کد خبر: 51313
ف
پاستیل چقدر ارزش تغذیه ای دارد؟
پاستیل؛ اسنکی است که بعنوان بدون چربی، بدون مواد نگه دارنده و محتوی 100 درصد ویتامین سی با میوه های طبیعی برچسب می‌خورد و کاملا سالم به نظر می‌رسد! اما در واقع این گونه نیست.

به گزارش بهداشت نیوز، بر اساس یک مطالعه جدید، هشتاد و پنج درصد از اسنک‌های میوه ای که به فروش می‌رسند, مقدار شکر بیشتری از صمغ میوه دارند. بعضی 6/14 گرم شکر در فقط یک سهم در مقایسه با تنها 7 گرم در یک سهم توت فرنگی دارند.

پاستیل‌ها به دلیل طرح و اندازه‌های کوچک‌شان به نظر کم‌کالری و بی‌ضرر می‌آیند و حتی شاید خیلی‌ها فکر کنند که  آن‌ها سالم‌تر از چیپس و پفک هستند اما واقعیت این است که با وجود اندازه کوچک هر پاستیل، کالری هر 100 گرم آن تقریبا با کالری 100 گرم چیپس یکی است.

البته کالری انواع پاستیل‌ها با توجه به اندازه و طرز تهیه متفاوت آن در کارخانه‌های مختلف متفاوت است و معمولا کالری آن بر اساس وزن و ترکیباتی مثل شکر و روغنی که در آن وجود دارد، محاسبه می‌شود اما می‌توان گفت در هر 100 گرم آن بین 300 تا 500 کیلوکالری انرژی وجود دارد که با میزان کالری موجود در یک وعده غذایی برابری می‌کند.

به نظر می رسد پاستیل به دلیل بدون چربی بودن و احتمالا کالری کمتر آن از سایر انواع شکلات ها از جمله شکلات های شیری بهتر باشد. همچنین با وجود اینکه گهگاه یک یا دو پاستیل بخوریم هیچ مشکلی برای سلامتی مان ندارد، ولی خوردن مشت مشت پاستیل موجب دریافت مقادیر بسیار زیاد انرژی و عمدتا به صورت شکر می گردد. ضمنا پاستیل ها با اینکه طعم های میوه ای و... دارند ولی در حقیقت بدون ویتامین و مواد معدنی هستند یعنی به عبارت دیگر ارزش تغذیه ای بسیار ناچیزی دارند.

در مورد قند موجود در پاستیل خبر بدی برایتان دارم: پاستیل در واقع تماما شکر است! هر یک مشت پاستیل (17، 18 عدد) حاوی 21 – 22 گرم شکر است. که معادل حدود 5.5 قاشق مرباخوری شکر است! انجمن قلب آمریکا توصیه می کند زنان و مردان به ترتیب روزانه بیش از 6 و 9 قاشق مرباخوری شکر مصرف نکنند. بنابراین مقدار شکر پاستیل در مقایسه با این توصیه بسیار قابل توجه به نظر می رسد. چرا که مصرف شکر بیش از مقدار توصیه شده, خطر ابتلا به بیماری های قلبی و چاقی را به طور محسوسی افزایش می دهد.

 

گرچه پروتئین برای بدن اهمیت دارد؟! : اگر 18-17عدد پاستیل بخوریم در حدود 2، 3 گرم پروتئین به بدن مان می رسد. که تقریبا یعنی 4-6 درصد از پروتئین مورد نیاز روزانه یک خانم یا آقای بالغ را تامین می کند. با اینکه می دانیم پروتئین برای کارکرد طبیعی بدن لازم است ولی پاستیل آنچنان نمی تواند برای تامین این نیاز موثر واقع شود و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می کند هر فرد پروتئین های مورد نیاز خود را ازمنابع بسیار بهتری از جمله مصرف لبنیات کم چرب، ماهی، گوشت سفید، تخم مرغ و برخی از منابع گیاهی از جمله حبوبات، مغز ها و دانه ها تامین کند.

 

آیاپاستیل برای استخوان‌سازی خوب است؟

ژلاتین موجود در پاستیل از نوع ژلاتین حیوانی است و ژلاتین در واقع نوعی پروتئین بی کیفیت است و میزان پروتئین موجود در پاستیل بسیار کمتر از پروتئین گوشت، شیر و تخم‌مرغ و... است و بسیاری از اسیدهای آمینه ضروری را ندارد بنابراین پروتئینی نامرغوب است که نسبت به سایر پروتئین‌ها ارزش غذایی بسیار پایینی دارد و منبع خوبی برای تامین کلسیم و سایر ریز‌مغذی‌های مورد نیاز بدن نیست. طعم‌های میوه‌ای و نوشابه‌ای و ... پاستیل‌ها هم فقط و فقط به دلیل اسانس و طعم‌دهنده‌های مصنوعی است و هیچ فرقی بین پاستیل نوشابه‌ای و میوه‌ای وجود ندارد.

دنبال ویتامین و مواد معدنی نباشید: هر یک مشت پاستیل تقریبا هیچ ویتامین و ماده معدنی مهمی برای بدنتان تامین نمی کند مثل آهن، کلسیم و ویتامین ث. پس وقتی حدود یک مشت پاستیل می خوریم با اینکه حدود 110 تا 140 کالری انرژی دریافت می کنیم ولی اصلا ویتامین و مواد مغذی دیگری همراه آن به بدن خود نمی رسانیم.

علاوه بر آن با مصرف این میزان کالری، درواقع جا را برای مصرف سایر غذاهای مقوی تنگ کرده و اینها را جایگزین آن مواد مغذی مفید می نماییم. مثلا اگر به جای نوش جان کردن یک عدد سیب، یک مشت پاستیل بخوریم به مقدار زیادی پتاسیم، ویتامین ث و فیبر را که قرار بود با خوردن آن سیب به بدن ما برسد را از دست خواهیم داد.

حالا چطور پاستیل بخوریم که مشکلی پیش نیاید؟

حالا خوردن گه گاه پاستیل آسیب چندانی به سلامتی و رژیم غذایی شما وارد نمی کند و بهتر است آنها را در همان حد "سالی ماهی یک بار!" مصرف کنیم تا اینکه به عنوان جزئی از اجزای دائمی رژیم غذایی ما باشند. ضمنا اگر خواستید روزی پاستیل بخورید بهتر است مقدار کالری دریافتی از آن را هم در رژیم غذایی خود محاسبه نمایید تا آن روز بیشتر از مقدار معمول انرژی دریافت نکنید.

در کل بهتر است جایگزین‌های سالم‌تری همچون میوه های تازه یا ماست-میوه ها را جایگزین پاستیل نمایید چون از طرفی شما همان مقدار شکر و طعم شیرین را دریافت خواهید کرد که دلتان می خواسته چیز شیرین نوش جان کنید و از طرف دیگر هم مقدار قابل توجهی ویتامین و مینرال را به بدن خود می رسانید. چیزی که پاستیل از برآوردن آن عاجز است.

اما رژیم شناسان پیشنهاد می‌کنند کودکان به جای این اسنک‌ها, میوه تازه و سبزیجات مثل هویج، کره بادام زمینی روی سیب و ماست کم چرب مصرف کنند. خواندن لیست محتویات روی بسته های موادغذایی راهی برای فهمیدن سلامت اسنک‌های میوه ای و سایر غذاهاست.

بدنبال محصولاتی باشید که یا هیچ رنگ و طعم دهنده مصنوعی ندارند یا محتویات آن به میزان حداقل است و از میوه های طبیعی که معمولا برندهای ارگانیک هستند درست شده باشند. بسته بندی اسنک میوه ای معمولا وجود یک سهم میوه را در داخل آن پیشنهاد می‌دهد اما محققان این را نوعی بسته بندی گمراه کننده می‌دانند.

والدین معتقدند که انتخاب غذای سالم و بدون مواد گیج کننده‌ی افزوده شده با توجه به ادعاهای گمراه کننده‌ تولیدکنندگان غذا سخت است. اما به طور کلی، میوه‌های فرآوری نشده سالم‌تر از اسنک‌های میوه ای فرآوری شده و نوشیدنی‌های میوه ای هستند چرا که شامل ویتامین‌ها، مواد‌معدنی، آب و فیبر بوده و باعث پوسیدگی مخرب دندان که امروزه در کودکان می‌بینیم نمی‌شود.

والدین باید تا حد امکان فرزندان خود را تشویق به خوردن میوه تازه به جای مصرف پاستیل و یا نوشیدن آبمیوه کنند. مواد معدنی و فیبر زیادی در پوست میوه ها وجود دارد و احساس سیری بیشتری از خوردن و جویدن تا نوشیدن و قورت دادن ایجاد می‌شود. کما اینکه فقط به دلیل آن که یک اسنک, ارگانیک است نمی‌توان گفت سالم است.

منبع: زندگی آنلاین


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
پر بازدیدترین
  • تیپ پژمان بازغی و همسرش دیشب در یک مراسم! (+عکس)
  • فریبا نادری دختر دار شد! + عکس
  • تیپ نیوشا ضیغمی در کنار مادرش! + عکس
  • قاتل کلسیم بدن را بشناسید
  • پسری که مانند مرغ، تخم می‌گذارد! + عکس
  • دلایل ابتلا به بواسیر را بشناسید
  • پوشش متفاوت «پریناز ایزدیار» و «لیلی رشیدی» در جشنواره برلین! + عکس
  • ۶ نشانه کمبود منیزیم
  • مسکن قوی برای سلسله اعصاب
  • ژن‌های مادر بیشتر به ارث می‌رسند یا ژن‌های پدر؟!
  • تیپ متفاوت لیلا حاتمی و مانی حقیقی دیشب در جشنواره برلین! + عکس
  • تیپ متفاوت لیلا حاتمی به همراه همسرش در جشنواره برلین! + عکس
  • 6 روش ساده برای سحرخیز شدن
  • تیپ خانم های بازیگر در جشن تولد مرجانه گلچین! + عکس
  • چهار نشانه که مشخص می کند شما بدنی ناسالم دارید
  • جدی‌ترین عامل سکته در بانوان کشف شد
  • چای مناسب افراد هر گروه خونی چیست؟
  • ۶ راه برای محافظت از چشم‌ها در بیماری دیابت
  • بازیگر جنجالی و پرحاشیه محجبه شد! + تصاویر
  • امام جمعه سرپل ذهاب با لباس مبدل! + عکس
  • خطرناک‌ترین میکروب‌ها در این نقاط آشپزخانه جا خوش کرده‌اند
  • عوارض قرص های شل کننده عضلات
  • اقدام عجیب فروشنده سوسیس و کالباس! + عکس
  • ۶ دلیل ایجاد حسِ سبکی سر
  • جنگنده های فوق استراتژیک روسیه در سوریه + عکس
  • واکنش طارمی به استوری جنجالی منتسب به وی+ عکس
  • قرص هایی که باعث سکته مغزی در زنان می شود
  • گل و گیاهانی که لاغرتان می کند
  • یک خبر خوب برای طرفداران غذای تند و تیز
  • نوشیدنی که ریسک ابتلا به سرطان مری را چند برابر می‌کند
  • ۷ دروغ بزرگی که مانع خوشبختی ما می‌شود
  • نکات فوق حرفه‌ای برای کاهش وزن
  • آیا مصرف برنج نقش پر رنگی در چاقی ما دارد؟
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه و دلار و ارز در سال 97
  • موثرترین شیوه های کاهش وزن برای سال جدید
  • ۸ عادت بدی که می‌تواند به مغز شما لطمه بزند
  • مزیت های نعناع، از سرکوب اشتها تا تقویت موها
  • ۳راهکار عجیب و مفید برای تقویت ذهن
  • این گیاه دارویی سرطان را نابود می‌کند
  • همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه 97
  • تسکین بواسیر با تغذیه مناسب
  • روز نخست سفر وزیر بهداشت به اصفهان + تصاویر
  • باید و نبایدهای پیشگیری از پوکی استخوان
  • دلیل ماه گرفتگی روی پوست کودکان
  • اگر پوست زیبا و سالم میخواهید این 5 ویتامین را فراموش نکنید
  • چگونه اشتهای خود را کنترل کنیم؟
  • افتتاح بیمارستان 174 تختخوابی خمینی شهر اصفهان +عکس
  • درمان جای جوش، با این راهکار‌ها+اینفوگرافیک
  • هر دقیقه چند گوشی موبایل در ایران فروخته می شود؟ | اینفوگرافیک
  • رب خوشمزه ای که چاقتان می کند
  • آخرین اخبار
  • داروهایی که نباید هنگام سفر هوایی خورد
  • توصیه‌های طب ایرانی برای کاهش کمردرد
  • نقش ورزش در کاهش سرطان خون
  • چگونه با کودک بهتر ارتباط برقرار کنیم؟
  • تشخیص بیش فعالی کودکان در کوتاه ترین زمان
  • چهار نشانه که مشخص می کند شما بدنی ناسالم دارید
  • راه حلی آسان و کم هزینه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها
  • چای مناسب افراد هر گروه خونی چیست؟
  • آیا مصرف برنج نقش پر رنگی در چاقی ما دارد؟
  • تسکین بواسیر با تغذیه مناسب
  • نوشیدنی که ریسک ابتلا به سرطان مری را چند برابر می‌کند
  • معجزه خوردن ۳ گردو در روز
  • برای این بیماری ها آنتی بیوتیک بی اثر است
  • تفاوت بین سردرد تنشی و میگرن چیست؟
  • نحوه شستشو مبل
  • پاک کردن لکه شکلات از روی لباس
  • قاتل خاموش قربانی گرفت
  • خانه‌هایی که بیشتر از خودرو هوا را آلوده می‌کنند
  • این قوانین دکوراسیونی را باید زیر پا بگذارید
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه و دلار و ارز در سال 97
  • ده خاصیت شکلات خوردن
  • ژن‌های مادر بیشتر به ارث می‌رسند یا ژن‌های پدر؟!
  • چیدمان آپارتمان کوچک
  • اقدام عجیب فروشنده سوسیس و کالباس! + عکس
  • تیم‌های عملیات هلال‌احمر در دامنه کوه دنا در انتظار مساعد شدن شرایط جوی
  • تزیین اتاق کودک به همین سادگی و زیبایی
  • بازیگر جنجالی و پرحاشیه محجبه شد! + تصاویر
  • راهکارهایی برای از بین بردن لکه های لباس نوزاد
  • جنگنده های فوق استراتژیک روسیه در سوریه + عکس
  • 6 نکته مهم در مورد بهداشت اتاق خواب
  • دکوراسیون منزل افراد مبتلا به آرتروز چگونه باشد؟
  • پسری که مانند مرغ، تخم می‌گذارد! + عکس
  • در دوران حاملگی چگونه بخوابید بهتر است؟
  • پرداخت میلیاردی از بدهی دولت به تامین اجتماعی
  • لایحه بودجه 97 تصویب شد
  • امام جمعه سرپل ذهاب با لباس مبدل! + عکس
  • سکه 26 هزار تومان سقوط کرد
  • یک خبر خوب برای طرفداران غذای تند و تیز
  • کابردهای عالی مایع ظرفشویی که از آن بی خبرید
  • برنامه هفته بیست و چهارم لیگ برتر فوتبال ایران
  • طریقه شستن تابلو فرش
  • واکنش طارمی به استوری جنجالی منتسب به وی+ عکس
  • خطر نگهداری آبلیمو در بطری بزرگ
  • هدیه باشگاه السد قطر به افشین پیروانی
  • شرایط خرید و نگهداری از تابه های رژیمی
  • عوارض قرص های شل کننده عضلات
  • در صورت حمایت دولت کیفیت داروهای داخلی افزایش می یابد
  • قاتل کلسیم بدن را بشناسید
  • معاینه سهیلا جورکش توسط وزیربهداشت
  • دلار و سکه همچنان در مسیر نزولی
  • کنکور دکترای نیمه متمرکز ۹۷ فردا برگزار می‌شود
  • خطرناک‌ترین میکروب‌ها در این نقاط آشپزخانه جا خوش کرده‌اند
  • بخور نخور‌های زمستانی
  • آخرین مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد
  • نمونه DNA از تمامی خانواده‌های جانباختگان هواپیما گرفته شد
  • امدادرسانی و کمک برای حمل پیکر جانباختگان قطع نمی‌شود
  • بهترین سن برای شروع ورزش کودک
  • کشف 412 کیلو گرم مرفین
  • خدا اهل رفاقت است
  • همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه 97
  • اعلام نتایج آزمون‌ «ای پی تی» دانشگاه آزاد
  • اعتبارات کافی ندهند پزشک خانواده متوقف خواهد شد
  • بهره برداری از تجهیزات پیشرفته در پلی کلینیک تامین اجتماعی بروجن
  • نظام پزشکی و دامپزشکی ملزم به تهیه بیمه مسئولیت حرفه ای شدند
  • مسکن قوی برای سلسله اعصاب
  • ۸ عادت بدی که می‌تواند به مغز شما لطمه بزند
  • ارز دیجیتالی راه‌اندازی شد
  • پرداخت 6 هزار میلیارد تومان مطالبات تامین اجتماعی از سوی دولت
  • یکه تازی بانک مرکزی در افزایش قیمت دلار بانکی
  • 6 روش ساده برای سحرخیز شدن