title
کد خبر: 51013
00
شناسایی ۵۰ مورد تقاضای القایی

قائم مقام وزارت بهداشت از شناسایی ۵۰ مورد تقاضای القایی و تدوین بسته‌هایی تحت عنوان راهنماهای بالینی برای پیشگیری از آن خبر داد.

به گزارش بهداشت نیوز، تقاضا‌های القایی مدتی است که با کاهش پدیده زیر میزی و مبارزه وزارت بهداشت با این رویه ضد اخلاقی در مراکز درمانی رشد کرده و جایگزین این پدیده غیر اخلاقی شده است.این مسأله علاوه بر اینکه موجب شده تا هزینه‌های جاری و پرداختی از جیب که در پی اجرای طرح تحول سلامت کاهش پیدا کرده بود دوباره رشد کرده و عملا برخی از پزشکان که پیش از این درآمدی را از طریق زیر میزی برای خود فراهم کرده بودند این بار بیمار را بدون اینکه نیازی باشد، با هماهنگی برخی داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی و یا شرکت‌های دارویی به این مراکز ارجاع داده و یا اینکه از بیمار بخواهند ادامه روند درمانی را در مطب خود از سر گیرند، این مسأله علاوه بر جنبه‌های غیر اخلاقی بسیار زیادی که دارد صدمات جبران ناپذیری را بر بیمار باقی می‌گذارد.


چندی پیش محمد حسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفته بود وزارت بهداشت می‌تواند با صدور دستورالعمل‌هایی از به وجود آمدن این کار پیشگیری کند و مجلس و کمیسیون تنها می‌توانند به نظارت بپردازند.

ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت از وجود چنین دستورالعمل‌هایی در این وزارتخانه و شناسایی ۵۰ مورد از تقاضا‌های القایی خبر داد.حریرچی تصریح کرد: ما دستورالعمل‌ها و بسته‌هایی را ذیل راهنما‌های بالینی تعریف کرده‌ایم که باید با اصلاحات در نظام پرداخت و هماهنگی با بیمه‌ها آن را اجرا کنیم.

وی افزود: این بسته‌ها مطابق با مصوبه‌های مجلس شورای اسلامی بوده و برای ۵۰ مورد شایع تدوین شده‌اند که در حال حاضر نیز سایت وزارت‌خانه موجود است.قائم مقام وزیر بهداشت تأکید کرد: اجرای این دستور العمل‌ها و راهنماهای‌ بالینی باید به وسیله نظام پرداخت و بیمه‌ها باید انجام بگیرد به همین منظور جلساتی تشکیل شده به زودی برای این کار تصمیم‌گیری می‌کنیم.

مهناز خیراندیش، مدیر کل تجویز و مصرف منطقی سازمان غذا و دارو از تدوین پروتکل‌هایی برای تجویز منطقی دارو در مراکز درمانی و اجرای پایلوت در چند مرکز درمانی خبر داد.وی گفت: یکی از اتفاقاتی که اخیرا صورت گرفته، تهیه لیست فرمولاری در بیمارستان توسط کمیته‌های دارو و درمان است که این مسأله با توجه به نیاز‌های بیمارستان و کنترل تقاضای القایی که در سال‌های اخیر افزایش یافته است شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌حل‌ها تدوین و اجرای پروتکل‌های دارویی است، این پروتکل برای دارو‌های پرهزینه و پرمصرف در کشور توسط معاون درمان و سازمان غذا و دارو تدوین شده و در آینده‌ای نزدیک ابلاغ می‌شود.
خیر اندیش ادامه داد: در بسیاری از کشور‌های دیگر این پروتکل اجرا شده و خوشبختانه توانسته است جلوی بسیاری از تقاضا‌های بی‌مورد را بگیرد، این مهم در چند بیمارستان ایران به صورت پایلوت اجرا شده و جواب مثبتی گرفته است و به زودی همانطور که اشاره شد در سایر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور نیز اجرا می‌شود.
 
 
منبع: ایکنا
 
 
 

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز