title
کد خبر: 46864
00
علل شایع سردرد و راه های رفع آنها

سردرد یکی از شایع ترین مشکلاتی است که اغلب ما آن را تجربه می کنیم. علل رایج سردرد از قبیل استرس، کم خوابی و سرماخوردگی و ... بر همه آشکار است اما منابع دیگری هم هستند که باعث تجربه این نوع درد می شوند.

به گزارش بهداشت نیوز، تحقیقات نشان می دهد فقط یک درصد افرادی که به دلیل سردرد به مراکز پزشکی مراجعه می کنند، دچار یک مشکل جدی و خطرناک هستند. با این حال برخی علت های سردرد و راه های مراقبت در برابر آنها از این قرارند:

سردرد آخر هفته: باور بر این است که سردردهای آخرهفته به‌دلیل زیاد خوابیدن در روزهای تعطیل ظاهر می‌ شود. این سردرد خصوصا در میان افرادی که هفته ‌ای پراسترس و خواب نامنظم و ناکافی در طول هفته دارند رایج است. بهترین راه پیشگیری از آن این است که تاجایی که امکان دارد در طول هفته برنامه خواب منظم داشته باشید. خواب بیش از ۸ ساعت در روزهای آخر هفته را کلا فراموش کنید.

سردرد ناشی از خشم: هنگامی که عصبانی هستید، عضلات پشت گردن و پوست سر شما تحت فشار هستند. این نشانه ای از شروع یک سردرد تنشی است. هنگامی که احساس خشم در شما شروع می شود، تنفس عمیق داشته باشید، تنفس از طریق بینی و خارج کردن آن از دهان به همراه شل کردن عضلات سر و گردن از این سردرد پیشگیری می کند.

وضعیت قرارگیری بد: کم تحرکی و ماندن در یک وضعیت موجب تنش در پشت، گردن و شانه ها می شود و سردرد را به همراه دارد. اجتناب از حالت نشسته یا ایستاده برای مودت طولانی، مفید است. صاف بنشینید به طوری کمر شما تحت حمایت باشد. اگر قرار است به مدت طولانی از تلفن همراه استفاده کنید، بهتر است هدست به همراه داشته باشید. قرار دادن گوشی بین سر و شانه عضلات را تحت فشار قرار داده و باعث سردرد می شود.

عطر: پاک کننده های خانگی حاوی رایحه و در برخی از افراد استفاده از عطرها منجر به بروز سردرد میشود. اگر شما مستعد ابتلا به سردرد هستید، از عطرهای سنگین، صابون های با بوی قوی، شامپو و تهویه مطبوع اجتناب کنید. استفاده از تهویه بدون عطر هوا و باز نگه داشتن درب و پنجره به منظور خروج هوای آغشته به بو، مفید است.

آب و هوای بد: اگر شما مستعد سردرد هستید، رطوبت هوا، هوای آلوده، افزایش دما و گرد و خاک برایتان سردرد به ارمغان می آورد. تغییرات فشار آب و هوا نیز منجر به تغییرات شیمیایی در مغز می شود که تحریک اعصاب و سردرد را به همراه دارد. راهی برای تغییر دادن آب و هوا نیست اما استفاده از مسکن برای کاهش این سردردها مفید است.

دندان قروچه: دندان قروچه ناشی از ساییده شده دندان های آسیاب در هنگام خواب باعث سردرد می شود. دندان پزشک می تواند با تجویز نایت گارد و محافظ های دندان و دهان به شما برای پیشگیری از این سردردها و سالم ماندن دندان ها کمک کند.

چراغ روشن: چراغ های روشن و تابش خیره کننده می تواند میگرن را تشدید کند. استفاده از عینک های آفتابی در هنگام شدت نور به کاهش تابش خیره کننده کمک می کند. در محل کار تنظیم نور مانیتور کامپیوتر مفید است.

محرک های غذایی: برخی غذاهای آماده حاوی مواد شیمیایی نگه دارنده است که می تواند تشدید کننده میگرن باشد. نوشابه های گازدار، و گوشت های فرآوری شده مجرمان دیگر شروع این سردردها هستند. دوری از مصرف این غذاها تجربه چنین سردردهایی را کاهش می دهد.

سردرد بستنی: سردردهای بستنی به‌دلیل خوردن غذاهای منجمد مانند بستنی ایجاد می ‌شوند و تنها مرهم آن آهسته خوردن و یا توقف خوردن تا یک دقیقه است، یا می ‌توانید دهان ‌تان را با آب گرم شستشو دهید.

سردرد کافئینی: اگر عاشق قهوه هستید و در طول روز، زیاد از آن می ‌نوشید، مغز شما به همان مقدار روزانه از کافئین عادت می ‌کند. و اگر به هر علتی، قهوه معمول ‌تان را ننوشید، مغزتان به مشکل برخواهد خورد و در نهایت با یک سردرد ناگوار مواجه خواهید بود. تنها دو راه ‌حل برایش وجود دارد: یا مقدار کافئین همیشگی ‌تان را در ساعت معمول بنوشید و یا کلا این عادت را ترک کنید.

 

منبع: عصرایران


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز