title
کد خبر: 49124
00
کتابی ویژه برای بیماران دیابتی

در این کتاب سعی شده درخصوص سه نوع اصلی بیماری دیابت، شیوع دیابت در دنیا و عوارض متعددی که این بیماری بر فرد مبتلا تحمیل می کند، توضیحاتی ارایه شود.

به گزارش بهداشت نیوز، کتاب" اهمیت شناخت و کاربرد مواد غذایی فرآویژه درتنظیم برنامه های غذایی بیماران دیابتی" به قلم شیوای دکتر زهرا بهادران مرکز تحقیقات تغذیه در بیماری های غدد دورن ریز پژوهشکده علوم غدد دورن ریز و متابولیسم و دکتر پروین میرمیران دانشیار دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به رشته تحریر درآمده و بهار سال ۱۳۹۴ نیز توسط انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر شده است.
 
در این کتاب سعی شده درخصوص سه نوع اصلی بیماری دیابت، شیوع دیابت در دنیا و عوارض متعددی که این بیماری بر فرد مبتلا تحمیل می کند، توضیحاتی ارایه شود. دیابت یک بیماری مزمن پیشرونده محسوب می شود که تاکنون درمان قطعی آن شناسایی نشده است؛ اما مدیریت قند خون در این بیماران درکاهش سرعت پیشروندگی  و پیشگیری از عوارض آن اهمیت ویژه ای دارد. علاوه بر درمان های رایج شامل تجویز انسولین و داروهای خوراکی پایین آورنده قند خون، توجه به شیوه زندگی سالم در این افراد بسیار حائز اهمیت است و بدون توجه به این مهم دستیابی به سطح قند خون قابل قبول و کنترل سایر اختلالات متابولیکی رایج میسر نخواهد بود.
 
امروزه در مجامع علمی توجه به خواص ویژه مواد غذایی سبب گشوده شدن دریچه ای از علم تغذیه تحت عنوان "Functional Foods" یا مواد غذایی فراویژه گردیده است. مواد غذایی فراویژه برخلاف عنوان ثقلیشان اصلا دور از دسترس و یا عجیب و غریب نیستند. ترکیبات زیست فعال موجود در یک ماده غذایی است که خواص درمانی دارد آن را به یک غذای فراویژه تبدیل می کند. علاوه بر این دسته ای از مواد غذایی که با ترکیبات زیست فعال یا ریزمغذی های خاصی غنی شده اند، بخشی از خانواده غذاهای فراویژه را تشکیل می دهند.
 
همچنین کتاب حاضر در هشت فصل تنظیم شده که در فصل اول/ تغذیه و رژیم درمانی در مدیریت دیابت، فصل دوم/ نان و غلات، تاکید برمصرف غلات کامل، فصل سوم/ میوه ها و سبزی ها، شناخت و مصرف میوه ها و سبزی ها براساس سیستم کد رنگی، فصل چهارم/ لبنیات و محصولات پروبیوتیک، فصل پنجم/ ماهی، حبوبات و مغزها، فصل ششم/ چربی ها و روغن ها، فصل هفتم/ سایر ترکیبات غذایی فراویژه و درنهایت در فصل هشتم به بحث رژیم های غذایی برپایه مواد غذایی فراویژه پرداخته شده است.
 
علاقمندان به تهیه کتاب نیز می توانند به محل انتشارات دانشگاه واقع در ولنجک- جنب بیمارستان طالقانی- قبل از درب ورودی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، فروشگاه و انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراجعه کنند و یا با شماره ۲۲۴۳۷۸۸۳ جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرند.
 

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز