاص

 همچنین پروانه مافی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با یادآوری اینکه افتخار داشتم در منزل دریانورد شهید خدمت حضور یابم خطاب به رییس سازمان غذا و دارو، گفت: در این جلسه با افرادی روبرو شدم که مبتلا به بیماری های مزمن و بیمارهای خاصی بودند و بسیار خرسند بودند و مطرح کردند که از سال دوم دولت دهم به راحتی توانستیم داروها را تهیه و تامین کنیم؛ در این رابطه ایا این وضعیت ادامه خواهد داشت یا خیر؟ انتظار داریم ادامه داشته باشد.

فرشادان: برخی طرح تحول را تنها در پرداختی به پزشکان می بینند

در ادامه سید مهدی فرشادان عضو هیات رییسه تلفیق بودجه 97 یادآور شد: اگر دولت یازدهم موفقیتی کسب کرده و یکی از نقاط قوت آن که همیشه بر روی آن مانور می دهد طرح تحول نظام سلامت بود اما هرگز در مورد پشت صحنه عملیاتی شدن این طرح سخنی به میان نیاورد و به طور قطع اگر دولت نتواند این طرح را به سرمنزل مقصود برساند ضعفی بزرگ برای آن به شمار می رود.

نماینده مردم دیواندره و کامیان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مورد طرح تحول سلامت اطلاعات و آدرس غلط می دهند، تصریح کرد: برخی طرح تحول را تنها در پرداختی به پزشکان می بینند در حالی که هدف طرح تنها این نیست، بسیاری از بیمارستان ها برای تامین ملزومات پزشکی با چالش مواجه هستند.

وی یادآور شد: بنده به عنوان رییس کمیته بهداشت و درمان بهداشت سلامت کمیسیون تلفیق هستم جلساتی را در مورد چالش های و مشکلات حوزه سلامت بررسی می کنیم که وزیر بهداشت نیز در این جلسات حضور دارد امیداریم بتوان با همفکری،  مشکلات حوزه سلامت را رفع کرد؛ مشکلات جمع بندی شده و امروز به عنوان آخرین روز فعالیت این کارگروه چالش های حوزه سلامت را رصد و ارائه خواهیم کرد تا بتوان برای سال 97 قسمت اعظم مطالبات حوزه های سلامت را تامین و رفع کرد البته مجلس با این شرط ورود می کند که وزارت بهداشت از اتلاف منابع جلوگیری کرده و به کنترل هزینه ها نیز توجه داشته باشد که به این منظور ما طی روزهای اخیر برای کنترل هزینه ها پیشنهاداتی برای رفع همپوشانی بیمه ای ارائه کردیم زیرا 4 تا 5 میلیون همپوشانی در کشور داریم و انتظار داریم با همکاری بتوان مشکلات حوزه سلامت را رفع کرد.

شیویاری: داروسازی صنعت سودآوری است اما در مقابل این سود بیشتر متضرر شده ایم/ مصرف دارو بسیار بالا است

یعقوب شیویاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز همچنین با بیان اینکه خرسندیم که امروزه صنعت داروسازی در کشور متحول شده است، تصریح کرد: این صنعت باید تقویت شود؛ مسائل سیاسی در این حوزه دیده نمی شود و صاحب نظران و افراد متخصص وارد این صنعت شده است واین جای بسی خوشحالی است.

نماینده مردم میانه در مجلس افزود: داروسازی صنعت سودآوری است اما در مقابل این سود بیشتر متضرر شده ایم؛ متاسفانه مصرف دارو بسیار بالا است باید برای مصرف و تجویز بی رویه دارو چاره اندیشی کرد همچنین علاوه بر وارد کننده دارو باید برای صادرات دارو نیز تلاش کرد؛ عدم وصول مطالبات دارویی یکی از مشکلات است البته پیگیری مطالبات هستیم و امیداریم با همفکری و همکاری هم بتوان مشکلات صنعت دارو را رفع کرد تا شاهد شکوفایی این حوزه باشیم.

امینی فرد: صنعت داروسازی با تمامی مشکلات نسبت به سه دهه گذشته دستاوردهای خوبی داشته است

در ادامه این نشست محمد نعیم امینی فرد عضو کمیسیون بهداشت و همچنین کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه صنعت داروسازی با تمامی مشکلات نسبت به سه دهه گذشته دستاوردهای خوبی داشته است، تصریح کرد: کمبود نقدینگی مهمترین چالش این صنعت بوده و آن را با مشکل مواجه کرده البته دغدغه نمایندگان رفع این مشکل است.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه تلاش ما در کمیسیون تلفیق برای رفع معضل نقدینگی است، افزود: تلاش ما این بود که دغدغه نقدینگی را کاهش دهیم البته با شرایط فعلی امکان رفع کامل این دغدغه وجود ندارد؛ ما در کمیسیون تلفیق از حوزه سلامت و دارو حمایت کنیم و انتظار داریم که نمایندگان نیز در صحن ما را یاری کنند.

وی یادآور شد: یکی از پیشنهادات مصوب در کارگروه کمیته بهداشت و درمان بهداشت سلامت کمیسیون تلفیق این است که به دولت اجازه دادیم در سقف بدهی های قطعی شرکت های دارویی به آنها اجازه دهند که مواداولیه را وارد شرکت کنند واز محل اعتبارات مربوطه اصل و سود آن را تضمین کنند البته این پیشنهاد را در گذشته مطرح کردیم و برخوردهای تندی با آن شد امیدارویم مورد تصویب قرار گیرد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین پیشنهاد دادیم که اعتباری برای سازمان غذا و دارو قرار داده شود تا برای ارتقای GMP  هزنیه کند؛ انتظار داریم با همکاری نمایندگان تصمیماتی برای حوزه سلامت گرفته شود که منفعت مردم، کشور تولیدکنندگان دارو و حوزه سلامت را تامین کند.

در ادامه فرامرز اختراعی، رییس هیات مدیره سندیکای مواد دارویی با بیان اینکه از نمایندگان مجلس انتظار داریم از دارو و تولیدکنندگان دارو حمایت های لازم را داشته باشند، افزود:  در زمینه تولید مواد دارویی در کشورهای منطقه دارای رتبه هستیم و با توجه به زیرساخت های شیمی و نفت و گاز و گیاهان دارویی و معادن گسترده ایران دارای امتیاز است.

وی با تاکید بر اینکه در ابتدای ورود به این حوزه با کمبود برخی پیش نیازها روبرو بودیم، افزود: برای اینکه صاحب محکی قوی مانند فارموکوپه هستیم محدودیت هایی که برای صادرات دارو به واسطه نام برند در دنیا متعارف است ورود ما به حوزه صادرات دارو ساده تر است.

اختراعی با یادآوری اینکه مسائل تحریم در سال های 91 به بعد مشکلاتی را برای حوزه دارو به وجود آورد، تصریح کرد: البته برخی مشکلات رفع شده اما  مشکلات نقل و انتقال پول و حسابت های بانکی پابرجاست؛ خوشبختانه صنعت مواد موثره دارویی و بسته بندی در حوزه صادرات وضعیت بسیار مناسبی دارد.

وی با بیان اینکه بیش از 54 درصد از نیازهای مواد اولیه کشور را تامین می کنیم، افزود: در سخت ترین شرایط تحریم کمبود دارو را احساس نکردیم هر چند  با بحران مالی روبرو هستیم و کمر صنعت دارو زیر این بار خم شده است اما هنوز توان فنی و مالی تولیدکنندگان بخش عمده ای از خلاء مالی را پر کرده است؛ البته به دلیل آنکه آخرین زنجیره صنعت دارو هستیم  فقط طلبکار هستیم.

اختراعی با تاکید بر اینکه ما در ایفای نقش حیاتی خود که تامین دارو است کوتاهی نکردیم، تصریح کرد: ما نیازهای کشور را تامین کردیم اما مطالبات برای ما بار سنگینی دارد و نمی دانیم که تا کی این موضوع ادامه دارد؛ انتظار داریم.

وی ادامه داد: البته اوراق از طریق بیمه ها به دانشگاه های علوم پزشکی و داروخانه ها، شرکت های داروسازی و در نهایت به دست ما می رسد و مشخص نیست که چقدر از این مبلغ به دست ما برسد.

اختراعی با بیان اینکه ما نیاز به حمایت داریم، تصریح کرد: دانشمندان به نامی در مجموعه ما فعالیت می کنند که ده ها اختراع به نام آنها ثبت شده است؛ متاسفانه بعد از اجرای طرح تحول با بحران ورود داروی مشابه تولید داخل روبرو شدیم که شرکت های داخلی را با مشکل مواجه کرد داروهای تحت لیسانس نیز با ورود به بازار هزار میلیارد بازار دارویی کشور را تحت تاثیر قرار داد.

وی با یاداور شد: کشوری مانند سوئیس با 8 و نیم میلیون نفر 220 میلیارد دارو صادرات دارویی دارند و از خلاء فکری جوامع مانند ما بهره برداری می کنند یعنی 4 برابر صادرات نفت ایران دارو صادر می کنند البته در این شرکت قانون الزام جایگزینی داروهای ژنریک وجود دارد یعنی پزشک به هیچ عنوان حق تجویز دارو با نام تجاری ندارد و هیچ نوع حمایت بیمه ای و یارانه ای از داروی برند و تجاری ندارند اما متاسفانه ما چندین است که در این حوزه به شدت عقب نشینی کردیم.

در ادامه این نشست احمد شیبانی رییس سندیکای صاحبان داروهای انسانی با بیان اینکه زمان جنگ دارو را اداره کردیم و مشکل دارو نداشتیم، تصریح کرد: در زمان جنگ که با مشکل عدیده ای روبرو بودیم دارو را به خوبی تامین کردیم و حتی در کنار تولید و تامین دارو 10 تا 12 کارخانه داروسازی ساخته شد.

وجود 100 کارخانه داروسازی شیمیایی در کشور

وی با بیان اینکه 100 کارخانه داروسازی شیمیایی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: در کشور ظرفیت خوبی برای تولید داریم در حال حاضر 97 درصد دارو در کشور تولید و سه درصد مابقی وارد می شود؛ 252 خط تولید دارو در کشور داریم که با تمامی مشکلات و مریض احوالی صنعت دارو پیش رو در حال فعالیت هستند

شیبانی افزود: یکی از افتخارات ما این است که از حدود 2100 قلم دارو در کشور 1750 قلم آن تولید داخل، 350 قلم واردات و 85 قلم نیز هایتک و با تکنولوژی بالا در کشور ساخته و تولید می شود.

وی با بیان اینکه 46 میلیارد قلم دارو در کشور مصرف می شود، گفت: 44 میلیارد داروی مصرفی تولید داخل است در حالی که در گذشته برخی داروها را از کشورهایی مانند هند و بنگلادش وارد می کردیم در حال حاضر در جایگاهی قرار گرفتیم که علاوه بر تولید صادرات داریم.

از نظر کیفیت دارو در وضعیت خوبی هستیم اما باید ارتقا یابد و مشکلات حوزه دارو را با همکاری رفع کرد

شیبانی یادآور شد: از نظر کیفیت دارو در وضعیت خوبی هستیم اما باید ارتقا یابد و مشکلات حوزه دارو را باید با همکاری رفع کرد؛ پول خوبی به مجموعه دارو تزریق شده است و امیداریم به درستی تامین و توزیع شود؛ انتظار ما ارتقا، توسعه و ورود به کشورهای خارجی و صادرات است البته منابع باید تامین شود و مشکلات مالی باید رفع شود؛ با واردات مخالف نیستیم و نمی توان تمامی داروها را تولید کرد اما واردات نیز باید هم افزایی داشته باشد باید بیش از الان به دارو به صورت ملی نگاه کرد تمامی ما یک منافع مشترک داریم باید از ظرفیت، پتانسیل و تجربه استفاده کرد انتظار داریم با همفکری هم بتوان مریض احوالی دارو را بتوان درمان کرد.

در  ادامه این نشست شانه ساز، رییس انجمن علمی داروسازان ایران با بیان اینکه به صورت عملیاتی قوانین حمایتی را باید مصوب کرد، افزود: بابت تصویب 2 هزار میلیارد در جلسه روز شنبه کمیسیون تلفیق تشکر می کنم و اگر مراقبت شده و این مبلغ به حوزه دارو هزینه شود خون تازه ای به رگ های دارو وارد شده و می توان داروی کشور را بیمه کرد.

پول دارو باید برای تنها برای دارو و تجهیزات هزینه شود

شانه ساز با بیان اینکه پول دارو باید تنها برای دارو و تجهیزات هزینه شود، تصریح کرد: 25 سال است دنبال جدا شدن حساب دارو و درآمدهای دارویی هستیم و اگر عملیاتی شود مشکلات دست اندرکاران حوزه دارویی رفع می شود.

وی با بیان اینکه وابستگی به فروش دارو از مشکلات است؛ تصریح کرد: 140 تا 200 میلیارد تومان صادرات داریم و این بسیار ناچیز و همچنین صنایع در بحث صادرات ضعیف است البته این به سبب مسائل فیزیکی است نه مسائل نرم افزاری و سخت افزاری.

شانه ساز، افزود: اگر چرخه صادرات دارو راه بیفتد از نقدینگی موجود خارج می شویم؛ انتظار داریم در فصل بودجه عدد و رقمی برای صنایع دارویی با ارائه وام با سود پایین در نظر گرفته شود.

در  ادامه این نشست اصغری، رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه 2 هزار میلیارد نقدی، 2 هزار میلیارد اوراق برای تجهیزات و دارو بنا است تزریق و عملیاتی شود، تصریح کرد: با این مبلغ بخشی از مشکلات حوزه دارو کمتر می شود البته بر هزینه کرد این منابع نظارت لازم را خواهیم داشت که تنها در حوزه دارو هزینه شود.

وی ادامه داد: البته منابع ارزی جدیدی یعنی 500 میلیون دلار برای به روز رسانی ماشین آلات دارویی نیز در نظر گرفته شده است که در این رابطه از نمایندگان مجلس بابت پیگیری سپاسگزاری می کنم زیرا بخشی از تامین این منابع حاصل تلاش نمایندگان است.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: همچنین پیگیری های ملی سندیکای دارو نیز در این رابطه موثر و کمک کننده بوده و انتظار داریم با همکاری هم بتوان بخشی از مشکلات صنعت دارو را رفع کرد

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز