به گزارش بهداشت نیوز، دکتر امیر ایجادی با بیان این مطلب افزود: از نظر شیمیایی ۸۵ درصد سنگ‌های کلیه کلسیمی‌ و مابقی سنگ‌هایی با ترکیبات اسید اوریکی‌ و مرکب از اسید اوریکی و کلسیمی‌ و سنگ‌های عفونی‌اند. در سنگ‌های عفونی ترکیبات بالا با عفونتی که در کلیه یا مثانه وجود دارد ترکیب شده و سنگ بزرگی هم می سازد.

 

وی ادامه داد: سنگ‌های دیگر شامل ترکیبات آمینو اسید سیستئین‌اند که بیشتر در بچه‌هایی دیده می‌شود که سیستئین اوریا (بیماری ژنتیکی نقص متابولیکی مشخص در کلیه) دارند یا این اسیدآمینه در ادرار آنها دفع می‌شود.

 

ایجادی اضافه کرد: سنگ‌های اسید اوریکی در افرادی که زمینه اسید اوریک آنها بالاست و این اسید در ادرار آنها به صورت غیرمحلول در می‌آید، بیشتر دیده می‌‎شود، موضوع مهم اینست که بین سنگ‌های اسیداوریکی و کلسیمی‌ اثری تقاطعی دیده می‌شود. به این نحو که هسته اولیه سنگ اسید اوریک است و روی آن کلسیم سوار می‌شود و گاهی این روند برعکس می‌شود.

 

این اورولوژیست و جراح کلیه با اشاره به اینکه ایجاد سنگ کلیه علل مختلفی دارد، تصریح کرد: علل سرستی یا ژنتیکی و … در ایجاد سنگ کلیه موثرند، اما چیزی که مهم است اینست که علل و زمینه‌های ایجاد سنگ در دست خودمان است که باید شناسایی و برطرف شوند.

 

وی تاکید کرد: سنگ در شرایط اشباع ادرار از بلورها و مواد خاصی ایجاد می‌شود بنابراین اگر غلظت ادرار را در شرایطی مناسب با استفاده از مصرف مایعات نگه داریم و از ایجاد فوق اشباع شدن جلوگیری کنیم، کمک بسیار زیادی به کاهش ایجاد سنگ خواهد کرد.

 

منبع: طبنا