title
کد خبر: 51315
00
مسئولان فکری به حال هزینه های درمان سرطان کنند

سینا امامی، عضو شورای دانشجویی نظام پرستاری شمال استان آذربایجان غربی با خانم پروال یکی از پرستاران تلاشگر و متعهد بخش بیماری های خاص بیمارستان شهید مدنی شهرستان خوی گفتگویی داشته که در این گزارش می خوانیم.

به گزارش بهداشت نیوز، سینا امامی عضو شورای دانشجویی نظام پرستاری شمال استان آذربایجان غربی با خانم پروال یکی از پرستاران تلاشگر و متعهد بخش بیماری های خاص بیمارستان شهید مدنی شهرستان خوی گفتگویی داشته که در ادامه می خوانیم. 

* در مورد وضعیت سرطان و میزان ابتلای آن در شهرستان خوی توضیحاتی بفرمایید: 
    - در این بخش سرطان های برست، معده، انواع لوسمی ها و سرطان کلون شایع هستند. البته سرطان های دیگری هم وجود دارد مانند سرطان پروستات و... ولی شایع ترین سرطان برست می باشد که عمومیت بیشتری در این بخش دارد.

 

* عموما در چه سنینی کانسر برست دیده می شود؟
    - این کانسر در سنین 20 سالگی هم دیده شده البته بنا به تجربه چندین ساله من در این بخش 

 

* خانم پروال با توجه به این که شما در این بخش فعالیت می کنید چه راه کاری را برای پیشگیری از این نوع سرطان می توانید ارائه دهید؟ 
    - اول اینکه از زمان دبیرستان مراکز بهداشتی در مدارس آموزش هایی را در این مورد ارائه دهند و حتی قبل از ازدواج یا بعد ازدواج نیز این آموزش ها صورت گیرد؛  بحث غربال گری نیز بایستی فراموش نشود و نکته ی مهم این که مردم شهر ما اطلاعات کمی در مورد سرطان دارند که نیاز مبرم آموزشی و پیشگیرانه از سوی مسئولان امر بهداشت و درمان را می طلبد.
در این بخش چه تعداد بیماران سرطانی وجود دارد؟
-  چون این بیماران جهت انفوزیون برخی داروها و تزریقات خود به اینجا می آیند خیلی در بخش نمی مانند، ولی حدود 50 نفر تقریبا وجود دارد. 

 

* بیشتر بیماران کنسری این بخش چه مشکلاتی دارند و چه در خواست هایی داشته اند که شما با آن مواجه شدید؟ 
    - سوال خیلی خوبی پرسیدید، این بیماران اساسی ترین مشکلی که دارند و با توجه به این که این بیماری هزینه های فراوانی را می طلبد، بیشتر مشکل مالی و انتظار حمایت از ارگان های دولتی است. برای مثال بعضی بیماران ما حتی پول رفتن به شهر ارومیه را هم ندارد تا داروهای خود را دریافت کنند. از طرف دیگر بعضی از این دارو ها تحت پوشش بیمه نیستند و یا اگر باشند باز مبلغ آن بسیار زیاد بوده که در توان این افراد نیست. دیگر نیازی که در این بیماران خیلی احساس می شود نیاز روحی و روانی بوده که خیلی مهم است. در کل در این بیماری نه تنها خود فرد، حتی خانواده این افراد به شدت درگیر می شوند، حال چه رسد  به این که خود فرد نان آور خانواده باشد که وضعیت به مراتب سخت تر میشود.

 

* به‌ نظر شما چه کمکی به این افراد می توان کرد؟
    - این افراد به حمایت خیرین و نهاد های دولتی و بیمه ای خیلی نیاز دارند تا برخی دارو ها که حتی با حمایت بیمه باز قمیت خیلی بالایی دارند برایشان تهیه شود. از همه مهم تر عدم وجود دکتر متخصص انکولوژیست  است که درصورت حضور این متخصصین حتی در هزینه های این بیماران صرفه جویی میشود و هزینه ی ایاب و ذهاب این بیماران بیشتر نمیشود که این خود کمک خیلی بزرگی است.

 

* چه پیشنهادی برای بهبود وضعیت رفاهی و اقتصادی و... این بیماران دارید؟
    - همان طور که گفتم آمدن پزشک متخصص انکولوژیست خیلی کمک می کند. حمایت خیرین محترم شهرستان خوی و مسوولین محترم خیلی مهم است. یا حداقل هفته ای یک بار توسط متخصصین محترم شهرستان خوی مانند روان پزشک،  تغذیه، دندان پزشک و غیره ویزیت شوند. یا حمایت روحی و روانی لازم از این افراد که برای مثال یک سفر مشهد خیلی می تواند کمک شایانی به این افراد کند، که این نیز به حمایت مسولین و نهاد های دولتی و خیرین نیاز مند است.

 

* در این بخش آیا کمبودی وجود دارد؟
    - از نظر وجود پزشک انکولوژیست نیاز مبرمی احساس می شود، ولی تخت و دیگر وسایل در حد مطلوب می باشد و از نظر امکانات پزشکی نیز در سطح مطلوبی هستیم. 

 

چه صحبتی با مسئولین دارید؟
از مسئولین تقاضای فرهنگ سازی و آموزش های لازم برای این بیماران و خانواده هایشان داریم تا اطلاعات خیلی کمی که در این رابطه دارند مقداری افزایش یابد. موضوع دیگر لزوم وجود کلینیک تخصصی برای این بیماران یا ایجاد فضایی مناسب و کافی برای پیشبرد اهداف درمانی این افراد و حضور انکولوژیست است. همچنین بر خود لازم می دانم از کسایی که ما و بیماران ما را حمایت کرده و می کنند تشکر کنم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز