title
کد خبر: 48251
00
در دوره شیمی‌درمانی، این مواد غذایی را مصرف کنید

هویج، یکی از بهترین مواد غذایی برای دوره شیمی‌درمانی است. بعضی از ترکیبات گیاهی موجود در هویج که در جعفری نیز یافت می‌شوند، این توانایی را دارند که مکانیسم‌های تداخل‌گر با روندهای درمانی سرطان را متوقف کنند و از این طریق اثربخشی شیمی‌درمانی را افزایش بدهند.

به گزارش بهداشت نیوز، شیمی‌درمانی عمدتا حالت تهوع ایجاد می‌کند، اما خوش‌بختانه زنجبیل و لیمو می‌توانند به تسکین این حالت و رفع تهوع کمک کنند. شما می‌توانید از آب‌نبات‌های زنجبیلی قبل از شروع غذا استفاده کنید یا از زنجبیل درحین غذا خوردن کمک بگیرید. در ضمن، مصرف زنجبیل به تسکین سرگیجه و مشکلات گوارشی ناشی از شیمی‌درمانی هم کمک می‌رساند.

هویج، شیمی‌درمانی را تقویت می‌کند 


هویج، یکی از بهترین مواد غذایی برای دوره شیمی‌درمانی است. بعضی از ترکیبات گیاهی موجود در هویج که در جعفری نیز یافت می‌شوند، این توانایی را دارند که مکانیسم‌های تداخل‌گر با روندهای درمانی سرطان را متوقف کنند و از این طریق اثربخشی شیمی‌درمانی را افزایش بدهند. محققان امیدوار هستند که مواد غذایی خاصی مانند هویج بتوانند نتیجه شیمی‌درمانی را تقویت کنند و از این منظر به بیماران مبتلا به سرطان کمک برسانند. 


آب گوشت با خشکی دهان مقابله می‌کند 


اگر با خشکی دهان مواجه شوید که از عوارض شیمی‌درمانی است، بلعیدن غذاها برای شما دشوار می‌شود. با این‌ حال، برای مقابله با خشکی دهان باید از آب گوشت و سس‌های مشابه برای مرطوب‌سازی غذاهای خودتان استفاده کنید. مخلوط کردن مواد غذایی با کمک دستگاه‌های مخلوط‌کن می‌توانند حالت آبکی به غذاها بدهد و خوردن آن‌ها را برای شما راحت کند. 


برنج و موز به رفع اسهال کمک می‌کنند 


مواد غذایی نرم مانند موز، برنج و سیب پخته‌شده، حالت طبیعی را به مدفوع برمی‌گردانند. این مساله از اهمیت خاصی برخوردار است، چون اسهال به‌عنوان یکی از عارضه‌های جانبی در دوره شیمی‌درمانی شناخته می‌شود. همچنین در دوره شیمی‌درمانی، از مصرف مواد غذایی چرب، میوه‌های خام و غلات سبوس‌دار خودداری کنید، چون این مواد غذایی می‌توانند اسهال را تشدید کنند. 


غلات سبوس‌دار با یبوست مبارزه می‌کنند 


از دیگر عوارض شیمی‌درمانی می‌توان به یبوست اشاره کرد. اگر در دوره شیمی‌درمانی با یبوست مواجه شدید، باید نوشیدن مقدار زیادی از مایعات و خوردن مواد غذایی سرشار از فیبر غیرمحلول مانند غلات سبوس‌دار را جدی بگیرید. میوه‌های خشک‌شده و همچنین لوبیا یا نخود خشک‌شده نیز از این نظر مفید هستند و به دستگاه گوارش کمک می‌کنند. 


وعده‌های غذایی کوچک به کاهش اشتها کمک می‌کنند

 
از دست دادن اشتها، از دیگر عوارض شیمی‌درمانی است. با این‌ حال، به‌ جای این‌که خودتان را به خوردن ۳ وعده غذایی حجیم و سنگین مجبور کنید، ۵ یا ۶ وعده غذایی کوچک‌تر برای هر روز در نظر بگیرید تا هم مواد مغذی را به بدن برسانید و هم انرژی بدن را در سطح مطلوبی نگه دارید. اضافه کردن مکمل‌های پروتئینی و مواد غذایی پُرکالری به رژیم غذایی نیز به شما کمک می‌کند تا وزن خودتان را در محدوده سالم حفظ کنید. با این‌ حال، همیشه با پزشک خودتان برای اختصاصی‌سازی رژیم غذایی مشورت کنید و بدون نظر او در این زمینه تصمیم نگیرید. 


زنجبیل به رفع حالت تهوع کمک می‌کند 


شیمی‌درمانی عمدتا حالت تهوع ایجاد می‌کند، اما خوش‌بختانه زنجبیل و لیمو می‌توانند به تسکین این حالت و رفع تهوع کمک کنند. شما می‌توانید از آب‌نبات‌های زنجبیلی قبل از شروع غذا استفاده کنید یا از زنجبیل درحین غذا خوردن کمک بگیرید. در ضمن، مصرف زنجبیل به تسکین سرگیجه و مشکلات گوارشی ناشی از شیمی‌درمانی هم کمک می‌رساند. 


پیاز و سیر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند 


پیاز و سیر کبابی، پخته یا خام، همگی به‌عنوان مواد غذایی ضدسرطان توصیه می‌شوند، چون سطح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های مهم را به بدن می‌رسانند و قوای دفاعی بدن را برای مقابله با سرطان تقویت می‌کنند. محققان دانشگاه کورنل به این نتیجه رسیده‌اند که پیازهای مرغوب و دارای طعم غلیظ می‌توانند از رشد بعضی از سلول‌های سرطانی جلوگیری کنند. 


پروتئین‌های بدون چربی به حفظ انرژی و عضله‌ها کمک می‌کنند


متخصصان توصیه می‌کنند که در دوره شیمی‌درمانی از پروتئین‌های بدون چربی استفاده کنید تا هم انرژی را در سطح مطلوبی حفظ کنید و هم قوای عضلانی را در وضعیت مطلوب نگه دارید. بهترین گزینه‌های پیش روی شما عبارت‌اند از تخم‌مرغ، ماهی، توفو و مرغ. بسیاری از افراد در دوره شیمی‌درمانی نمی‌توانند از گوشت قرمز استفاده کنند، چون طعم فلز را در دهان آنان به‌وجود می‌آورد.

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز