title
کد خبر: 49212
00
فروش دارو از این طریق جرم است

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: تبلیغ و فروش هر گونه دارو اعم از مکمل و غیر مکمل، گیاهی و غیر گیاهی از طریق شبکه های اجتماعی و فضای مجازی جرم است و این سازمان با آن برخورد می کند، مردم هم موارد تخلف را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر کیانوش جهانپور تاکید کرد: خرید هر کالای سلامت محور باید با پروانه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باشد وکالاهای فاقد این نشانه ، قابل خرید و مصرف نیستند.وی گفت: فروش اینترنتی و بر بستر فضای مجازی این کالاها هم تخلف است و سلامت مردم را تهدید می کند، مردم موارد را از طریق سامانه ۱۹۰ گزارش بدهند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به تبلیغات اغواگرانه برخی داروها و مکمل های گیاهی در کانال های تلگرامی تاکید کرد: بدون تردید برخی از این داروها خواص اثبات شده ای دارند، اما استفاده از برخی عبارات غلوآمیز در تبلیغ این داروها عوامانه و بازی با کلمات است و مردم نباید  فریب اینگونه تبلیغات را بخورند.

 وی گفت: تبلیغ اغراق آمیز برخی داروها در کانال های تلگرامی موجب گمراهی بیماران و توقف پروسه درمان آنها می شود وعواقب غیر قابل جبرانی در پی خواهد داشت. به همین دلیل بیماران نباید هیچ دارویی را از طریق مجاری غیر رسمی و بدون مجوز و فضای مجازی و کانال های تلگرامی خریداری و مصرف کنند.


پیش از این هم نایب رئیس انجمن صنعت پخش دارو گفته بود: ایجاد بازارهای ثانویه مانند خرید و فروش دارو در کانال‌های تلگرامی، نگران کننده و تاسف‌آور است‌.

 

وحید محلاتی در همایش ملی روز داروسازی تاکید کرده بود: البته این نکته قابل توجه است که در شرایط رکود، شاهد موفقیت کسب‌ و کارهای اینترنتی هستیم و این عرصه جدیدی را بر روی اقتصاد دارو گشوده که هم فرصت ساز است و هم تهدید محسوب می شود. عرصه دیجیتال و کسب و کارهای اینترنتی می تواند موجب نوآوری و کشف استعدادهای مرتبط شود و در واقع به صورتی باید بگوییم که تغییر پارادایم‌ کسب‌ و کار در ایران انکارناپذیر است.

 

به گفته وی شرکت‌های پخش به استفاده از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها و سایت‌های اینترنتی برای ارائه محصول به داروخانه‌ها رو آورده‌اند تا وقت کمتری از داروخانه‌ها گرفته شود و دقیقا این رویکرد منطبق بر اقتصاد مقاومتی است و جای سرمایه گذاری جدی دارد. اما نقطه تهدید، ایجاد بازارهای ثانویه مانند خرید و فروش دارو در کانال‌های تلگرامی است که نگران کننده و تاسف‌آور است‌.

 

منبع: سلامت آنلاین

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز