کد خبر: 50357
ف
 مقایسه ارزش غذایی سبزیجات تازه، کنسروی و منجمد
به توصیه‌ی کارشناسان، یک فرد معمولی باید روزی دو تا سه وعده یا حتی بیشتر سبزیجات بخورد. آمار اعلام شده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌هاست، سازمانی که تمرکزش روی سلامتی و پیشگیری از بیماری است.

به گزارش بهداشت نیوز: آمریکایی‌ها به اندازه‌ی کافی سبزیجات نمی‌خورند و فرقی هم نمی‌کند چرا. حتما از شنیدنش تعجب نکرده‌اید اما اگر عمق فاجعه را بدانید حتما شگفت زده خواهید شد؛ فقط 9 درصد از آمریکایی‌ها روزانه، دو تا سه وعده سبزیجات مصرف می‌کنند.

به توصیه‌ی کارشناسان، یک فرد معمولی باید روزی دو تا سه وعده یا حتی بیشتر سبزیجات بخورد. آمار اعلام شده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌هاست، سازمانی که تمرکزش روی سلامتی و پیشگیری از بیماری است. آمریکایی‌ها در مصرف میوه کمی بهتر عمل می‌کنند؛ حدود 12 درصد از آمریکایی‌ها، طبق میزان توصیه شده میوه می‌خورند. بنابراین هم از نظر میوه و هم از نظر سبزی، کوتاهی‌های زیادی وجود دارد.

چرا تعداد کسانی که به اندازه‌ی کافی سبزیجات می‌خورند اینقدر کم است؟ عده‌ای فورا تائید می‌کنند که طعم سبزیجات را دوست ندارند. عده‌ای دیگر هم اینطور می‌گویند که فرصت آماده کردن سبزیجات را ندارند. درست است که سبزیجات تازه برای شستشو، آماده سازی و خرد کردن و ... به زمان نیاز دارد، اما انتخاب دیگری نیز وجود دارد: سبزیجات منجمد و کنسروی، انتخاب‌هایی هستند که باری از دوش شما برداشته‌اند و سبزیجات را برای شما آماده‌ی خوردن کرده‌اند.

مطمئنا باز کردن بسته یا قوطی این محصولات و استفاده از آنها دیگر کار سختی نیست! می‌توانید با افزودن چاشنی‌های سالمی چون سس گوجه فرنگی یا سیر و یا هر چیز دیگری که دوست دارید، این سبزیحات را خوشمزه‌تر کرده و سرو کنید. سبزیجات کنسروی و منجمد، بی‌دردسر و آماده هستند اما آیا به اندازه‌ی نوع تازه‌شان، ارزش غذایی دارند؟


ارزش غذایی سبزیجات تازه، منجمد و کنسروی
در مطالعه‌ای که در نشریه‌ی Lifestyle Medicine منتشر شد، محققان ارزش غذایی سبزیجات تازه، منجمد و کنسروی را محاسبه کردند و دریافتند ارزش غذایی در هر سه نوع مشابه بوده است. اما وقتی میوه‌ها را تست کردند، ارزش غذایی برخی از انواع کنسروی کمی پایین‌تر از نوع تازه‌ی آنها بوده است. اما در این تحقیق و بررسی، ارزش غذایی سبزیجات، حتی وقتی که فریز یا کنسرو شدند، تقریبا یکسان مانده بود.


حتی برخی پژوهش‌ها اعلام کردند که سبزیجات منجمد نسبت به سبزیجات تازه، مغذی‌تر هستند. چطور چنین چیزی ممکن است؟ سبزیجات تازه معمولا بعد از برداشت فورا مصرف نمی‌شوند و تا به دست مصرف کننده برسند مدتی طول می‌کشد؛ چون باید بعد از برداشت منتقل شوند و گاهی هم باید مسافت‌های طولانی را طی کنند تا به فروشگاهها برسند. در فروشگاه این سبزیجات در معرض نور قرار گرفته و مدتی در آنجا می‌ماند. طی این مدت، سبزیجات مقدار قابل توجهی از ویتامین C‌ خود را از دست می‌دهند. ضمنا مقداری از ویتامین‌های گروه B و بویژه اسید فولیک و ریبوفلاون سبزیجات توسط نور و گرما تخریب می‌شود.


امتیاز سبزیجات منجمد چیست؟

سبزیجات منجمد، فورا بعد از برداشت فریز شده‌اند و این باعث ِ حفظ ارزش غذایی آنها شده و جلوی از دست رفتن ویتامین‌های مهم آنها را می‌گیرد. ارزش غذایی سبزیجات منجمد 45 درصد بیشتر از ارزش غذایی سبزیجات تازه است.

اما این اطلاعات مغایر با یافته‌های مطالعه‌ای منتشر شده در Lifestyle Medicine هستند که می‌گوید ارزش غذایی سبزیجات تازه و منجمد یکسان است. البته این مطالعه تنها روی هشت نوع سبزی انجام شده بود، بنابراین بر اساس یافته‌های اخیر می‌توانیم بگوییم سبزیجات منجمد، دست کم به اندازه‌ی سبزیجات تازه مغذی هستند. به هر حال اگر مصرف آسان و بی‌دردسر سبزیجات برای‌تان فاکتور مهمی است و در صورتی که سبزیجات منجمد بخرید حتما آنها را خواهید خورد، پس سبزیجات منجمد بخرید!


یک استثنایی که از این لحاظ وجود دارد، بروکلی است. بروکلی منجمد دارای میروزیناس بسیار کمتری نسبت به بروکلی تازه است. میروزیناس آنزیمی است که گروکوزنولات بروکلی را به سولفورافان که ترکیبی دارای خاصیت ضد سرطانی است تبدیل می‌کند. بدون میروزیناس، شما نمی‌توانید از فواید ضد سرطانی بروکلی به طور کامل بهره مند شوید. اما می‌توانید با افشاندن جوانه‌ی بروکلی روی بروکلی منجمدتان  این کمبود را جبران کنید، زیرا جوانه‌ی بروکلی منبع عالی میروزیناس است. یک راه دیگر هم، خوردن بروکلی تازه است، ترجیحا خام، چون پختن بروکلی مقداری از میروزیناس‌ها را نابود می‌کند.


سبزیجات کنسروی چطور؟
در همان مطالعه‌ای که برای بررسی ارزش‌های غذایی سبزیجات تازه و منجمد و کنسروی صورت گرفت، سبزیجات کنسروی دست به اندازه‌ی سبزیجات تازه و منجمد دارای ارزش غذایی بودند. با اینحال این موضوع ممکن است در مورد تمام سبزیجات کنسروی صدق نکند.

برخی از سبزیجات کنسروی به گونه‌ای فرآوری می‌شوند که بخشی از ترکیبات مفید سبزیجات تجزیه می‌‌شوند. مثلا، بعضی از سبزیجات مانند چغندر و سبزیجات برگدار، حاوی ترکیبات طبیعی به نام نیترات‌ها هستند که تولید نیتریک اکسید را توسط رگهای خونی افزایش می‌دهند. نیتریک اکسید، نحوه‌ی عملکرد رگها را بهبود داده و به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. انواعی از فرآوری‌ها، نیترات‌ها را نابود می‌کنند.
نگرانی دیگری که در مورد سبزیجات کنسروی وجود دارد، قوطی است که در آن کنسرو می‌شوند. بیشتر قوطی‌ها با پلیمری به نام بیسفنول A یا BPA آستر بندی می‌شوند. مطالعات حیوانی نشان داده بین BPA و اختلال هورمونی، ناباروری و افزایش ریسک سرطان ارتباط وجود دارد.

وقتی غذا در قوطی با لایه‌ای از BPA‌ قرار می‌گیرد مقداری از این BPA‌ می‌تواند وارد غذا شود. اگر سبزیجات کنسروی را برای مدت طولانی نگهداری کنید، ریسک خطرات آن بالاتر هم می‌رود، مخصوصا در هوای گرم. ضمنا سبزیجات اسیدی، مانند گوجه فرنگی، به دلیل محتوای اسیدی که دارند، BPA راحت‌تر از قوطی وارد این غذا خواهد شد. بنابراین این هم موضوع مهم دیگری است که هنگام تصمیم گیری برای خرید سبزیجات تازه، منجمد یا کنسروی باید آن را مدنظر داشته باشید.


حرف آخر
به طور کلی، سبزیجات منجمد و کنسروی، حداقل به اندازه‌ی سبزیحات تازه ارزش غذایی دارند و در برخی موارد حتی ارزش غذایی‌شان بیشتر هم هست. اما برخی از انواع فرآوری‌ها می‌توانند به ترکیبات مهم آنها آسیب بزنند، مثلا نیترات در سبزیجات کنسروی. لایه‌ی BPA موجود در داخل قوطی می‌تواند خطراتی برای سلامتی داشته باشد. اگر دوست دارید سبزیجات را راحت و آماده مصرف کنید، بهترین انتخاب شما، نوع منجمد سبزیجات می‌تواند باشد.

البته در مورد بروکلی بهتر است نوع تازه‌ی آن را ترجیح دهید زیرا نوع منجمد آن دارای مقدار بسیار کمتری از میروزیناس است. در نهایت، چیزی که از همه مهمتر است، انتخاب و خرید نوعی از سبزی است که شما بهتر می‌توانید آن را مصرف کنید. اگر سبزیجات منجمد به شما کمک می‌کند که از سبزی بیشتری سر میز غذای‌تان استفاده کنید پس بهتر است سبزیجات منجمد بخرید. سبزیجات منجمد، نسبت به سبزیجات تازه، ماندگاری بیشتری دارند و ارزانتر هم هستند. به دنبال یاد گرفتن راههایی خلاقانه و متنوع برای افزایش مصرف سبزیجات در رژیم غذایی‌تان باشید.

 

منبع: برترین‌ها


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
پر بازدیدترین
  • لطفاً عکس اجساد را منتشر نکنید (عکس)
  • برای کوچک کردن شکم در عرض یک هفته، ۷ گام ساده را فراموش نکنید
  • صبحانه ضد پیری
  • مصرف این میوه ها در فصل زمستان ممنوع
  • راه هایی برای افزایش قد در بزرگسالی
  • چطور گازهای روده‌ای را کم کنیم؟
  • سکته قلبی در کمین این مردان
  • فواید شگفت انگیز تخم بلدرچین که از آنها بی خبرید
  • ورزشی فوق العاده برای کاهش درد زانو
  • با این نسخه خانگی با کم کاری تیروئید مقابله کنید
  • ۵ اشتباه بزرگ سلامتی را بعد از ۳۰ سالگی مرتکب نشوید
  • تکاوران ارتش در کنار لاشه هواپیمای سقوط کرده + عکس
  • حادثه برای هواپیمای ATR در فرودگاه کیش + عکس
  • این خوراکی خوشمزه را بخورید تا پوست تان پیر نشود
  • اینفوگرافیک / 7 ماده غذایی را هیچگاه دو بار گرم نکنید
  • آسیب های پنهان وای فای بر بدن
  • بقایای لاشه هواپیمای سقوط کرده از نزدیک + عکس
  • با ورزش مغز آشنا شوید/تقویت حافظه
  • افرادی که نباید آدامس بخورند
  • علائم هشداردهنده ابتلا به انواع سرطانها را نادیده نگیرید
  • کمبود آهن بدنتان را با قرص آهن طبیعی جبران کنید
  • ۷ حقیقتی شگفت انگیز که باید در مورد صبحانه بدانید
  • فواید شگفت انگیز خرمای سیاه
  • با این آبمیوه به مبارزه با خشکی پوست بروید
  • آرد این مغز را بخورید و معجزه سلامتی را در بدنتان ببینید
  • مصرف زیاد این گیاه باعث فلجی می شود
  • دستور وزارت بهداشت برای شناسایی لوازم آرایشی ساخت اسرائیل + عکس
  • وزیر بهداشت؛ ۴۰ سال قبل در دشت شقایق! + عکس
  • امام جماعت بسکتبالیست! + عکس
  • آب سیاه را با تغذیه مناسب به زانو درآورید
  • پیش از ازدواج مزاج خود را ارزیابی کنید
  • ۱۰ نکته‌ی هوازی برای کاهش وزن سریع‌تر
  • پوستتان با شما حرف می زند
  • اضطراب بیماران دیابتی را با طلای سرخ برطرف کنید
  • درمان این بیماری پوستی شایع با عصاره وانیل
  • بلایی که کم تحرکی برسرتان می آورد
  • آخرین خبر از حادثه سقوط هواپیما
  • ۱۴ عادت غذایی ساده که به شما کمک می کند تناسب اندام داشته باشید
  • چربی هایی که نباید مصرف آنها را فراموش کنید
  • میخچه راه درمان ساده و ارزانی دارد
  • طرز ساخت جرم‌گیرهای طبیعی برای خانه تکانی
  • بهترین و بدترین گزینه های غذایی قبل از خواب شبانه را بشناسید
  • خونسردی راننده اتوبوسی که مأموران را زیر گرفت
  • ۸ مخاطره جدی پزشکی که مردان نباید نادیده بگیرند
  • این غذاهای غیر لبنی کلسیم دارند
  • دانستنی هایی که سلامتی تان را بیمه می کند
  • وضعیت ابتلا به سرطان، در ایران و جهان | اینفوگرافیک
  • این خرافات درباره گوارش را باور نکنید
  • روشی جدید برای درمان لخته های بزرگ مغزی
  • درمان جوش های روی پیشانی
  • آخرین اخبار
  • چرا دهان‌مان خشک می‌شود؟/ علائم خشکی دهان چیست؟
  • میوه‌هایی که زندگی شما را تغییر می‌دهند
  • سالم ترین ادویه ها برای کاهش قند خون دیابتی ها
  • تاثیر خستگی بر پوست
  • اغلب فرزندان اول کودکیار می شوند
  • دست و پای مصنوعی به حس لامسه مجهز شد
  • ارتباط محصولات آرایشی و بهداشتی با تشدید آلودگی هوا
  • خطر خفگی در بستر برای نوزادان اول بیشتر است
  • پیش از خرید گوشی به این نکات توجه کنید
  • ناگفته هایی از معجزه آب لیمو
  • شغلی انتخاب کنید که دیگران آن را نمی‌خواهند
  • درباره خشونت خانگی در ایران
  • شهری که اشتباهی هوشمند شد
  • بهترین نوشیدنی برای مردان بالای 50 سال
  • غذاهایی که سلامتی مردان را تضمین می کند
  • دستور وزارت بهداشت برای شناسایی لوازم آرایشی ساخت اسرائیل + عکس
  • رفع عادات بد؛ منبع نوآوری در سازمان
  • حادثه برای هواپیمای ATR در فرودگاه کیش + عکس
  • تمرینهایی برای کاهش زانو درد
  • 2 داروی تولید داخل در اصفهان رونمایی می شود
  • حذف یارانه خانوارهای پردرآمد
  • روش‌های طبیعی مبارزه با بی‌خوابی در سالمندان
  • به کودکان قرص سرماخوردگی ندهید
  • مراقب قندهای پنهان باشید
  • زبان کوچک دو شاخه چیست
  • تحویل اولین گروه از پیکر جانباختگان به پزشکی قانونی
  • با ورزش مغز آشنا شوید/تقویت حافظه
  • درآمد بالای توریست درمانی حاصل از پیوندقلب
  • شب بیداری کودکان را زود پیر می کند
  • چگونه پوستمان را جوان تر از سن مان نگه داریم
  • رازهای ماندگاری رنگ مو
  • کارتن های خاطر انگیز دردسرساز
  • تکاوران ارتش در کنار لاشه هواپیمای سقوط کرده + عکس
  • بقایای لاشه هواپیمای سقوط کرده از نزدیک + عکس
  • کدام بهترین است، فرزند اول، وسط یا آخر
  • مهم‌ترین علت مرگ مردان چیست
  • ۱۵ درصد مردان نابارور به پزشک مراجعه می کنند
  • طبیعت به درمان کودکان مبتلا به اتیسم کمک می کند
  • چربی هایی که نباید مصرف آنها را فراموش کنید
  • میزان پروتئین ۱۲ ماده غذایی چندین برابر تخم مرغ است
  • کدام بهتر است، رژیم چربی یا کربوهیدرات؟
  • بیمه ها هزینه های قلب مصنوعی را پوشش نمی دهند
  • آنچه باید درباره «دویدن در زمستان» بدانید
  • ۴ خوراکی که یک متخصص تغذیه همیشه در یخچال خود نگه می‌دارد!
  • زنان مبتلا به ایدز چگونه زندگی می‌کنند
  • سهم درمان کارگران برای درمان آنها استفاده می شود
  • کتاب ارزش‌گذاری نسبی با توجه به مشکلات درمان تدوین شد
  • چه میزان از حق درمان کارگران در سال ۹۷ هزینه درمان می شود؟
  • آغاز نمایشگاه بین المللی تخصصی طب سنتی در شهر آفتاب
  • نکاتی در مورد ایمنی زودپز
  • بازدید دکتر جان بابایی از مراکز درمانی و بیمارستان ها + تصاویر
  • جزئیات مرگ مردی که خودش را خانم جا می‌زد
  • واردات کارپول‌های بی‌حسی دندانپزشکی
  • دلار به کانال ۴۵۰۰ تومان برگشت
  • آخرین آمار از کشف قربانیان سانحه تهران ـ یاسوج
  • تداوم کاهش قیمت طلای جهانی
  • جزئیات حادثه قطار باری
  • الزام تامین اجتماعی به واریز سهم درمان از حق بیمه به خزانه
  • روستاییان ۶۰ ساله با ۱۰ سال حق بیمه بازنشسته می شوند
  • در سفرها همه چیز خوار نباشید
  • وزیر بهداشت؛ ۴۰ سال قبل در دشت شقایق! + عکس
  • بازدید دکتر جان بابایی از بیمارستان شهید ستاری قرچک ورامین+ عکس
  • حق بیمه مشمولان تامین اجتماعی
  • اولین برنامه بلندمدت و آینده نگارانه حوزه آموزش علوم پزشکی
  • امن‌ترین وسیله برای سفر چیست؟ | اینفوگرافیک
  • خانه‌های روستایی بیمه می‌شوند
  • چند توصیه به خانم های خانه دار
  • عقد قرارداد ۲۰ شرکت تجهیزات پزشکی با ژاپنی‌ها تا سه ماه آینده
  • پوشش «میترا حجار» با تیشرتی متفاوت در مترو! + عکس
  • فراخوان بهزیستی برای ناشران