title
کد خبر: 49318
00
فواید رژیم Flexitarian برای سلامت قلب و عروق

مطالعات علمی نشان می‌دهند که رژیم‌های مبتنی بر مواد غذایی گیاهی، به کنترل کلسترول و فشار خون کمک می‌کنند و درنتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را دفع می‌سازند. بخش اصلی این اثرگذاری به وجود فیبر بسیار زیاد در منابع پروتئینی گیاهی نسبت به منابع پروتئینی حیوانی مرتبط می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر بلتنر (طراح این رژیم غذایی) می‌گوید که پیروی از رژیم Flexitarian واقعا آسان است، چون مساله اصلی در این رژیم به پیشرفت‌ها معطوف می‌شود، نه کمال مطلق. 


میزان راحتی: 


دستورپخت‌هایی که در رژیم Flexitarian قابل استفاده هستند، واقعا فراوان‌اند و آماده‌سازی وعده‌های غذایی نیز در این رژیم نباید بیش از حد وقت‌گیر باشند. این رژیم غذایی بر انعطاف‌پذیری تاکید می‌گذارد و درنتیجه هیچ فردی را مجبور نمی‌کند که از تمامی قوانین و قواعد در همه روزها با پایبندی سفت‌وسخت پیروی کند. 


دستورپخت‌ها: 


دستورپخت‌هایی که به‌طور خاص در کتاب مربوط به رژیم Flexitarian آورده شده‌اند، ذاتا ساده هستند و کار سختی را پیش روی شما نمی‌گذارند. هر کدام از این دستورپخت‌ها نیز عمدتا براساس یکی از ۵ گروه غذایی اصلی طراحی شده‌اند. 


غذا خوردن بیرون از خانه: 


این کار در رژیم Flexitarian مجاز است، ولی باید در رستوران‌ها از سالم‌ترین غذاهای ممکن استفاده کنید. در ضمن، از غذاهای سرخ‌کرده، خامه‌ای و پُر از سس همواره دوری کنید و سراغ غذاهای کبابی، بخارپز و گریل‌شده بروید. 


سیری: 


متخصصان تغذیه همواره بر اهمیت سیر شدن در همه رژیم‌های غذایی تاکید کرده‌اند، چون این مساله می‌تواند از مشکلات مختلف مانند گرسنگی بیش از حد و غیرعادی جلوگیری کند. خوش‌بختانه، اگر رژیم Flexitarian شما حاوی سبزی‌های فیبردار، میوه‌های کامل و غلات سبوس‌دار باشد، نباید در فاصله بین وعده‌های غذایی اصلی احساس گرسنگی کنید. 


تغییرات ذائقه‌ای: 


اگر به خوردن غذاهای چرب و روغنی عادت داشته‌اید، باید انواع غذاهای گریل‌شده و بخارپز را جایگزین آن‌ها کنید. همچنین دسرهای میوه‌های باید جایگزین دسرهای بیش از حد شیرین و خامه‌ای شوند. این جایگزین‌سازی به زمان نیاز دارد و در درازمدت ذائقه شما را تغییر می‌دهد. 


نقش ورزش در رژیم Flexitarian چیست؟ 


متخصصان، شدیدا جدی گرفتن ورزش را در کنار رژیم Flexitarian توصیه می‌کنند. در حالت ایده‌آل، باید ۳۰ دقیقه ورزش (با شدت متوسط) را برای ۵ روز در هفته در نظر بگیرید. این میزان می‌تواند به ۳ جلسه ورزش ۲۰ دقیقه‌ای با شدت بالا در طول هفته تبدیل شود. در کنار این‌ها نیز باید ورزش‌های قدرتی را حداقل ۲ بار در هفته انجام بدهید. دکتر بلتنر (طراح رژیم Flexitarian)، پیروان این رژیم غذایی را به حفظ انگیزه، جدی گرفتن فعالیت‌های ورزشی و غلبه بر همه موانع تشویق می‌کند. 


آیا رژیم Flexitarian خطری هم برای سلامتی دارد؟ 


متخصصان می‌گویند که تا کنون، هیچ موردی از خطرات جدی یا عوارض جانبی با پیروی از رژیم Flexitarian گزارش نشده است. با این‌ حال، افرادی که مبتلا به بیماری‌ها و مشکلات مختلف هستند، قبل از ایجاد هر گونه تغییر در رژیم غذایی خودشان باید در این مورد با پزشک خودشان مشورت کنند. 


آیا رژیم Flexitarian فوایدی هم برای سلامت قلبی-عروقی دارد؟ 


پاسخ به این پرسش، مثبت است. مطالعات علمی نشان می‌دهند که رژیم‌های مبتنی بر مواد غذایی گیاهی، به کنترل کلسترول و فشار خون کمک می‌کنند و درنتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را دفع می‌سازند. بخش اصلی این اثرگذاری به وجود فیبر بسیار زیاد در منابع پروتئینی گیاهی نسبت به منابع پروتئینی حیوانی مرتبط می‌شود. همچنین، منابع پروتئینی گیاهی حاوی چربی و کلسترول نیستند یا میزان این ترکیبات مضر در آن‌ها فوق‌العاده ناچیز است. متخصصان انجمن قلب آمریکا می‌گویند که بالا بردن نسبت مواد غذایی گیاهی در رژیم غذایی، اساسا به سلامت عمومی انسان‌ها و همچنین سلامت قلبی-عروقی آنان کمک می‌کند. 
 

منبع: سلامتیسم

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز