title
کد خبر: 51340
00
اجرای طرح پزشک خانواده در ایران پایین‌تر از نُرم جهانی

نماینده مردم سمیرم در مجلس با تاکید بر اینکه تداوم اجرای طرح تحول سلامت و پزشک خانواده در پی تخصیص اعتبارات امکانپذیر است، افزود: کندی روند اجرای طرح تحول سلامت به دلیل عدم تحقق اعتبارات مقرر از محل هدفمندی یارانه‌ها بود.

 

به گزارش بهداشت نیوز، اصغر سلیمی کاهش بودجه طرح پزشک خانواده از 2027 میلیارد به 1000میلیارد تومان را مانعی در مسیر تحقق اهداف سلامت محور طرح تحول سلامت دانست و گفت: هم‌اکنون در زمینه اجرای طرح پزشک خانواده از نُرم جهانی پایین‌تر هستیم و این در حالی است که تاکنون منابعی در جهت تحقق آن تخصیص داده می شد؛ بنابراین چنانچه اعتبارات این بخش کاهش یابد، نمی‌توان به موفقیت طرح تحول سلامت و طرح پزشک خانواده که زیرمجموعه آن بوده، امیدوار بود.

 

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تاکنون شعار پیشگیری بهتر از درمان است، سرلوحه اقدامات حوزه سلامت بوده و تحقق این مهم نیز در گروی اجرای طرح تحول سلامت است.

وی با بیان اینکه در مراحل سه گانه پیشگیری می‌توان از ایجاد هزینه‌های سنگین بخش درمان ممانعت به عمل آورد افزود: هر اندازه در حوزه سلامت نسبت به این شعار بی‌توجه باشیم قطعا باید در زمینه درمان بیماری‌های مزمن که ثمره عدم توجه به این مهم بوده هزینه کنیم؛ به‌ویژه در زمینه تشخیص انواع سرطان و نارسایی بیمارانی که با طول درمان طولانی مدت در مراکز درمانی بستری بوده و ممکن است در اثر این بی‌توجهی شیوه‌های درمان متعدد برای آنها پاسخگو نبوده و در پی آن هزینه‌های سنگینی در زمینه توانبخشی و درمان‌های سخت به حوزه سلامت تحمیل شود.

کاهش اعتبارات حوزه عمرانی برابر با تضعیف حوزه سلامت است

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، با اشاره به علل عدم موفقیت طرح تحول سلامت تصریح کرد: تا زمانی که برای اجرای این طرح منابع پایداری ایجاد نشود، نمی‌توان به موفقیت این طرح امیدوار بود،  کمااینکه یکی از علل کندی روند اجرای طرح تحول سلامت عدم تحقق اعتبارات تخصیص داده شده به آن از محل ده درصد هدفمندی یارانه‌ها بود؛ از سوی دیگر بیمه‌ها با فاصله زمان طولانی گاه تا حدود یک سال بعد از ارائه خدمات، بدهی خود را به مراکز درمانی پرداخت می‌کنند و این امر هم باعث عدم موفقیت در اجرای این طرح شد، هم پزشکان و کادر فعال در بیمارستان‌ها را ناامید کرد.

این پزشک فعال در نهاد قانونگذاری کشور یادآورشد: حوزه عمرانی با حوزه سلامت ارتباط مستقیم دارد، کمااینکه تامین آب شرب یا احداث جاده و راه‌های مواصلاتی روستایی از جمله زیرساخت‌های حوزه سلامت است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هم‌اکنون باید برای رفع مشکلات اقتصادی کشور چاره‌ای اندیشید، چرا که ریشه تمام مشکلات به این موضوع برمی‌گردد، ضمن اینکه دولت نمی‌تواند با کسر بودجه از منابع عمرانی یا سایر بخش‌ها به اداره حوزه سلامت بپردازد، بنابراین باید توازنی بین تامین اعتبارات تمام حوزه‌ها ایجاد کند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز