title
کد خبر: 47892
00
راه اندازی بزرگترین کارخانه تولید سلول های بنیادی

رئیس پژوهشگاه رویان سازمان جهاد دانشگاهی از راه اندازی قریب الوقوع بزرگ ترین کارخانه تولید صنعتی سلول های بنیادی در خاورمیانه در کشور خبر داد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر عبدالحسین شاهوردی با بیان این که یک شرکت دانش بنیان وابسته به پژوهشگاه رویان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) این کارخانه را راه اندازی می کند، اظهار کرد: با راه اندازی این مجموعه خدمات مطلوب تری به برخی از بیماران ارائه می شود تا آنان روند درمان را بهتر طی کرده و به بهبودی دست یابند.وی افزود: مجوز تولید سلول های بنیادی فیبروبلاستی و مزانشیمی اخذ شده است.


دکتر ناصر اقدمی مدیر عامل شرکت دانش بنیان یاد شده نیز گفت: سال هاست که محققان پژوهشگاه رویان در زمینه بهره گیری از سلول های بنیادی برای درمان تلاش می کنند و برای استفاده وسیع تر آنها ضروری بود که سلول های بنیادی به صورت صنعتی تولید و در اختیار بیماران قرار می گرفت.


وی با اشاره به این که کار ساخت کارخانه تولید سلول های بنیادی در کشور سه سال پیش آغاز شد، گفت: این کارخانه تا پایان امسال به بهره برداری رسیده و محصول خود را به بازار عرضه می کند.


اقدمی ادامه داد: در مرحله اول، سلول های بنیادی برای درمان بیماری های قلبی- عروقی، آرتروز و پوستی، تولید خواهد شد. این محصولات زمانی استفاده می شوند که روش درمانی موجود اثرگذار نبوده و متخصصان با استفاده از این محصولات سعی می کنند شرایط بهتری را برای بیمار فراهم کنند.


وی بیان کرد: تولید صنعتی سلول های بنیادی در دنیا چندان مطرح نیست و سابقه زیادی ندارد. چنین مجموعه هایی در منطقه خاورمیانه اصلا وجود ندارد و در سطح دنیا هم انگشت شمار هستند.

**سلول های بنیادی
سلول های بنیادی نامی کلی است و به گروهی از سلول های بدن گفته می شوند که دارای چند ویژگی مهم هستند:
- این سلول ها تخصص نیافته هستند.
- مجددا در بدن از طریق تقسیم سلولی خود را تولید و تکثیرمی کنند.
- عمری طولانی دارند.
- در شرایط آزمایشگاهی، می توان آنها را به سلول هایی متخصص با اعمال و فعالیت مشخص تبدیل کرد.
سلول های بنیادی تقریبا در همه بافت های بدن یافت می شوند و به نوعی مسئول ترمیم آنها هستند. این سلول ها دارای انواع متفاوتی می باشند. بدون توجه به انواع سلول های بنیادی این خواص در همه آنها دیده می شود.

 

منبع: ایرنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز