title
کد خبر: 47170
00
چگونه زخم اثنی عشر را درمان کنیم؟

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی استرس را به‌عنوان یکی دیگر از عوامل موثر در بروز زخم معده عنوان می‌کند و می‌گوید: «البته تاکنون به صورت ١٠٠ درصد ثابت نشده که مشکلات روحی و روانی عامل زخم باشد، ولی به‌عنوان یک علت موثر و همراه با سایر علت‌ها مطرح است.

دستگاه گوارش انسان از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است.معده و بخش ابتدایی روده باریک که دوازدهه یا اثنی‌عشر نامیده می‌شود. زخم دوازدهه (زخم اثنی‌عشر) یکی از امراض شایع عصر حاضر است و اکثر افراد درد‌های ناشی از این زخم را گاه و بیگاه در ناحیه شکم تجربه کرده اند.

به گزارش بهداشت نیوز، با توجه به اهمیت موضوع با دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی گفتگو کرده ایم. وی در ابتدا گفت: «اثنی‌عشر یا دوازدهه عضوی است که باعث ارتباط معده با روده کوچک می‌شود که طول تقریبی آن حدود 25تا 30سانتیمتر است. اثنی‌عشر نیز مانند دیگر اعضای بدن زخم می‌شود.زخم اثنی‌عشر جزو بیماری‌های آزاردهنده در جامعه است که در هر سن و جنیستی سبب مشکلات متعددی از جمله زخم معده می‌شود.»

دکتر خسرونیا با بیان این که به طور کلی هر عاملی که بتواند به مخاط دستگاه گوارش فوقانی صدمه بزند می‌تواند زخم معده یا اثنی‌عشر ایجاد کند، می‌افزاید: «یکی از مهم ترین علل آن میکروب هلیکو باکترپیلوری است که در سال‌های اخیر کشف شده و در حال حاضر به‌عنوان عامل حدود ٩٠ درصد زخم‌های اثنی‌عشر عنوان می‌شود، در صورتی که قبلا تصور می‌شد به خاطر ترشح زیاد اسید در معده این بیماری به وجود می‌آید.» وی در مورد نحوه انتقال این میکروب هلیکو باکترپیلوری به دستگاه گوارش می‌گوید: «این میکروب از طریق دهان وارد دستگاه گوارش می‌شود و خود را به زیر مخاط معده می‌رساند و از تاثیر اسید معده دور می‌ماند و به مرور زمان به علت ترشحاتش در ابتدا موجب ورم و التهاب معده و درنهایت منجر به ایجاد زخم می‌شود.»


رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی استرس را به‌عنوان یکی دیگر از عوامل موثر در بروز زخم معده عنوان می‌کند و می‌گوید: «البته تاکنون به صورت ١٠٠ درصد ثابت نشده که مشکلات روحی و روانی عامل زخم باشد، ولی به‌عنوان یک علت موثر و همراه با سایر علت‌ها مطرح است.


وی علایم بیماری زخم اثنی‌عشر را در معده اینگونه تشریح کرد: «بروز درد در قسمت فوقانی شکم دقیقاً زیر استخوان جناغ سینه یکی از علائم رایج زخم اثنی‌عشر است. بیمار اکثر اوقات پیش از زمان معمول صرف وعده غذایی یا در صورت گرسنه بودن متحمل درد می‌شود، و حتی به دلیل درد از خواب شبانه بیدار می‌شود. درد گاهی پس از غذا خوردن یا مصرف قرص‌های ضداسید بهبود می‌یابد.

از دیگر علائم زخم اثنی‌عشر می‌توان به نفخ، حالت تهوع و دل به‌هم‌خوردگی بیمار و گاهی اوقات به ویژه پس از غذا خوردن احساس سیری مفرط می‌کند و همچنین درد شدید بعد از غذا خوردن اشاره کرد.» دکتر خسرونیا خاطرنشان کرد: «گاهی اوقات پزشکان مجرب درمان زخم اثنی‌عشر را بدون اقدام‌های تشخیصی انجام می‌دهند.

در این موارد پزشک با توجه به شرایط سنی، اجتماعی، تحصیلات بیمار و معاینات بالینی و علایم او درمان زخم را آغاز می‌کند و البته در تمام طول درمان، بیمار باید تحت نظر پزشک باشد زیرا ممکن است در بعضی موارد در ادامه درمان انجام برخی اقدام‌های تشخیصی ضروری باشد. امروزه خوشبختانه با معاینات دقیق و داروها درمان کامل انجام می‌شود.»

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی راه‌های تشخیص میکروب هلیکو باکترپیلوری در دستگاه گوارش را اینگونه عنوان کرد: «از طریق نمونه‌برداری از مخاط معده، آزمایش خون، تنفس، آزمایش مدفوع می‌توان به وجود میکروب هلیکو باکترپیلوری پی برد.» وی بیان کرد: «بعد از انجام آزمایشات تشخیصی، در اکثر مواقع پزشک با تجویز مصرف دوره 10 الی 15 روزه مصرف آنتی‌بیوتیک، بیمار بهبود می‌یابد و در صورتی که بعد از دو الی سه ماه بیمار بهبود نیافت پزشک انجام آندوسکوپی را توصیه می‌کند.»


دکتر خسرونیا افزود: «افرادی که به بیماری زخم اثنی‌عشر در معده مبتلا هستند باید از رژیم غذایی سبک پیروی کنند و از خوردن ادویه‌جات مانند فلفل، سس‌های تند در حد امکان خودداری کنند.»


رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی عنوان کرد: «برای پیشگیری از ایجاد زخم اثنی‌عشر در معده افراد باید بهداشت را رعایت کرده و قبل از صرف مواد غذایی، دست‌ها را کاملا شستشو دهند. اگر شخصی در خانه بیمار است حتما وسایل شخصی وی جدا شود.

همچنین از سلامت آب و تخم‌مرغ و سبزیجات نیز اطمینان حاصل کنید، زیرا امکان انتقال میکروب هلیکوباکترپیلوری از آنها وجود دارد.» وی در پایان توصیه کرد: «اگر فردی در منزل دچار زخم اثنی‌عشر است امکان انتقال آن از طریق استفاده از غذا، لیوان آب مشترک به شخصی که قبلا این بیماری را داشته و بهبود یافته وجود دارد، لیکن شرط اصلی پیشگیری از بیماری زخم اثنی‌عشر رعایت اصول بهداشتی است.»

 

منبع: روزنامه آفتاب یزد

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز