title
کد خبر: 47126
00
آغاز  غربالگری ژنتیک هنگام ازدواج زوج ها در شهرستان قزوین

برای تشخیص بیماری های ژنتیک، دو استراتژی برنامه ریزی شده است. استراتژی اول، غربالگری زوج ها در هنگام ازدواج است که در شهرستان قزوین به صورت نمونه آزمایشی (پایلوت) از دی ماه سال 96 به اجرا درآمده است و به زودی در کل استان قزوین اجرا خواهد شد.

به گزارش بهداشت نیوز،مینا شهسواری، کارشناس ژنتیک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با بیان مطالب فوق، گفت: این استراتژی، شامل خدمات ژنتیک در هنگامازدواج، ادغام یافته در بستر غربالگری تالاسمی است یکی از مهمترین گلوگاه هااست و موجب شناسایی فراگیر زوجین در معرض خطر، در زمان ازدواج خواهد شد.
ایشان با بیان اینکه با توجه به اینکه فرزندآوری بعد از ازدواج مد نظر قرار می گیرد، این گلوگاه یکی از مهم ترین گلوگاه های شناسایی موارد درمعرض خطر در برنامه های ژنتیک محسوب می شود؛ عنوان کرد: از مهم ترین دلایل این موضوع آن است که مشاوره ژنتیک بیشترین تاثیر رازمانی به جا می گذارد که فرد، موضوع مورد مشاوره را دغدغه خاطر خود تلقی کند و زوجین در زمان ازدواج این موضوع را مورد سوال و جستجوقرار می دهند.
به گفته کارشناس ژنتیک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در این استراتژی، زوجینی که برای غربالگری تالاسمی به تیممشاوره ژنتیک مرکز ارائه خدمات در هنگام  زمان ازدواج مراجعه می کنند در کلاس آموزشی در جریان برنامه آموزش زوجین پیش از ازدواج درخصوص ضرورت های مشاوره ژنتیک آموزش می بینند و برای انجام غربالگری ژنتیک راهنمایی می شوند.
وی تصریح کرد زوج ها توسط مراقب سلامت آموزش دیده، مشاوره و غربالگری ژنتیک شده و غربالگری با پرسشنامه استاندارد به انجام می رسد.. شهسواری با اشاره به اینکه در صورت مثبت شدن پرسشنامه غربالگری، مشاوره ژنتیک برای زوج های در معرض خطر انجام می شود؛ گفت: غربالگری تالاسمی ، شامل انجام آزمایشات و مشاوره ژنتیک، در صورت لزوم، طبق روال قبل در قالب استراتژی اول انجام می شود.
بر اساس گفته این کارشناس، استراتژی دوم برنامه ژنتیک اجتماعی است و شامل خدمات ژنتیک ادغام یافته در بسته های خدمات گروه های سنی، بیماری های غیرواگیر است.
شهسواری با بیان اینکه پس از تکمیل زیرساخت های لازم برای اجرا، این برنامه، عملیاتی خواهد شد؛ گفت: در استراتژی دوم علاوه بر بیماری های ژنتیک دوران کودکی، بیماری های غیرواگیر شایع دوران بزرگسالی دارای عامل خطر ارثی – فامیلی (شامل بیماری های عروق کرونر زودرس فامیلی و سرطان پستان و روده بزرگ ارثی) پوشش داده می شود.
به گفته این کارشناس، امروزه کنترل بیماری های عفونی و بیماری هایی که با واکسن پیشگیری می شوند باعث کاهش میزان مرگ و میرشیرخواران شده است و چنین شرایطی، سهم بیماری های ژنتیک را در مرگ و معلولیت شیرخواران افزایش داده که غالب بیماری های ژنتیکموجب مرگ زودرس می گردند و در طول زندگی کوتاه، بیمار شدیدترین و همه جانبه ترین معلولیت های جسمی-  ذهنی را تحمل می کند.
شهسواری با اشاره به اینکه نقش تعیین کننده های ژنتیک در کنترل بیماری های غیرواگیر که تا دو دهۀ پیش چندان روشن نبود، اینک هر روزروشن تر می شود ، گفت: امروزه در بسیاری از بیماری های غیرواگیر شایع نظیر بیماریهای عروق کرونر و سرطان های شایع ایران، نظیرسرطان پستان و سرطان های گوارشی به ویژه روده بزرگ و بیماری های روانی شایع نظیر افسردگی، ژنتیک می تواند در برنامه کنترل وپیشگیری نقش موثر داشته باشد.
وی تأکید کرد که خدمات پیشگیرانه ژنتیک در خصوص بیماری های غیرواگیر، ساز و کاری عملیاتی و قابل طراحی و اجرا در قالب برنامه هایپیشگیری و کنترل بیماری ها در سطح جمعیت و گروه های هدف ویژه، به نحوی ، هزینه اثربخش دارد.
منبع:دانشگاه علوم پزشکی قزوین
 

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز