title
کد خبر: 50264
00
۸۷۵ خیریه در حوزه سلامت فعال است

معاون وزیر بهداشت بر مشارکت های بین بخشی و استفاده از ظرفیت سازمان ها، نهادها و دستگاه های دیگر در حوزه سلامت تاکید کرد و افزود: می بایست از ظرفیت این دستگاه ها به نفع سلامت مردم استفاده کنیم به طوری که وزارت جهاد کشاورزی در نوع محصولات غذایی که تولید می کند، جدا از نیازهای غذایی مردم باید به سلامت افراد نیز کمک کند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر سید محمد هادی ایازی در نشست خبری به تشریح اقدامات معاونت اجتماعی وزارت بهداشت پرداخت و گفت: به نظر می رسد مسئله اجتماعی شدن سلامت در دهه های گذشته آنطور که باید در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته بود اما در دولت دوازدهم با برنامه ای که وزیر بهداشت به مجلس ارائه داد، یکی از محورهای برنامه های این وزارتخانه پرداختن به موضوع مشارکت های اجتماعی در نظام سلامت است.

وی اولین مسئله در این ارتباط را مشارکت مردم در سلامت عنوان کرد و افزود: اگر مردم به فکر سلامت خودشان باشند و سبک زندگی خود را اصلاح کنند خیلی از هزینه های سلامت کاهش می یابد.

ایازی مشارکت مردم را مهمترین کلیدواژه در نظام سلامت عنوان کرد و گفت: کانون های سلامت محور می توانند به سلامت مردم کمک کنند. همچنین سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت که در حال حاضر ۶۲۰ سازمان در همین ارتباط تشکیل شده است، از دیگر اقداماتی است که می تواند در مسیر ارتقاء سلامت مردم به وزارت بهداشت کمک کند.

معاون وزیر بهداشت موضوع بعدی را مشارکت مردم در توسعه زیرساختهای نظام سلامت عنوان کرد و افزود: امروزه که به سمت میانسالی و سالمندی پیش می رویم و طی ۳ دهه آتی ۳۰ درصد جمعیت کشور سالمند خواهند بود توسعه مراکز بهداشتی و درمانی یکی از الزاماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ایازی ادامه داد: بخشی از این نیازها توسط دولت و بخشی نیز توسط مردم می بایست تامین شود.

به گفته وی: در حال حاضر ۸۷۵ خیریه در حوزه سلامت فعال است.

معاون وزیر بهداشت بر مشارکت های بین بخشی و استفاده از ظرفیت سازمان ها، نهادها و دستگاه های دیگر در حوزه سلامت تاکید کرد و افزود: می بایست از ظرفیت این دستگاه ها به نفع سلامت مردم استفاده کنیم به طوری که وزارت جهاد کشاورزی در نوع محصولات غذایی که تولید می کند، جدا از نیازهای غذایی مردم باید به سلامت افراد نیز کمک کند.

ایازی ادامه داد: در این چارچوب باید تفاهم نامه هایی داشته باشیم که این سازمان ها و نهادها نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

وی با اشاره به آمار بالای حوادث ترافیکی در کشور افزود: آمارهای نیروی انتظامی نشان می دهد که در سالهای اخیر ۳۳۳ هزار نفر در حوادث ترافیکی مصدوم و مجروح شده اند و در عین حال این افراد به مراکز درمانی منتقل گردیده اند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: اگر هر مصدوم ۵ روز در بیمارستان بستری باشد، می بایست برای این تعداد مصدوم ترافیکی ۵ بیمارستان هزار تختخوابی در کشور داشته باشیم که قطعاً از توان وزارت بهداشت خارج است.

ایازی مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این بین بانکها توانسته اند نقش خود را به خوبی ایفا کنند به طوری که در زلزله های اخیر برخی از این بانکها متعهد شده اند ساخت مراکز بهداشتی و درمانی را عهده دار شوند.

وی در ادامه از راه اندازی مجامع سلامت در مقیاس ملی، استانی، شهرستانی و محلی خبر داد و گفت: این مجامع در ۳ ضلع مردم، خیرین، سازمان های مردم نهاد به همراه دستگاه های دولتی و همچنین فرهیختگان و انجمن های علمی تشکیل می شود.

ایازی با اشاره به برگزاری اولین مجمع ملی سلامت در اسفند ۹۲ افزود: قرار است دومین مجمع ملی سلامت در اردیبهشت ۹۷ برگزار شود.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت افزود: برنامه جدی ما در سال ۹۷ راه اندازی کانون های اجتماع محور و مجامع سلامت است.

وی همچنین از تشکیل ستاد کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در معاونت اجتماعی وزارت بهداشت به عنوان یکی دیگر از اقدامات این معاونت نام برد.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه وزارت بهداشت چه برنامه ای برای استفاده از ظرفیت ایرانی های مقیم خارج در حوزه سلامت دارد، گفت: تفاهم نامه ای فیمابین دو وزارتخانه بهداشت و امور خارجه تنظیم شده که قرار است بر همین اساس از ظرفیت نمایندگی های خارج از کشور برای تعامل با ایرانی های مقیم خارج استفاده شود.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر برخی از مراکز بهداشتی و درمانی در کشور توسط ایرانی های مقیم خارج در حال احداث است، افزود: تشکیل انجمن دیپلمات های ایرانی که قبلاً در کشورهای مختلف حضور داشته اند یکی دیگر از اقدامات معاونت اجتماعی وزارت بهداشت برای استفاده از ظرفیت ایرانی های مقیم خارج در حوزه سلامت است.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز