title
کد خبر: 50907
00
چای سبز چگونه باعث کاهش وزن می شود؟

کارشناس ارشد تغذیه در دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: چاقی، یک ناهنجاری مربوط به شیوه و سبک زندگی است که با دریافت رژیم غذایی پرچرب، فقدان فعالیت بدنی و ورزش ایجاد می شود.

شیوع اضافه وزن و چاقی در تمام جوامع و گروه های سنی در جهان با سرعتی هشدار دهنده در حال افزایش است، به نحوی که به یک نگرانی مهم در بهداشت و سلامت عمومی تبدیل شده است.

به گزارش  بهداشت نیوز، کارشناس  ارشد تغذیه در دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: چاقی، یک ناهنجاری مربوط به شیوه و سبک زندگی است که با دریافت رژیم غذایی پرچرب، فقدان فعالیت بدنی و ورزش ایجاد می شود.

"فاطمه شفیعی" با بیان اینکه پاتوفیزیولوژی چاقی در طول عمر پیچیده و وابسته به عوامل مختلف ژنتیکی، متابولیکی، محیطی و رفتاری است، ادامه داد: رژیم غذایی و ورزش نقش مهمی در کاهش وزن دارند که موفقیت در یک یا هر دو در این زمینه، مستلزم تغییرات رفتاری است؛ اگرچه تجویز داروهای کاهنده وزن، همراه با تغییر شیوه زندگی برای بعضی از بیماران می تواند موثر باشد، اما این داروها در بسیاری از موارد، علاوه بر اثربخشی کم، دارای عوارض نامطلوب قابل توجهی است؛ از این رو در بسیاری از کشورها تحقیقات مبنی بر استفاده از داروهای گیاهی کاهنده وزن به عنوان جایگزین داروهای صناعی برای ایجاد کاهش وزن صورت گرفته است.

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به اینکه چای سبز به صورت گسترده و در مقادیر بالا برای قرن ها در بسیاری از جوامع آسیا به ویژه چین و ژاپن به عنوان یک ماده مقوی و سلامت بخش مورد استفاده قرار می گرفته است، افزود: ترکیبات مهم موجود در چای سبز، شامل ترکیبات "پلی فنولیک" است که "کاتچین" نامیده شده است و "اپیگالوکاتچین گالات" که فراوان ترین نوع کاتچین موجود در چای سبز است، تصور می شود مسوول بسیاری از تاثیرات درمانی مفید در چای سبز است.

او از دیگر ترکیبات چای سبز به "تیانین" و "کافئین" اشاره کردو گفت: در هر فنجان چای سبز به طور معمول 30-130 میلیگرم "اپیگالوکاتچین گالات" وجود دارد؛ در حالی که در چای سیاه و سفید ممکن است 70-0 میلی گرم اپیگالوکاتچین گالات باشد که دلایل این تفاوت فاحش، روش تولید و فرآوری برگ های چای از نظر مدت تخمیر است.

شفیعی اضافه کرد: مطالعات انجام شده بیانگر این است که مصرف چای سبز به عنوان یک ماده غذایی اساسی، بیماری های قلبی – عروقی ناشی از چاقی و مرگ و میر ناشی از آن را به طور چشمگیری کاهش می دهد و بر کاهش وزن موثر بوده است.

او یادآور شد: در مطالعات اثرات کاهش وزن و چربی سوزی، چای سبز را به کاتچین ها که از زیست فعال ترین پلی فنل های چای سبز است نسبت داده اند، زیرا این ترکیبات باعث تحریک سیستم سمپاتیک و در نتیجه افزایش متابولیسم پایه و تاثیر بیشتر بر ذخایر چربی، از طریق اکسیداسیون و تولید گرما در بدن و افزایش قابل توجهی در مصرف انرژی 24 ساعته می شوند.

این کارشناس اثر ضدچاقی این نوشیدنی را ایجاد و احساس سیری به واسطه احساس پری معده دانست و گفت: چای سبز از تمایل فرد به خوردن غذا جلوگیری می کند که در دراز مدت، مدیریت در کنترل وزن به وجود می آورد.

او با توجه به نتایج پژوهش های دیگر اضافه کرد: کاتچین ها از یک طرف باعث تسریع در مصرف انرژی و از طرف دیگر مانع فعال شدن "لیپاز" پانکراس می شوند و در نتیجه از جذب روده ای چربی های موجود در رژیم غذایی همانند داروی "اورلستات" جلوگیری می کند.

شفیعی ادامه داد: تحقیقات دیگری چای سبز را مانع جذب قند از نشاسته مصرفی در رژیم غذایی شده و در نتیجه باعث کاهش کالری دریافتی عنوان کرده است.

شفیعی در پایان با اشاره به مطالعات انجام شده افزود: مصرف چای سبز لیپیدهای موجود در روده را کاهش داده و بدون تاثیر بر میزان دریافت انرژی، افزایش وزن را کنترل می کند، بنابراین مصرف طولانی مدت چای سبز می تواند کارایی فعالیت بدنی را توسعه داده و چربی سوزی را افزایش دهد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز