title
کد خبر: 47911
00
 الکل چگونه موجب زوال عقل می‌شود؟

یک روانپزشک گفت:یکی از اختلالات عصبی ناشی از مصرف الکل، دمانس الکلی و دیگری سندرمی به نام سندرم کرساکوف است که علل مختلفی می تواند داشته باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، رضا دانشمند افزود: علت به وجود آمدن این دو پدیده، اتفاقاتی است که در ساختارهای شیمیایی مغز رخ می دهد که کمبود ویتامین ها، کمبود مواد غذایی و یا آسیب های کبدی و البته آسیب های فیزیکی جدی می تواند زمینه ساز ابتلا به اختلالات شناختی عمده در بیماران الکلی باشد.
او ادامه داد:  بخشی از این اختلالات، متاسفانه به رغم پرهیز طولانی مدت فرد از الکل هم می تواند به وجود آید و برگشت پذیر نباشد.
دانشمند تاکید کرد: زمان مشخصی برای ترک الکل وجود ندارد،حتی در بعضی از منابع آمده است که با مصرف دو سه ماهه الکل هم فرد، مستعد ابتلا به این اختلالات شناختی خواهد بود .  البته نکته ای  وجود دارد و آن اینکه این اختلالات و تظاهرات یک باره ظهور نمی کند، بلکه به تدریج با نشانه هایی شبیه نداشتن تعادل در راه رفتن ، اختلال در حرکات چشمی یا تغییرات جزئی در کارکرد حافظه، بروز می یابند و امکان تشخیص سریع، با تصویر برداری و آزمایش هم امکان پذیر نیست . 
وی تصریح کرد: کسانی که مصرف طولانی مدت و مداوم الکل دارند چنانچه با اختلالاتی در حرکات و راه رفتن خود مواجه شدند و اختلالاتی در حافظه، به ویژه در حرکات چشمی خود احساس کردند لازم است به پزشک مراجعه کنند. 
دانشمند، در خصوص علام دمانس الکلی گفت: طبیعتا نشانه های عصبی دیگری در بیمار مشاهده می شود. بیماران مبتلا حرکات معمول را شاید نتوانند انجام دهند و اجرا کنند یا احساس لرزش داشته باشند. همچنین بیماران، ممکن است اختلالاتی در گفتار و زبان پیدا کنند، به این گونه که معنای گفتار را درست بیان نکنند؛ یا اختلال حرکتی و حسی داشته باشند، به این معنا که نتوانند بعضی از محرک های حسی را به درستی تشخیص دهند و بشناسند . علاوه بر این، کارکردهای دیگر مغز نیز دچار مشکل می شود. برای مثال، بخش دیداری فضایی و تفکر انتزاعی و همچنین قدرت درک و استنتاج، دچار مشکل می شود تا جایی که حتی ممکن است تفکر فرد بیمار مثل یک کودک نوپا شود و از درک ساده محیط هم عاجز باشد . 
 دانشمند اظهارداشت: احساس ضعف در عضلات و اندام های انتهایی و گز گز بدن و واکنش های حسی جدید از نشانه های بیماری دمانس الکلی است.

منبع: شبکه رادیو سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز