title
کد خبر: 51323
00
بهترین و بدترین خوراکی‌ها برای کبد

چای سبز حاوی مقدار زیادی از یک آنتی‌اکسیدان قوی به نام کاتچین است. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کاتچین می‌تواند از بدن در مقابل بعضی از سرطان‌ها، ازجمله سرطان کبد، محافظت کند.

به گزارش بهداشت نیوز، غذاهایی که حاوی فیبر زیادی هستند، می‌توانند عملکرد کبد را به بهترین حالت خودش برسانند. پس اگر می‌خواهید که روز خودتان را با تقویت عملکرد کبد آغاز کنید، غلات صبحانه با جو دوسر بخورید. مطالعات نشان داده‌اند که این غذا می‌تواند به کاهش وزن اضافی و چربی‌های شکمی کمک کند که یکی از راه‌های مناسب برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های کبدی است. در ادامه، با دیگر روش‌های خوراکی برای افزایش سلامت کبد آشنا می‌شویم.

پرهیز از خوردن غذاهای چرب

سیب‌زمینی سرخ‌کرده و انواع برگرها، انتخاب‌های ناسالمی برای حفظ سلامت کبد هستند. زیاده‌روی در مصرف غذاهایی که مقدار زیادی چربی اشباع دارند، عملکردهای عادی کبد را مختل می‌کند و فعالیت کبد را دشوار می‌سازد. این روند در درازمدت می‌تواند به التهاب منجر شود و مشکلاتی مانند سیروز کبدی را به‌وجود بیاورد.

کلم بروکلی

اگر می‌خواهید که کبد خودتان را سالم نگه دارید، مقدار زیادی سبزی به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید. کلم بروکلی هم باید یکی از بخش‌های اصلی این استراتژی باشد. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که کلم بروکلی می‌تواند به محافظت از بدن در مقابل ابتلا به بیماری کبد چرب کمک کند. اگر قادر به خوردن کلم بروکلی بخارپز نیستید، می‌توانید این سبزی را همراه با مقداری چند تکه بادام، کرن‌بری خشک و پرتقال خشک تفت بدهید. اضافه کردن مقداری سیر و سرکه بالزامیک نیز طعم کلم بروکلی را برای خوردن بهتر می‌کند.

قهوه

اگر هیچ روزی را بدون نوشیدن قهوه نمی‌گذرانید، قطعا خوشحال خواهید شد اگر بشنوید که قهوه می‌تواند فواید مثبتی برای کبد داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در طول روز می‌تواند از کبد در مقابل آسیب‌های ناشی از رژیم غذایی ناسالم محافظت کند. بعضی از مطالعات هم نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش بدهد.

کاهش مصرف قند و شکر

مصرف خوراکی‌های شیرین و حاوی ترکیبات قندی می‌تواند اثرات مخربی برای کبد داشته باشد، چون بخشی از وظیفه کبد این است که قند را به چربی تبدیل کند. پس زیاده‌روی در مصرف این خوراکی‌ها، کبد را به ساختن چربی بیش از حد وادار می‌سازد و درنهایت شما را با مشکلاتی مانند بیماری کبد چرب مواجه می‌کند. پس برای محافظت از سلامتی کبد، میزان استفاده از خوراکی‌های شیرین را کنترل کنید.

چای سبز

چای سبز حاوی مقدار زیادی از یک آنتی‌اکسیدان قوی به نام کاتچین است. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کاتچین می‌تواند از بدن در مقابل بعضی از سرطان‌ها، ازجمله سرطان کبد، محافظت کند. اگر چای سبز را به‌درستی دم کنید و آن را زودتر بنوشید، بیشتر از فواید کاتچین بهره‌مند می‌شوید. میزان کاتچین در آیس‌تی و چای سبز کیسه‌ای به مراتب کمتر است.

آب

یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای کبد که سلامت آن را حفظ می‌کند، آب است. پس به‌جای استفاده از انواع نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های گازدار در وعده‌های غذایی مختلف، همواره از آب ساده استفاده کنید. شاید خودتان متوجه نشوید، ولی همین تغییر مستقیما مقدار زیادی از کالری‌های دریافتی در طول روز را کاهش می‌دهد.

اسفناج

این سبزی برگدار تیره حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان قدرتمند به نام گلوتاتیون است که می‌تواند عملکرد مطلوب و سالم کبد را تقویت کند. شما می‌توانید از اسفناج برای تهیه انواع سالادها همراه با روغن زیتون و سیر استفاده کنید. اسفناج، یکی از سبزی‌هایی است که به‌راحتی برای خوردن آماده می‌شود.

منبع: سلامتیسم

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز