title
کد خبر: 49519
00
سبزی‌ها را قبل از خوردن، خرد کنید

تحقیقات اخیر محققان دانشگاه کالیفرنیا حاکی از آن است که خرد کردن سبزی ها میزان برخی مواد مغذی موجود در آنها و سرعت جذبشان را در بدن افزایش می دهد، البته به شرطی که آنها را بلافاصله پس از خرد کردن مصرف کنید.

به گزارش بهداشت نیوز، خرد کردن سبزی‌ها قبل از مصرف به جذب بهتر مواد مغذی آنها در بدن کمک می کند. به ویژه سبزی‌های برگدار سبز رنگ مانند اسفناج که در صورت خرد شدن برای بدن مفیدتر خواهد بود.
اگرچه مخلوط کردن، یکدست کردن و پوره کردن میوه ها و سبزی‌ها می تواند فیبر موجود در آنها را از بین ببرد، اما خرد و ریز کردن آنها به قطعات کوچکتر به آزادسازی آنزیمهای مفید حمایت کننده از دستگاه گوارش کمک فراوانی خواهد کرد. متخصصان تغذیه معتقدند که خرد کردن سبزی‌ها علاوه بر کمک به آزادسازی سریعتر مواد مغذی و جذب بهتر آنها در بدن، به پروسه جویدن آنها توسط دندان ها و در نتیجه جذب بهتر آنها کمک می کند. البته به این شرط که هرچه سریعتر پس از خرد شدن مصرف شوند.


برخی مواد مغذی موجود در سبزی‌ها که در صورت خرد کردن سریعتر آزاد شده و جذب بدن می شوند عبارتند از: ویتامین سی، پتاسیم و انواع پلی فنول ها.
پلی فنول ها ترکیباتی هستند که به گیاهان رنگ و طعم داده و مسئول تولید آنتی اکسیدانها در سبزی‌ها هستند. آنتی اکسیدانها بدن را در برابر آسیب ناشی از ذرات مضر محافظت کرده و سیستم دفاعی بدن را حمایت می کنند.
بنابر مطالعات اخیر خرد کردن برخی سبزی‌ها مانند هویج، باعث می شود که سطح آنتی اکسیدان موجود در آنها تقریبا دو برابرشود. آنزیم‌هایی نیز وجود دارند که با خرد کردن سبزی‌ها در آنها ایجاد می شوند. این آنزیمها همانند آنزیمهایی هستند که پس از بریده شدن سیب و آووکادو و قرار گیری آنها در معرض جریان هوا، در آنها ایجاد شده و باعث قهوه ای شدن آنها می شوند. بنابراین سبزیجات نیز اگر خرد شده و در معرض جریان هوا قرار گیرند پس از مدت کوتاهی قهوه ای یا سیاه رنگ خواهند شد.


اگر میوه ها و سبزیجات پس از خرد شدن و قطعه قطعه شدن در یخچال نگهداری شوند، کمتر قهوه ای خواهند شد، اما توجه داشته باشید که هرچه سریعتر آنها را مصرف کنید زیرا نگهداری طولانی مدت سبزیجات خرد شده در یخچال باعث کاهش مواد مغذی آن خواهد شد. اگر سبزیجات خرد شده را بلافاصله مصرف کنید نهایت استفاده را از خواص مفید آن برده اید و مواد معدنی و مغذی موجود در ان را به حد وفور به بدن خود رسانده اید.
اکثر سبزیجات دارای ویتامین ها و مواد معدنی محلول در آب مانند ویتامین سی و اسید فولیک هستند و هرچه دیرتر مصرف شوند با از دست رفتن آب سبزیجات و خشک شدن آنها، درصد بیشتری از این مواد نیز از بین خواهد رفت.
نکته دیگر اینکه ابتدا سبزی‌ها را بشویید و سپس خرد کنید. در این صورت ماندگاری بهتری خواهند داشت و از لحاظ بهداشتی نیز میکروب و باکتری کمتری به آنها رسوخ خواهد کرد.


تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان داده است که سبزی‌ها در طی یک هفته ماندگاری حدود ۱۵ تا ۵۵ درصد از ویتامین سی خود را از دست می دهند و در میان سبزی‌ها، اسفناج طی ۲۴ ساعت بعد از برداشت بیش از ۹۰ درصد ویتامین سی خود را از دست می دهد. این امر درباره آب گیری و پوره کردن میوه ها و سبزیجات نیز چنین است بدین معنی که به عنوان مثال اگراسموتی( نوعی نوشیدنی مخلوط شده و شیرین که از میوه تازه ساخته می شود و برخی اوقات  عسل یا شکلات نیز دارد) تا نهایت سه ساعت پس از آبگیری مصرف نشود، مواد مفید و مغذی خود را از دست خواهد داد و یا آب پرتقال تازه که تا ۳۰ ثانیه پس از آبگیری مواد مغذی خود را از دست خواهد داد. بنابراین توجه به تاریخ تولید میوه و سبزیجات خرد شده  یا آب میوه های طبیعی آماده از اهمیت خاصی برخوردار است.


البته خرد کردن غذا به پروسه طبیعی جویدن مواد غذایی توسط دندانها و آزادسازی آنزیمها  کمک می کند، بنابراین اگر مواد غذایی را قبل از مصرف خرد نکنید ولی آنها را به طور کامل بجوید دیگر نیازی یه خرد کردن آنها نخواهد بود و با جویدن کامل در جذب بهتر مواد غذایی به بدن کمک کرده و از مزایای آنها بیشتر بهره مند خواهید شد. بنابراین برای افرادی که به هر دلیلی نمی توانند سبزی‌ها را به طور کامل بجوند خرد کردن آنها به جذب بهتر تمامی مواد مغذی در بدنشان کمک شایانی خواهد کرد.

منبع: سلامت آنلاین


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز