title
کد خبر: 48274
00
 شایع‌ترین ورم مفصلی پایدار در کودکان

بیشترین آرتریت روماتویید جوانان در اوایل دهه دوم زندگی رخ می‌دهد. بطور کلی در صورتی‌که در فرد زیر ۱۶ سال آرتریت بدون علت مشخص به مدت حداقل ۶ هفته پایدار بماند تشخیص این بیماری داده می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، این نوع از بیماری در هر دو جنس شیوع یکسانی داشته و با علایم ایجاد درد، تورم‌، و خشکی‌ در مفاصل‌ انگشتان‌ پا، زانو، مچ‌ پا، آرنج‌، شانه‌، یا گردن‌ درد ممکن‌ است‌ به‌ طور ناگهانی‌ یا تدریجی‌ آغاز شود و ممکن‌ است‌ در تنها یک‌، یا بسیاری‌ از مفاصل‌ وجود داشته‌ باشد.

همچنین بیماران دچار تحریک‌پذیری و دردهای عضلانی و مفصلی می‌شوند. ممکن است آرتریت در هفته‌های اول بروز بیماری و حتی تا ۶-۸ ماه پس از شروع جزو علایم دیده نشود. از عوارض دیگر بیماری پری‌کاردیت، پلوریت، سروزیت شکمی‌ و تاخیر در رشد (به علت استفاده از استروئیدها در درمان) است.

 

در این نوع معمولا بیشتر از پنج مفصل در مدت ۶ ماه درگیر هستند. این نوع خود دو حالت دارد حالت سرونگاتیو که پاسخ درمانی خوب و حالت سروپوزیتیو که پاسخ درمانی ضعیفی دارد. در ۵۰ درصد موارد این بیماری پیشرونده است و بیشترین مفاصل درگیر، شامل مفاصل کوچک دست و پا هستند.

 

گرفتاری مفصلی در کمتر از ۴ مفصل دیده می‌شود. این نوع در سنین پایین‌تر دخترها را درگیر و در نهایت می‌تواند منجر به یوویت با سیر مزمن شود و در سنین بالاتر بیشتر پسرها را درگیر کرده و عارضه اسپوندیلیت آنکیلوزان را به دنبال دارد. مفاصل درگیر در سنین کم شامل زانو، مچ پا و آرنج و در سنین بالاتر زانو، مچ و متاکارپوفالنژیال‌ها هستند. در ۵۰ درصد این بیماران ANA مثبت است.

 

درمان

 

آسپرین یا سایر داروهای‌ ضدالتهاب‌ غیراستروییدی‌، برای‌ کاهش‌ درد و التهاب‌ می‌توانند موثر باشند. همچنین امکان‌ دارد داروهای‌ دیگری‌ چون‌ کورتیکواسترویید، نمک‌ طلا، یا سایر داروها تجویز شوند. در این بیماری کودک‌ باید یک‌ رژیم‌ مغذی‌ و متعادل‌ داشته‌ باشد، در عین‌ حال‌ وی‌ را باید تشویق‌ به‌ خوردن‌ غذا کرد.

 

منبع: طبنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز