title
کد خبر: 47745
00
موفق ترین چهره هایی که در قرآن کریم نامشان ذکر شده است

در راه رسیدن به ایستگاه موفقیت یکی از مهمترین مسائل توجه به چهره های موفق در راه رسیدن به موفقیت است که چگونه این راه را طی کرده اند و چه توصیه هایی برای دیگران دارند که در این نوشتار برخی از چهره های موفق در قرآن کریم را بیان می کنیم.

به گزارش بهداشت نیوز، انسان می تواند مدیریت زندگی خود را یا :به دست خداوند بدهد که در این صورت به سر منزل مقصود خواهد رسید :

و [بدانید] این است راه راست من؛ پس، از آن پیروى کنید. و از راه‏ها[ى دیگر] که شما را از راه وى پراکنده مى‏سازد پیروى مکنید. اینهاست که [خدا] شما را به آن سفارش کرده است، باشد که به تقوا گرایید.(الأنعام :  153)

و یا به دست شیطان بدهد که در این صورت زندگی او لبریز از فحشاء و منکر می شود :

 اى کسانى که ایمان آورده‏اید، پاى از پى گامهاى شیطان منهید، و هر کس پاى بر جاى گامهاى شیطان نهد [بداند که‏] او به زشتکارى و ناپسند وامى‏دارد، ( النور :  21)

در راه رسیدن به ایستگاه موفقیت یکی از مهمترین مسائل توجه به چهره های موفق در راه رسیدن به موفقیت است که چگونه این راه را طی کرده اند و چه توصیه هایی برای دیگران دارند که در این نوشتار برخی از چهره های موفق در قرآن کریم را بیان می کنیم و جملات کلیدی که از داستان این چهره های موفق استفاده می شود را بیان می کنیم .

1)حضرت هود: کسی که بر خدا توکل کند قدرتمندترین فرد می‌شود.

وقتی قوم حضرت او را تهدید کردند که خدایان ما به تو آسیب می رسانند حضرت در جواب آنها فقط فرمود:

إِنِّی تَوَکَّلْتُ عَلَی اللَّهِ رَبِّی وَ رَبِّکُمْ ما مِنْ دَابَّةٍ إِلاَّ هُوَ آخِذٌ بِناصِیَتِها إِنَّ رَبِّی عَلی صِراطٍ مُسْتَقیمٍ:در حقیقت، من بر خدا، پروردگار خودم و پروردگار شما توکّل کردم. هیچ جنبنده‌ای نیست مگر اینکه او مهار هستی‌اش را در دست دارد. به راستی پروردگار من بر راه راست است.(هود:56)

2)حضرت صالح:موفقیت در دنیا و آخرت 

حضرت صالح در گفتگو با قوم خویش یکی از اهداف خلقت توجه به دنیا و آبادانی زمین بیان می کند و می فرماید:

و به سوی قوم ثمود برادر (نسبی یا قبیله‌ای) آن‌ها صالح را (فرستادیم) گفت: ای قوم من، خدای یکتا را بپرستید، که شما را جز او خدایی نیست، اوست که شما را از این زمین آفریده (جدّ و جدّه اوّلتان را بلاواسطه و نسل آن‌ها را باواسطه از خاک خلق نموده) و شما را در آن زندگانی داده و آباد کردن آن را از شما خواسته پس، از او (درباره گناهانتان) آمرزش بخواهید آن گاه (با عمل‌های شایسته) به سوی او بازگردید، به یقین پروردگار من (به بندگانش) نزدیک و (دعاهایشان را) اجابت کننده است.(هود:61)

همچنین از دیدگاه قرآن کریم  انسانی را میتوان انسان موفق دانست که هم به دنیا توجه کند و هم به آخرت :

 و برخى از آنان مى‏گویند: «پروردگارا! در این دنیا به ما نیکى و در آخرت [نیز] نیکى عطا کن، و ما را از عذاب آتش [دور] نگه دار.»( البقرة :  201)

3)حضرت لقمان:از افراط و تفریط در کار ها بپرهیزید:

وَ اقْصِدْ فی‏ مَشْیِکَ : و در راه‏رفتنِ خود میانه‏رو باش( لقمان :  19)

4)حضرت یوسف:در برابر گناه  تا آخرین توان ایستادگی کنید:

ایستادگی حضرت یوسف در برابر گناه و معصیت ایستادگی قابل ستایشی است که میتوان از آن در زندگی درس گرفت:

[یوسف] گفت: «پروردگارا، زندان برای من دوست‌داشتنی‌تر است از آنچه مرا به آن می‌خوانند(عمل زشت)، و اگر نیرنگ آنان را از من بازنگردانی، به سوی آنان خواهم گرایید و از [جمله] نادانان خواهم شد.»(33 :یوسف)

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز