title
کد خبر: 48076
00
چیزهایی که باید برای کنترل زمان بدانید

گاهی احساس می کنیم زمان خیلی سریع می گذرد و گاهی بالعکس احساس می کنیم زمان متوقف شده است. تمام این ها بستگی به احساس درونی ما دارد. در حالی که دانشمندان سعی دارند ماشین زمان بسازند روانشناسان روش هایی برای کنترل سرعت زمان آورده اند. بدونیم لیست قوانینی آورده است که زمان از آن ها پیروی می کند و کمک می کند بیشترین بهره را از وقت خود ببرید.

به گزارش بهداشت نیوز:

وقتی کسل هستیم زمان طولانی می شود

کنترل زمان

وقتی کسل هستیم روی خودمان تمرکز می کنیم یا به عبارت دیگر زیاد فکر می کنیم. این باعث می شود اطلاعات زیادی را ارزیابی کنیم و در نتیجه زمان از نظرمان کند بگذرد. نتیجه می گیریم اگر روی چیز دیگری به جز خودمان تمرکز کنیم زمان از نظرمان سریع تر می گذرد.

وقتی تردید داریم زمان آهسته می گذرد

کنترل زمان

موقعیتی را تصور کنید که هنوز آماده نشده اید و یک نفر دائم تذکر می دهد که ۱۰ دقیقه بیشتر وقت ندارید. این ۱۰ دقیقه خیلی زود می گذرد. از طرف دیگر موقعیتی را تصور کنید که ۱۰ دقیقه باید منتظر جواب تست آزمایش باشید. این ۱۰ دقیقه بسیار طولانی می گذرد. وقتی نمی دانیم چه اتفاقی قرار است بیفتد دائم به آن فکر می کنیم و ذهنمان به تمام جزئیات تمرکز می کند به همین دلیل زمان در ذهن مان طولانی تر و طولانی تر می گذرد.

وقتی حواسمان به خودمان هست زمان آهسته تر می گذرد

کنترل زمان

۲۰ دقیقه اجرا در حضور جمع به اندازه ۲۰ دقیقه پیاده روی در طبیعت خاطره انگیز است. هنگامی که یک کار روتین روزانه را انجام می دهیم غرق در افکارمان می شویم و به واقعیت توجه نمی کنیم. وقتی در حضور جمع برنامه ای اجرا می کنیم خودآگاه می شویم و خودآگاهی یعنی تمرکز روی زمان حال. هر چه بیشتر روی چیزهایی که اتفاق می افتد تمرکز کنیم خاطرات بیشتری می سازیم و زمان آهسته تر می گذرد.

وقتی احساس خطر می کنیم یا می ترسیم زمان طولانی می شود

کنترل زمان

۲ ساعت پرواز با ۲ ساعت رانندگی برای کسی که از پرواز می ترسد دو زمان کاملا متفاوت هستند. وقتی می ترسیم یا احساس خطر می کنیم ذهن مان اطلاعات زیادی را به یک باره ثبت می کند. این اطلاعات بعد از این که آرام شدیم پاک نمی شوند و با ما می ماند به همین دلیل تصور می کنیم آن لحظه و لحظاتی که استرس درایم طولانی تر از زمان واقعی گذشته است.

وقتی منتظر هستیم زمان آهسته می گذرد

کنترل زمان

وقتی می خواهیم چیزی اتفاق بیفتد زمان آهسته تر می گذرد و حتی وقتی به خاطر نرسیدن به چیزی که می خواستیم عصبانی هستیم زمان دیرتر می گذرد. خیر زمان با ما شوخی ندارد بلکه به این خاطر است که نمی توانیم به هیچ چیز دیگری به جز زمان و آرزویی که داریم فکر کنیم.

وقتی زمان پر از تجربیات جدید است طولانی می گذرد

کنترل زمان

مسیر رفت به یک مقصد طولانی تر از مسیر برگشت می گذرد. دلیلش این است که ذهن مان اطلاعات زیادی دریافت می کند و سازمان دادن و ارائه دادن آن اطلاعات به ما کمی زمان می برد. هر چه این کار طولانی تر شود زمان نیز طولانی تر می گذرد. اگر اطلاعاتی که مغزمان دریافت می کند برای ما شناخته شده باشد زمان کمتر می گذرد.

وقتی عجله داریم زمان سریع تر می گذرد

کنترل زمان

۳ روز قبل از امتحان را با ۳ روز قبل از اعلام نتایج امتحان مقایسه کنید. وقتی عجله داریم در لحظه نیستیم  روی انجام شدن کارها تمرکز می کنیم و کمتر به اطلاعاتی که ما را احاطه کرده است توجه می کنیم. به همین دلیل است که روزها زود می گذرد.

با بالا رفتن سن زمان سریع تر می گذرد

کنترل زمان

یک روز برای یک کودک دائمی است در حالی که یک انسان مسن متوجه نمی شود که یک هفته چگونه گذشت. همه ما خاطراتی از کودکی داریم در حالی که نمی دانیم هفته گذشته چه اتفاقاتی افتاد. هم چنان که سن بالا می رود ذهن به اندازه قبل اطلاعات دریافت نمی کند. هیچ چیزی به نظرمان جدید نمی اید. هیچ تجربه و احساس جدیدی نداریم. همیشه یک کار یکنواخت انجام می دهیم در نهایت کسل می شویم. درست مثل مسافرت می ماند تا زمانی که به مکان جدید عادت کنیم زمان طولانی می گذرد. در زندگی هم همینطور است تا زمانی که به دنیای اطرافمان عادت نکرده ایم زمان طولانی می گذرد.

اکنون که می دانیم زمان از چه قوانینی پیروی می کند ما هم می توانیم آن را کنترل کنیم که آهسته تر بگذرد. کارهایی که باید انجام دهیم موارد زیر هستند:

  • ذهنمان را فعال نگه داریم

  • مهارت های جدید یاد بگیریم

  • با آدم های جدید آشنا شویم

  • درمکان های جدید کاوش کنیم

  • هر لحظه خودمان را سورپرایز کنیم

شما از چه راهی برای  آهسته تر یا سریع تر گذشتن زمان استفاده می کنید؟

 

منبع: بدونیم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز