title
کد خبر: 46914
00
 مصوبه یونسکو  و فرصت‌های پیش روی طب سنتی ایران

دبیرگروه حکمت، طب ایرانی و طب اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مصوبه تأسیس کرسی طب سنتی ایران توسط یونسکو در ایران این امر را فرصتی برای توسعه ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران در زمینه طب دانست.

به گزارش بهداشت نیوز، محمدرضا شمس اردکانی دبیر گروه حکمت، طب ایرانی و طب اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تصویب تأسیس کرسی تاریخ طب سنتی ایران توسط یونسکو در ایران، اظهار کرد: این یک دستاورد بسیار بزرگ از نظر فرهنگی، تمدنی و علمی بوده که با پیگیری‌های دفتر یونسکو در تهران و گروه حکمت، طب ایرانی و طب اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی و ریاست آن انجام شده است.
 
وی بیان کرد: پیش از این کار، وزرات بهداشت طی سال‌های اخیر با تأسیس دانشکده‌های طب سنتی در سراسر کشور مقدمات آن را فراهم کرده و یونسکو را مجاب کرد تا این مؤلفه ارزشمند و فاخر ایران را به کرسی طب سنتی در ایران برپا کند.

شمس اردکانی عنوان کرد: یونسکو این مصوبه را با بزرگداشت یک هزار و ۷۵۰ سالگی تأسیس دانشگاه جندی شاپور در ایران که اولین و قدیمی‌ترین دانشگاه بین‌المللی جهان است، همزمان کرد. این دانشگاه با دانشجو‌هایی که پرورش داده و کتاب‌هایی که در آن نگاشته شد نشان از قوام، قدرت و قدمت یک ملت به نام ایران است.

رئیس پیشین دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این مصوبه و تأسیس این کرسی می‌تواند، در حوزه علم و فناوری و تعاملات بین‌المللی در حوزه سلامت و پیشرفت‌های آن، سلامت علمی و سلامت جامعه ایران که جزو چشم انداز‌های کشور است مفید باشد.
 
وی بیان کرد: این فرصت بسیار خوبی برای دانشمندان ایران فراهم می‌کند تا به وسیله تعامل با سایر دانشمندان جهان در ایران و سایر کشور‌های جهان که به این طب علاقه‌مند هستند بتوانند ظرفیت‌های اعتلای فرهنگی - تمدنی و علمی ایران را گسترش دهند.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی یادآور شد: وجود کرسی یونسکو در ایران یک وجه بین‌المللی نیز دارد؛ یونسکو یک سازمان پذیرفته شده توسط کشور‌ها است که می‌تواند به اعتلای طب ایرانی کمک وافری کرده و یک جای مستندی برای تعاملات آینده باشد و با ایجاد و ترویج یک نظام یکپارچه در زمینه تحقیقات، آموزش، اطلاعات، مستندات طب سنتی را از طریق همکاری‌های آموزشی و تحقیقاتی فرهنگستان علوم پزشکی با دیگر مؤسسات جمهوری اسلامی ایران، آسیا- اقیانوسیه، اروپا و دیگر مناطق جهان نشر دهد.
 
 
منبع: ایکنا
 

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز