title
کد خبر: 47366
00
حضور مجدد ژاپنی‌ها برای سنجش آلودگی هوای تهران

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به حضور مجدد ژاپنی‌ها برای سنجش منشأ‌ ذرات معلق در هوای پایتخت گفت: ششمین همایش آلودگی هوا طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزاری می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز: وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیرامون ششمین همایش آلودگی هوا برگزار شد، اظهار کرد: این همایش سه‌شنبه و چهارشنبه سوم و چهارم بهمن‌ماه در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شود و متولیان آن انجمن علمی هوای پاک، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و دانشگاه صنعتی شریف هستند.

وی با اشاره به روند برگزاری این همایش عنوان کرد: این همایش دو روزه با ارائه پژوهش‌ها از دستگاه‌های داخلی همراه است. بر همین اساس، 40 مقاله در موضوعات متفاوت مربوط به آلودگی هوا و همچنین به همین تعداد 40 پوستر به نمایش درمی‌آید و این فضای کاری برای ارائه نتایج اقدامات ملی و داخلی است.

حسینی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های علمی در این همایش دوروزه تصریح کرد: در نشست سلامت و بهداشت از مجموعه وزارت بهداشت مدل ریاضی که مرتبط به مرگ‌و‌میر آلودگی هواست ارائه خواهد شد. براساس اعلام این وزارتخانه، سالانه 4هزار و 500 نفر در تهران و 12‌هزار نفر در کل کشور به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آلودگی صوتی یکی دیگر از مشکلات پایتخت است که نشستی پیرامون آن در همایش برگزار خواهد شد و در آن نقشه آلودگی صوتی هوای پایتخت و مکان‌هایی که در معرض آن هستند از جمله بیمارستان‌ها و مدارس مشخص می‌شوند.

حسینی ادامه داد: همچنین کارگاهی با حضور اساتید خارجی برگزار می‌شود که در آن سامانه‌های هشدار گرد و غبار مورد بررسی قرار می‌گیرند. موضوعی که ما اغلب در آن غافلگیر می‌شویم. البته سامانه هشدار منطقی در سازمان هواشناسی کشور و ابزار مناسب برای سنجش آن وجود دارد اما اهمیت مدل‌سازی گردوغبار و پتانسیل برای ارائه سامانه زودهنگام در این نشست مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دیزل‌ها در کشور نقش مهمی را در آلودگی هوا ایفا می‌کند، تصریح کرد: خودروهای دیزلی در کشور ما فاقد هرگونه فیلتری هستند و شما می‌بینید که دود سیاه از اگزوز آنها بیرون می‌آید. این موضوع در هیچ‌جای دنیا باب نیست. به همین منظور کارگاه‌های آموزشی تخصصی در مورد فیلترهای دوده سازگار با شرایط ایران برای مقابله با انتشار دود از دیزل برگزار می‌شود که در آن متخصصانی از کشور سوئیس و آلمان شرکت می‌کنند؛ اگرچه خودروسازان داخلی معتقدند این فیلترها با سوخت‌های داخلی سازگار نیست اما تجربه ما چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

ژاپنی‌ها باز هم به کمک ایران می‌آیند

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه مصوبه‌ای در سال 1395 توسط دولت تدوین شد که براساس آن سازمان حفاظت محیط‌زیست به منشأ‌یابی ذرات معلق بپردازد، تصریح کرد: یکبار این اتفاق در تهران افتاد، اگرچه ما دستگاه‌های مربوط به آن را نداشتیم، اما با همکاری شرکتی در آمریکا و دانشگاه شریف این اقدام را انجام دادیم و مدل شیمیایی این ذرات معلق مشخص شد، اما جایکاه ژاپن هم یکبار چنین پروژه‌ای را برای تهران انجام داد. به همین منظور مجددا پروژه‌ چهارساله‌ای را با این شرکت برای سنجش منشا ذرات معلق هوا در پایتخت آغاز کردیم. این در حالی است که این پروژه کمک دولت ژاپن به شهرداری تهران است و هزینه‌ای بابت آن پرداخت نمی‌شود و برآورد ما این است که این پروژه چهارساله 4 الی 5 میلیون دلار برای دولت ژاپن هزینه داشته باشد.

استفاده از نتایج 4 شهر آلوده جهان

حسینی با بیان اینکه کلانشهرهای زیادی درگیر آلودگی هوا هستند، از موضوع یکی از نشست‌ها تحت عنوان مهم‌ترین رویدادهای کلانشهرهای درگیر آلودگی هوا با استفاده از تجارب بین‌المللی برای کاهش نام برد و گفت: با بررسی مدل 4 شهر پاریس، برلین، میلان و روتردام که هرکدام 10 الی 15 سال درگیر آلودگی هوا بودند، تلاش شده تا مدلی را برای پایتخت ترسیم کنیم. استاندارد آلایندگی، بحث توسعه حمل‌ونقل عمومی از جمله مواردی است که مورد توجه ما خواهد بود. آنها می‌توانند با دریافت داده‌های آلودگی هوای پایتخت در زمینه کاهش آلاینده‌ها به ما کمک کنند.

حسینی با بیان اینکه این همایش روز سه‌شنبه با حضور شهردار پایتخت و عیسی کلانتری،‌ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار می‌شود، تصریح کرد: در پایان از پروژه 1500 میلیارد تومانی شهرداری تهران به منظور کاهش آلودگی هوا توسط آقای پورسیدآقایی رونمایی می‌شود. البته این پروژه تنها برنامه پیشنهادی است که در اختیار مهمان‌ها و رسانه‌ها قرار می‌گیرد تا استدلال‌های علمی خود را در اختیار شهرداری تهران قرار دهند.

وی با اشاره به پروژه آلودگی هوا که 17 سال پیش توسط جایکاه ژاپن برای پایتخت انجام شد، اضافه کرد: عمده فعالیت‌های پایتخت از سال 72 تا سال 93 مرتبط به همین 5 جلد گزارش بوده است. به عنوان مثال از این گزارش‌ها بود که سرب از بنزین پایتخت حذف و استاندارد یورو اجباری شد. هم‌اکنون می‌توانم به یقین بگویم که مونوکسید‌کربن از آلاینده‌های هوای پایتخت حذف شده است.

به گفته حسینی، راه‌اندازی این آزمایشگاه‌ها در پایتخت برکتی برای کل کشور محسوب می‌شود، زیرا توان راه‌اندازی آزمایشگاه و تجهیزات وجود دارد اما دانشی برای استفاده از آن در کشور دیده نمی‌شود.

موتورسیکلت‌های کاربراتوری ارزان است

وی درخصوص استفاده نشدن از موتورسیکلت‌های برقی در پایتخت و آماده نبودن زیرساخت‌‌ها توضیح داد: اگر موتورسیکلت‌ برقی وجود داشته باشد، به طور قطع تقاضا برای ایجاد زیرساخت‌ها توسط شرکت‌های خصوصی هم به وجود می‌آید، این یک فرآیند است. اما فرآیند استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در پایتخت بسیار کند پیش می‌رود و باید برای آن راه‌حلی اندیشیده شود؛ سوال اینجاست چرا صدور مجوز برای پلاک موتورسیکلت‌های برقی 9 ماه زمان می‌برد. این در حالی است که مدعی‌اند قیمت موتورسیکلت‌های برقی بسیار زیاد است، اما من می‌گویم قیمت موتورسیکلت‌های بنزینی بسیار پایین است. در حالی که آنها 60 تا 70 دسیبل تولید آلودگی صوتی می‌کنند.

حسینی با بیان اینکه نتایج این همایش‌ها در اسناد بالادستی کشور دیده می‌شود، به برخی از انتقادات نسبت به بلندمرتبه‌سازی در منطقه 22 اشاره و اضافه کرد: عده‌ای معتقدند بلندمرتبه‌سازی در منطقه 22 باعث آلودگی هوا شده این در حالی است که منابع آلودگی‌کننده شهر تهران بسیار زیاد است. در اینجا اختلاف‌نظر وجود دارد؛ زیرا تهران منابع آلاینده فراوانی دارد. سالانه یک‌میلیون تن آلودگی در پایتخت تولید و وارد هوا می‌شود که حتی اگر مکانیزم باد هم وجود داشته باشد باز هم این ‌آلودگی در هوای پایتخت دیده می‌شود و این محل مناقشه است.

تعداد ایستگاه‌ها برای سنجش آلودگی هوا کافی است

وی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه تعدادی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شرکت کنترل کیفیت به درستی کار نمی‌کنند، گفت: از 21 دستگاهی که آلودگی هوا را می‌سنجند 4 الی 5 دستگاه وجود دارد که ذرات 2.5 میکرون را نمی‌سنجند که اگر بودجه کافی وجود داشته باشد، آنها را هم مجهز خواهیم کرد، اما بدانید که اگر آن 5 دستگاه هم به سایر ایستگاه‌ها اضافه شوند، اتفاق خاصی نخواهد افتاد. ما به اندازه کافی و حتی بیشتر از استاندارد جهانی دستگاه سنجش آلودگی هوا داریم. در واقع در کنار 18 ایستگاه سازمان حفاظت محیط‌زیست، 40 ایستگاه آلودگی هوای پایتخت را می‌سنجد. این در حالی است که اولین ایستگاه در سال 72 ساخته شده و امروز وضعیت تعمیر و نوسازی آن بیشتر از خرید تجهیزات جدید هزینه‌بر است.

آخرین وضعیت سنجش سوخت در پایتخت

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به آخرین وضعیت سنجش سوخت در پایتخت تصریح کرد: براساس مصوبه شورای شهر تهران از سال 1389 در هر فصل بنزین و دیزل پایتخت آنالیز می‌شود. در ابتدا 15 الی 16 پارامتر را نمونه‌گیری می‌کردیم و آن را برای آزمایش‌های لازم به خارج از کشور می‌فرستادیم. آزمایش روی 15 پارامتر حدودا 4 هزار یورو هزینه می‌برد و در نهایت 13 پارامتر استاندارد عنوان می‌شد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم 2 الی 3 پارامتر دیگر را که مشکل‌دار بودند برای سنجش بفرستیم. در آن زمان گوگرد بنزین در بدترین وضعیت حول و حوش 200 ppm بود و در واقع استاندارد یورو 20 ppmرا برآورد کرده است و میزان گوگرد در آن زمان 10 برابر استاندارد یورو 4 بود؛ این میزان امروز به 40 الی 50 ppm کاهش پیدا کرده است که این میزان هیچ ارزشی برای اندازه‌گیری ندارد.

وی با بیان اینکه گوگرد دیزل در سال 89، 7500 تا 8000 ppm گزارش شده بود، اضافه کرد: این میزان SO2 عدد قابل‌ملاحظه‌ای است که در معرض بخار آب به سولفات تبدیل می‌شود. پیگیری‌های فراوانی انجام شد و پس از آن در حال‌حاضر میزان گوگرد یا SO2 در دیزل‌های پایتخت 30 الی 40 ppm اعلام شده است،‌ اگرچه در پاییز امسال به یکباره میزان گوگرد به 5000 الی 6000 ppm رسید که ما آن را اعلام کردیم و اگر اقدامات لازم انجام نشود، ما به صورت قانونی به آن وارد می‌شویم.

به گفته وی، میزان گوگرد موجود در اتوبوس‌های شرکت‌ واحد 150 ppm گزارش شده است.

در آلودگی هوا چه کسی حرف اول و آخر را می‌زند؟

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به این سوال که چه کسی درباره میزان آلودگی هوای پایتخت حرف نهایی را می‌زند، گفت: هیچکس به لحاظ علمی حرف اول و آخر را نمی‌زند، این موضوعات است که محل مناقشه است. برخی معتقدند آلودگی هوای تهران به دلیل منابع ثابت است و برخی دیگر نظرات مخالفی دارند. شرکت کنترل کیفیت هوا نظرات خود را در 5 جلد گزارش کرده است که براساس آن وسایل نقلیه باعث 70 درصد ذرات معلق و آلاینده‌های گازی باعث 85 درصد آلودگی هوا هستند، اما هنوز به لحاظ علمی کسی نتوانسته دلایل مخالفت خود برای میزان اعلام شده را بیان کند.

 

منبع: خبرگزاری آنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز