title
کد خبر: 46790
00
 پروژه ایرانوم در ارتقای سلامتی نسل آینده کشور موثر است

رییس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه ایرانوم یکی از افتخارات ملی است که نتایج اجرای آن کاملا به خانواده های ایرانی برمی گردد، گفت: پروژه ایرانوم در ارتقای سلامتی نسل آینده کشور موثر است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر حسین نجم آبادی در مراسم افتتاح پروژه کشوری ایرانوم گفت: پروژه ایرانوم با دشواری های زیادی همراه بود که درنهایت با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از سال 94 اجرایی شد.

رییس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درخصوص جزییات این پروژه توضیح داد: ژنوم انسان‌ ها شبیه به یکدیگر هستند، اما یک دهم درصد از ژنوم انسان‌ ها با یکدیگر متفاوت است و این تفاوت‌ ها موجب می‌شود که ما در زمینه‌ های تشخیص بیماری‌ های ژنتیکی و درمان آنها متفاوت عمل کنیم.

دکتر نجم ‌آبادی با اشاره به پروژه‌ های جهانی ژنومیک، گفت: اولین پروژه در سال 2003 ایجاد شد و چند سال بعد در آن با تحول عظیمی که در زمینه توالی یابی ژن‌ ها ایجاد شد، نسل جدیدی از دستگاه‌ های توالی ‌یابی به بازار عرضه شد که هزینه‌ های این پروژه‌ ها را کاهش داد.

وی گفت: محققان توانسته‌ اند که تنها 53 ژن انسانی را شناسایی کنند، اما با عرضه نسل جدیدی از دستگاه‌ های توالی ‌یابی، در حال حاضر بشر به اطلاعات 4000 هزار ژن دسترسی دارد.

وی ادامه داد: اولین پایگاه تشخیص ژنوم در سال 2008 در پنج نقطه جمعیتی جهان شکل گرفت و در تمام این پایگاه داده‌ ها، خلا ارائه اطلاعات مربوط به جمعیت منطقه خاورمیانه وجود داشت.

وی گفت: در سال 2010 هر کشوری پایگاه خود را شکل داد، به گونه ‌ای که در قطر و عربستان با صرف هزینه ‌های گزاف پروژه‌ های ژنوم اجرایی شدند و عربستان سعودی پروژه ژنوم انسانی را با 81 میلیون دلار اجرایی کرد، اما در ایران با یک صدم هزینه اقدام به اجرایی کردن پروژه‌های ژنوم جمعیت ایرانی شد.

رییس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: در پروژه ایرانوم 2 ماموریت توالی‌ یابی نسل جدید و ایجاد پایگاه انواع جمعیت سالم ایرانی پیگیری شد که در حال حاضر اطلاعات ژنی 8 قوم ایرانی در این پایگاه به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه در این پایگاه تعداد یک میلیون و 368 هزار و 380 واریانت به ثبت رسیده است، گفت: در مطالعات انجام شده در این پروژه موفق به شناسایی ژن‌ های بیماری ‌زایی شده‌ ایم و تاکنون 30 درصد از تغییرات ژنتیکی در جمعیت‌ های ایرانی در هیچ پایگاه ژنومیک در جهان به ثبت نرسیده است

دکتر نجم آبادی با بیان اینکه این پروژه خدمت بزرگی به جامعه پزشکی ارائه می دهد، گفت: ایرانوم یکی از افتخارات ملی است که نتایج اجرای آن کاملا به خانواده های ایرانی برمی گردد و با دستیابی به تغییرات ژنتیکی بیماری زا از بروز بیماری ها و معلولیت های مختلف به ویژه در ازدواج های فامیلی جلوگیری کرده و در نهایت در ارتقای سلامتی نسل آینده کشور، کاهش آلام جسمی و روانی خانواده ها و همچنین کاهش هزینه های کشور در قبال درمان و توانبخشی بیماران موثر است.

وی در پایان گفت: از وزارت بهداشت درخواست داریم تا بودجه لازم را برای نگهداری مرکز در اختیار ما بگذارد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز