title
کد خبر: 50673
00
تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ با این تست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان اظهار کرد: تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان روده بزرگ با انجام تست فیت صورت می‌گیرد.

به گزارش بهداشت نیوز، «محمدرضا صائینی» با اشاره به این‌که سرطان روده بزرگ در جهان پس از سرطان‌های پستان و پروستات و ریه، چهارمین سرطان با بیشترین میزان بروز است، گفت: میزان بروز سرطان روده بزرگ در ایران به ازای هر یکصد هزار نفر، بیش از 11 نفر است، در حالی که متوسط جهانی آن 17 نفر است.

وی ادامه داد: روده بزرگ از اعضای دستگاه گوارش است که از آپاندیس آغاز شده و به راست روده یا رکتوم ختم می‌شود و به شکل یک علامت سئوال بزرگ روده کوچک را احاطه می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی اظهار کرد: سرطان روده بزرگ در بخش کولون و یا رکتوم شکل می‌گیرد. سرطان روده بزرگ در بخش کولون و یا رکتوم شکل می‌گیرد. سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه هیچ گونه علائمی ندارد و در صورت تشخیص زودهنگام، پیش آگاهی خوبی داشته و قابل درمان است.

صائینی با اشاره به اینکه خوشبختانه سرطان روده بزرگ یکی از قابل پیشگیری‌ترین سرطان‌هاست، گفت: بنابراین نه تنها می‌توان با تغییر در شیوه زندگی احتمال پولیپ یا سرطان روده بزرگ را کاهش داد، بلکه با انجام اقدامات غربالگری و تشخیص زودهنگام، می‌توان پولیپ یا سرطان را در مراحل اولیه شناسایی و به موقع درمان کرد.

وی افزود: در برنامه غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ، هدف شناسایی بیماران مشکوک به سرطان روده بزرگ و ارائه خدمات مناسب در سطوح مختلف شبکه بهداشتی درمانی است و تمام افراد 50 تا 69 سال به صورت رایگان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

صائینی با بیان این‌که عوامل خطر سرطان روده بزرگ به دو دسته تقسیم می‌شوند، گفت: بخشی از این عوامل نظیر افزایش سن، سابقه خانوادگی پولیپ یا سرطان روده بزرگ و بیماری‌های ارثی غیر قابل اصلاح است و بخشی دیگر شامل فعالیت بدنی ناکافی، افزایش وزن، مصرف الکل، مصرف دخانیات، مصرف روزانه بیش از 80 تا 90 گرم گوشت قرمز، مصرف کم میوه و سبزی‌ها که می‌توان با اصلاح شیوه زندگی آن را تغییر داد.

این مسئول خاطرنشان کرد: مهم‌ترین علایم مشکوک به سرطان روده بزرگ شامل خونریزی دستگاه گوارش تحتانی در طی یک ماه اخیر، یبوست در طی یک ماه اخیر اسهال، درد شکم و احساس پر بودن معقد پس از اجابت مزاج، کاهش بیش از 10 درصد وزن بدن در طی شش ماه گذشته است.

وی افزود: تشخیص زودهنگام و غربالگری این سرطان با تست فیت انجام می‌شود و سرطان روده بزرگ و پولیپ‌های باعث خونریزی و ایجاد خون در مدفوع می‌شود، اما این خون آن قدر کم است که با چشم دیده نمی‌شود بلکه باید با انجام آزمایش آن‌ را تشخیص داد. تست فیت که در پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت به‌صورت رایگان جهت افراد 50 تا 69 سال انجام می‌شود، بهترین شیوه برای تشخیص خون مخفی در مدفوع است.

 

منبع: ایسنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز