title
کد خبر: 47815
00
صدمات یک پدیده غیر اخلاقی در پزشکی

عضو هیئت مدیره رادیولوژی ایران با اشاره به رواج پدیده غیر اخلاقی تقاضای القایی، از عدم اراده وزارت بهداشت برای پیشگیری و برخورد با آن انتقاد کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، محمود برفه‌ای عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران با اشاره به رواج پدیده تقاضای القایی در میان سیستم درمانی کشور اظهار کرد: خود ارجاعی که بخشی از آن تقاضای القایی است در کشور ما مانند همه پدیده‌های غیر اخلاقی جهان سوم بسیار با تأخیر به آن پرداخته و هنوز هم جدی گرفته نشده است.


برفه‎ای افزود: پدیده زیرمیزی یک کار عیان است که می‌توان به راحتی آن را مشاهده و ثبت کرده و از آن جلوگیری کرد، اما پدیده تقاضای القایی به صورت بسیار موذیانه، فراگیر و گسترده‌تر صدمات اخلاقی بسیاری به اقتصاد درمان، اخلاق پزشکی و سلامت مردم زده است.


این رادیولوژیست عنوان کرد: تقاضای القایی یک تعریف گسترده دارد و اگر به آن پرداخته شود می‌توان اقتصاد درمان و اخلاق پزشکی را نجات داده و از جان و مال مردم حراست کرد، اما خود ارجاعی چیست؟ هرگاه پزشکی بیمار را توصیه به یک سرویس اضافه‌تر در مکان، محل کار خود یا خارج از آن محل که در آن محل پزشک دارای منافعی باشد دچار تقاضای القایی شده است.


وی بیان کرد: طبق قوانینی که در غرب وجود دارد هیچ پزشکی نباید بیماری را برای دریافت سرویس اضافه‌تر به جا‌هایی که ذکر شد، ارجاع دهد تا پول یا منافع دیگری نصیب او شود، اگر چنین سرویسی ارائه دهد حتما باید آزاد و رایگان باشد ضمن اینکه باید آن پزشک صلاحیت لازم را داشته باشد.


برفه‌ای ادامه داد: طبق قوانین آمریکا، از حدود ۲۵ سال پیش این مسأله بیان شده و اگر متوجه شوند چنین کاری صورت بگیرد جریمه‌های متعدد و بازگرداندن پول بیمار و در موارد شدید‌تر و حتی محرومیت از کار را برای شخصی که تقاضای القایی داشته است، در پی دارد.


وی با بیان اینکه بیمار در تقاضای القایی متحمل هزینه‌های اضافی و درمان‌هایی که ضرورت ندارد می‌شود، گفت: این امر عوارض بسیاری دارد، یکی اینکه بار مالی بسیار زیادی بر اقتصاد درمان و بیمه‌ها و جیب بیمار داشته و هم اینکه کار سالم در بین پزشکانی که سالم، کار می‌کنند را تضعیف می‌کند.


عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی تصریح کرد: اگر قانون منع خود ارجاعی و تقاضای القایی در ایران پیاده شود، صد‌ها و هزاران ملیارد‌ها تومان صرفه‌جویی در اقتصاد درمان می‌شود.
برفه‌ای با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات خدمات درمانی در کشور ما ریشه در تقاضای القایی دارد، اظهار کرد: متأسفانه وزارت بهداشت به رسالت خود تاکنون در پیشگیری از این پدیده شوم عمل نکرده است و ما شاهدیم در آیین نامه‌ها و قوانین خود تقاضای القایی را به نوعی ترویج و حتی تبلیغ هم می‌کند.


وی افزود: امروز به صورت گسترده درمان‌های القایی و خدمات اضافی که مورد نیاز بیمار نیست در مراکز دولتی و خصوصی ارائه شده و وزارت خانه هیچ نظارتی بر آن ندارد.
این رادیولوژیست با بیان اینکه هرجایی قرار داد بین پزشک و مرکز پاراکلینیکی باشد، آن قرار داد محکوم است، یادآور شد: تمامی فرایند از تشخیص تا درمان باید سالم باشد. از همه واضح‌تر یک پزشک با خود بهتر می‌تواند رانت ایجاد کند وقتی اجازه می‌دهیم یک پزشک دستگاهی یا یک امکاناتی را در اختیار داشته باشد تا بیمار را به آن ارجاع دهد و از آن انتفاع مالی برد این یک رانت و سیکل معیوب و فاسدی است که حتما باید به وسیله قانون و نظارت از آن پیشگیری شود.

 

منبع: ایکنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز