title
کد خبر: 47868
00
چیزهایی که فکرش را هم نمی‌کردید تاریخ انقضاء دارند

خیلی از ما وسایلی داریم که سال هاست توی کمد گذاشتیم. این وسایل از نظر ما دائم العمر هستن اما خبر نداریم که همه اون ها تاریخ انقضاء دارن و بعد از یه تاریخی ممکنه حتی خطرناک باشن و بهمون ضرر برسونن. بدونیم تعدادی از این وسایل رو بهتون معرفی میکنه.

به گزارش بهداشت نیوز: خیلی از ما وسایلی داریم که سال هاست توی کمد گذاشتیم. این وسایل از نظر ما دائم العمر هستن اما خبر نداریم که همه اون ها تاریخ انقضاء دارن و بعد از یه تاریخی ممکنه حتی خطرناک باشن و بهمون ضرر برسونن. بدونیم تعدادی از این وسایل رو بهتون معرفی میکنه.

هیدروژن پراکسید (۲ ماه)

تاریخ انقضاء

هیدروژن پراکسید در جعبه کمک های اولیه هر خانه ای پیدا می شود. اما کمتر کسی می داند که بعد از ۲ ماه خاصیتش را از دست می دهد. حتی پلمپ شده آن هم بعد از یک سال منقضی می شود.

ادویه جات (۲ سال)

تاریخ انقضاء

یه خبر بد برای کسانی که علاقه زیادی به جمع آوری ادویه جات کمیاب دارند. ادویه جات بعد از ۲ سال تمام خاصیت و عطر خود را از دست می دهند.

کفش های ورزشی (۴۰۰ کیلومتر یا ۶ ماه)

تاریخ انقضاء

وقتی دائم از کفش های ورزشی استفاده می کنید ویژگی جذب شوک، کف و پشت کفش عمر خود را می کنند. کفش های پیاده روی باید هر ۴۰۰ کیلومتر یک بار و کفش های ورزشی دیگر هر ۶ ماه یکبار عوض شوند.

چای کیسه ای (۶ ماه)

تاریخ انقضاء

چای های کیسه ای حتی در ظروف در بسته و بدون هوا بیشتر از ۶ ماه قابل مصرف نیستند چون زیرا برگ های چای ترش می شوند.

عینک آفتابی (۲ سال)

تاریخ انقضاء

پرتوهای ماوراء بنفش تاثیر منفی روی لنزها دارند. و بعد از یک مدت اشعه ها از لنز عبور می کنند. عمر مفید هر عینک توسط سازنده تعیین شده است اما بهتر است هر ۲ سال یک بار عینک آفتابی خود را عوض کنید.

خمیر دندان و مسواک (۱ سال و ۳ ماه)

تاریخ انقضاء

مسواک را باید هر ۳ ماه یکبار قبل از این که منبع باکتری ها شود عوض کرد. خمیر دندان هم بعد از باز شدن تا ۱ سال قابل مصرف هستند.

حوله (۳ سال)

تاریخ انقضاء

علاوه بر این که حوله های مرطوب محیط خوبی برای پیشرفت باکتری ها هستند با دائم شستن هم از بین می روند. به خصوص شستشو با آب گرم.

شانه (۱ سال)

تاریخ انقضاء

عمر مفید شانه ها و برس ها یک سال است حتی اگر دائم آن ها را تمیز کنید و بشوئید. بعد از این مدت برای موها مشکل ایجاد می شود.

برس ها و اسفنج های آرایشی (۵ سال و ۶ ماه)

تاریخ انقضاء

برس های آرایشی هم باید بعد از هر بار استفاده بشوئید و هر ۵ سال یک بار آن ها را عوض کنید. اسفنج های آرایشی هر ۶ ماه یک بار.

دمپایی (۶ ماه)

تاریخ انقضاء

دمپایی های روفرشی فقط ۶ ماه قابل استفاده هستند بعد از این مدت محیط خوبی برای رشد قارچ ها می شوند.

بالش (۲- ۳ سال)

تاریخ انقضاء

بالش ها بعد از ۲ الی ۳ سال باید عوض شوند زیرا پس از این مدت میکروب ها و کرم های پنیری داخل بالش لانه می کنند.

پتو (۷ سال)

تاریخ انقضاء

پتوها هم مثل بالش ها بعد از مدتی منبع رشد میکروب ها می شوند. با مراقبت کافی و مرتب خشک کردن آن ها می توانید عمرشان را به ۱۰ سال برسانید اما بعد از این مدت باید آن ها را عوض کنید.

محافظ تشک (۸ – ۱۰ سال)

تاریخ انقضاء

با خریدن پتوی جدید باید محافظ تشک را هم عوض کنید. یادتان نرود که هر ۶ ماه یکبار رو تشکی ها را پشت و رو کنید تا دیرتر از بین بروند.

تخته گوشت چوبی (۳ سال)

تاریخ انقضاء

تخته گوشت ها باید هر ۳ سال یک بار عوض شوند در غیر این صورت محیط خوبی برای رشد باکتری ها می شوند.

اسکاچ ظرفشویی (۲ هفته)

تاریخ انقضاء

عمر مفید اسکاچ ها فقط ۲ هفته است.

ویتامین ها (۳ سال)

تاریخ انقضاء

ویتامین ها را می توان تا ۳ سال ذخیره کرد. بعد از این دوره خاصیت خود را کاملا از دست می دهند

 

 

منبع: بدونیم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز