title
کد خبر: 50498
00
این سرطان مانع از حاملگی و شیردهی مجدد نخواهد شد

عضو مرکز تحقیقات سرطان سینه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سرطان سینه مانع از بارداری و شیردهی مجدد نخواهد شد.

به گزارش بهداشت نیوز، مریم طباطباییان افزود: در حال حاضر یک نگرش اشتباه در جامعه وجود دارد که تصور می‌شود مادرانی که دچار سرطان سینه شده اند دیگر نمی‌توانند باردار شوند درحالی که با تشخیص صحیح و انجام فرآیند درمانی، امکان فرزندآوری و شیردهی مجدد به نوزاد همواره وجود دارد.

وی گفت: آزمایش‌های علمی نشان داده که زایمان و شیردهی بعد از طی کردن دوران درمان سرطان سینه، تأثیرات مثبتی بر کیفیت زندگی بیمار داشته است و علتی برای منع بارداری دائمی برای افراد مبتلا به سرطان وجود ندارد.

 

طباطباییان با اشاره به اینکه مادران در دوران بارداری و شیردهی باید به ضایعه‌های جدید بدن خود بیشتر توجه کنند، افزود: متراکم بودن نسج سینه و تغییرات بارداری و شیردهی؛ اغلب باعث می‌شود تا تشخیص سرطان با تأخیر صورت گیرد و وجود توده اغلب به حساب بارداری و شیردهی گذاشته می‌شود؛ ضمن اینکه در دوران بارداری به علت سطح بالای خون و هورمون ها، رشد توده سریعتر بوده و از طرفی، تأخیر در تشخیص امکان درمان را کاهش می‌دهد، به همین علت زنانی که در دوران بارداری و یا شیردهی هستند باید در صورت هرگونه ضایعه جدید آن را جدی بگیرند.

 

این پزشک جراح گفت: افرادی که در دوران شیردهی دچار سرطان سینه می‌شوند باید توجه داشته باشند که به علت ورود دارو‌های مرتبط با شیمی درمانی به شیر مادر، لازم است بلافاصله با شروع درمان، شیردهی قطع شود و نوزاد از شیر خشک استفاده کند؛ ولی همجواری مادر و کودک هیچ منعی ندارد به غیر از شرایط خاص نظیر انجام اسکن هسته ای؛ که البته پزشکان موظف هستند موارد لازم را در آن برهه زمانی به مادر آموزش دهند.

 

وی با بیان اینکه بعد از درمان سرطان سینه، مادر می‌تواند به روند طبیعی شیردهی خود بازگردد، افزود: فردی که دچار این عارضه شده می‌تواند بدون هیچ دغدغه و نگرانی در بارداری بعدی خود از هر دو سینه به نوزاد خود شیر دهد و نیازی به استفاده از شیر خشک نیست.

 

طباطباییان گفت: اگرچه شیمی درمانی امکان بارداری مجدد را کاهش می‌دهد، اما پیشرفت‌های پزشکی در راستای حفظ باروری به کمک مادران جوان آمده است، به طوری که امروزه می‌توان با منجمد کردن تخمک؛ تخمدان و حتی جنین دوران بارداری را بعد از انجام دوره‌های درمانی دوباره از سر گرفت.

 

عضو مرکز تحقیقات سرطان سینه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در زمان شیمی درمانی و هورمون درمانی به علت اثرات سرطان زایی (تراتوژنیک) دارو‌ها بر جنین، باید روند بارداری را به بعد از فرآیند درمان موکول کرد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز