title
کد خبر: 46803
00
طرز تهیه سوپ دال‌عدس و سبزیجات زمستانی

این غذا، خوراکی مناسب برای سالمندان، خانم‌های باردار و افرادی است که رژیم لاغری دارند. فیبر بسیار بالای موجود در خوراک دال‌عدس و سبزیجات، آن را به غذایی فوق‌العاده برای پیشگیری از ابتلا به یبوست مزمن تبدیل کرده است.

هیچ چیز به اندازه خوردن یک پیاله سوپ یا خوراک گرم نمی‌تواند در شب‌های سرد زمستانی برای ما لذت‌بخش باشد. خوش‌بختانه پاییز و زمستان از نظر وجود سبزی‌های خوش‌رنگ و لعاب و با عطر و طعم عالی، جزو فصل‌های مناسب برای تهیه انواع سوپ‌های هیجان‌انگیز هستند. سوپ دال‌عدس و سبزیجات زمستانی که می‌توان آن را به صورت خوراک هم تهیه کرد، جزو سوپ‌های پرطرفدار در کشورهایی مانند هند و اندونزی محسوب می‌شود.

این غذا، خوراکی مناسب برای سالمندان، خانم‌های باردار و افرادی است که رژیم لاغری دارند. فیبر بسیار بالای موجود در خوراک دال‌عدس و سبزیجات، آن را به غذایی فوق‌العاده برای پیشگیری از ابتلا به یبوست مزمن تبدیل کرده است.

مواد لازم برای ۶ نفر

روغن کانولا ۲ قاشق غذاخوری

پودر خردل یک قاشق چای‌خوری

زیره یک قاشق چای‌خوری

برگ کاری تازه و خردشده ۱۲ عدد (یا یک قاشق چای‌خوری پودر کاری)

پیاز متوسط و خردشده یک عدد

فلفل تند و خردشده یک عدد

زنجبیل تازه و خردشده ۳ قاشق غذاخوری

سیر متوسط و له‌شده ۴ حبه

آب ۴.۵ لیوان

دال‌عدس (عدس قرمز) ۱.۵ لیوان

شیر بدون چربی ۲ لیوان سرخالی

نمک ۱.۵ قاشق چای‌خوری

زردچوبه یک قاشق چای‌خوری

کدو حلوایی پوست‌کنده و خردشده ۲.۵ لیوان

سیب‌زمینی بزرگ پوست‌کنده و خردشده یک عدد

ادویه تند مخلوط (گرام‌ماسالا) یک قاشق چای‌خوری

آب‌لیموی تازه ۲ قاشق غذاخوری

گل‌کلم خردشده ۲ لیوان

طرز تهیه

برای آماده کردن این غذا، ابتدا باید روغن را در قابلمه نسبتا بزرگ و نچسبی، کمی گرم کنید. بعد از گرم شدن روغن باید پودر خردل، زیره و کاری را داخل ظرف بریزید و ۲۰ ثانیه تفت بدهید. سپس پیاز، فلفل، زنجبیل و سیر را اضافه کنید و ۵ دقیقه دیگر به تفت دادن خود ادامه بدهید تا مواد داخل قابلمه هم کمی سبک شوند و هم رنگ‌شان مقداری طلایی شود. حالا هم‌زمان باید آب، عدس، شیر، نمک و زردچوبه را به ظرف‌تان بیفزایید و حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب باید کدو حلوایی، کلم و سیب‌زمینی را هم داخل قابلمه بریزید. حرارت را کم کنید تا سوپ شما ریزریز بجوشد و به غلظت مورد نظرتان برسد. اگر می‌خواهید که سوپ‌تان رقیق باشد، می‌توانید حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه بعد از جوش آمدن، آن را از روی حرارت بردارید. اما اگر تمایل به مصرف سوپی غلیظ و شبیه به خوراک دارید، باید اجازه بدهید که این سوپ حدود ۷۰ تا ۸۰ دقیقه بجوشد. وقتی که سوپ یا خوراک دال‌عدس و سبزیجات زمستانی را در ظرف مخصوص سِرو کردید، باید قبل از قرار دادن آن روی میز، مخلوط ادویه تند یا همان گرام‌ماسالا را به همراه آب‌لیموی تازه روی سوپ بریزید. این غذا، باید کاملا گرم سِرو شود.

ارزش تغذیه‌ای

هر وعده از این غذا حاوی ۳۳۰ کیلوکالری انرژی، ۱۰ گرم چربی (۷ گرم چربی اشباع)، ۱۴ گرم فیبر، ۴۸ گرم کربوهیدرات، ۱۶ گرم پروتئین، ۲۸۵ میکروگرم فولات، صفر میلی‌گرم کلسترول، ۵ گرم قند، ۵۵۶۳ واحد بین‌المللی ویتامین A، ۳۰ میلی‌گرم ویتامین C، ۷۹ میلی‌گرم کلسیم، ۶ میلی‌گرم آهن، ۶۱۷ میلی‌گرم سدیم، ۹۲۸ میلی‌گرم پتاسیم است. ضمن این‌که می‌تواند ۱۱۱ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین A، ۷۱ درصد به فولات، ۵۰ درصد به ویتامین C و ۳۳ درصد به آهن را هم تامین کند.

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز