title
کد خبر: 50030
00
آیا مصرف زنجبیل برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ ممنوع است؟

توجه داشته باشید که زنجبیل می‌تواند بر سطح انسولین خون تاثیر بگذارد و درنتیجه با بعضی از داروهای دیابت تداخل کند. حتی مصرف زنجبیل هم‌زمان با مصرف داروهای دیابت می‌تواند به کاهش بیش از حد قند خون منجر شود.

به گزارش بهداشت نیوز، زنجبیل حاوی میزان زیادی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی طبیعی است که فواید زیادی برای بعضی از بیماری‌ها و مشکلات دارند. طبق گزارش International Journal of Preventive Medicine، زنجبیل برای مقابله با بعضی از انواع سرطان مفید است. 
فواید بالقوه این گیاه به همین موردها ختم نمی‌شود. درواقع، زنجبیل همواره به‌عنوان یکی از ترکیبات تسکین‌دهنده برای مقابله با حالت تهوع، استفراغ یا هر گونه مشکل گوارشی دیگر مورد توجه بوده است. همچنین بعضی از یافته‌های علمی نشان می‌دهند که زنجبیل می‌تواند علائم درد در قاعدگی، بیماری صبح‌گاهی در زنان باردار و حتی درد ناشی از آرتریت را تسکین بدهد. 
با این‌ حال، وقتی که درباره بیماری دیابت نوع ۲ صحبت می‌کنیم، ارزش زنجیل به‌ علت محدود بودن مطالعات علمی در این زمینه نامشخص می‌ماند. البته یافته‌هایی که تا کنون از مطالعات علمی حاصل شده‌اند، اضافه کردن زنجبیل به برنامه درمانی را موثر می‌دانند. 
براساس گزارش Journal of Ethnic Foods، یکی از همین مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از مکمل زنجبیل می‌تواند به کاهش سطح A۱C کمک کند و سطح گلوکز ناشتا را در افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ پایین بیاورد. البته متخصصان می‌گویند که یافته‌های این مطالعه بی‌نقص نیستند، ‌چون جمعیت نمونه محدودی در این مطالعه مد نظر بوده است. 
طبق گزارش Journal of Complementary and Integrative Medicine، یکی دیگر از مطالعات در سال ۲۰۱۵ نشان داده است که استفاده از پودر زنجبیل (پس از گذشت ۳ ماه) به بهبود کنترل گلایسمیک در آن دسته از افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ که از انسولین استفاده نمی‌کرده‌اند، کمک می‌کند. 
یک بررسی جامع در این زمینه که در Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine منتشر شده است، مکانیسم خاصی را در زنجبیل نشان می‌دهد که قند خون را کنترل می‌کند. طبق یافته‌های این مطالعه، زنجبیل آنزیم‌هایی را مهار می‌کند که بر نحوه متابولیزه شدن کربوهیدرات‌ها و همچنین بر حساسیت به انسولین تاثیرگذار هستند و درنتیجه جذب گلوکز در عضله‌ها را افزایش می‌دهد. مسئولان این مطالعه می‌گویند که زنجبیل به کاهش خطر مواجهه با عوارض ناشی از بیماری دیابت نوع ۲ کمک می‌کند. 


خطرات احتمالی استفاده از زنجبیل در رژیم غذایی مخصوص بیماری دیابت 


در حالی که استفاده از زنجبیل کامل و پودر زنجبیل توسط افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ بی‌خطر است، اما همه این بیماران باید درباره مصرف زنجبیل با پزشک خودشان مشورت کنند. جدی گرفتن این کار و پرهیز از اقدام خودسرانه برای افرادی که از داروهای دیابت استفاده می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. توجه داشته باشید که زنجبیل می‌تواند بر سطح انسولین تاثیر بگذارد و درنتیجه با بعضی از داروهای دیابت تداخل کند. حتی مصرف زنجبیل هم‌زمان با مصرف داروهای دیابت می‌تواند به کاهش بیش از حد قند خون منجر شود. 
خطر این تداخل‌های دارویی برای آن دسته از بیماران دیابتی که مبتلا به بیماری‌های دیگر نیز هستند، به مراتب بیشتر است. زنجبیل به‌طور خاص با داروهای مربوط به فشار خون و داروهای ضدانعقادی تداخل ایجاد می‌کند.

منبع: everydayhealth


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز