title
کد خبر: 51522
00
قهوه خانه داران  به دنبال جایگزین کردن شغل های جدید باشند

سخنگوی وزارت بهداشت گفت:پیشنهاد وزارت بهداشت این است که قهوه خانه ها، به دنبال جایگزین کردن شغل های جدید باشند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری با تاکید بر این که دخانیات بزرگترین عامل قابل پیشگیری از سرطان در دنیا است، افزود: در ایران 7 میلیون نفر از جمعیت بیشتر از 15 سال و 100 هزار نفر از نوجوانان 13 تا 15 سال، سیگار مصرف می کنند.


وی با اشاره به این که در سیگار 7 هزار ماده شیمیایی وجود دارد که 70 نوع آن قطعا سرطانزا است، گفت: مصرف سیگار، عامل مرگ سالانه 7 میلیون نفر در دنیا است و 900 هزار نفر از آنها، در معرض دود سیگار قرار دارند و در ایران سالانه 55 هزار نفر به دلیل مصرف سیگار و دخانیات، جان خود را از دست می دهند.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت با بیان این که بیش از 90 درصد از موارد ابتلا به سرطان ریه، ناشی از مصرف سیگار است، افزود: مصرف سیگار و دخانیات حداقل 14 نوع سرطان ایجاد می کند ودر ایران سالانه 10 هزار میلیارد تومان، صرف خرید سیگار می شود.


به گفته وی،هزینه درمان مستقیم بیماری های ناشی از مصرف مستقیم دخانیات و سیگار، سالانه 20 تا 30 هزار میلیارد تومان و هزینه های غیرمستقیم آن، حدود 40 هزار میلیارد تومان است.

دکتر حریرچی تاکید کرد: هر سال 80 هزار میلیارد تومان صرف خرید، هزینه درمان مستقیم و غیرمستقیم بیماری های ناشی از مصرف سیگار می شود درحالیکه بودجه وزارت بهداشت از محل هدفمندی یارانه ها در صورت تخصیص کامل، 4800 میلیارد تومان است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که آموزش و پیشگیری در کاهش مصرف سیگار و دخانیات موثر است اما تجربه دنیا نشان داده که این اقدامات کافی نیست، افزود: مهمترین و موثرترین استراتژی برای کاهش مصرف سیگار و دخانیات به ویژه در سنین جوانی و نوجوانی و اقشار متوسط و پایین جامعه، گرانی سیگار و افزایش مالیات است که درآمد حاصل از آن می تواند صرف آموزش، ورزش همگانی و بهداشت و درمان شود.


دکتر حریرچی با اشاره به این که گرانی در مواد دخانی و مخدر، بسیار خوب است چراکه قدرت خرید مردم در این موارد، کاهش می یابد، افزود:سازمان بهداشت جهانی بهترین نرخ مالیات بر سیگار را 75 درصد در سطح عرضه می داند و پس از 11 سال از تصویب قانون جامع کنترل دخانیات،سود حاصل از دخانیات به سرمایه دار می رسد.

وی افزود: در صنایع دخانی در کشور، 3 هزار نفر اشتغال دارند که البته با منافع حاصل از مالیات 75 درصدی در سطح عرضه، می توان از آنها در سایر صنایع استفاده کرد.

دکتر حریرچی در ادامه با بیان این که اخیرا مشاهده شده که برخی افراد تحت عنوان پزشک، پرستار یا کارمند بیمارستان با مردم تماس می گیرند و از تصادف یکی از اعضای خانواده آنها خبر می دهند ودرخواست واریز پول برای درمان می کنند، افزود: در این موارد مردم سراسیمه به بیمارستانها مراجعه می کنند در حالیکه چنین بیمار و مصدومی وجود خارجی ندارد. رسما اعلام می کنیم که این موارد، کلاهبرداری است و مردم نباید به این درخواستها توجه کنند.


هرگونه دریافت و پرداخت خارج از صندوق بیمارستانها ممنوع و غیرقانونی است


وی با تاکید بر این که مردم برای خدمات پزشکی، تخصصی، تشخیصی و دارویی، نباید هیچ پرداختی به جز در صندوق بیمارستانها و با صورتحساب مهردار داشته باشند، افزود: هرگونه دریافت و پرداخت خارج از صندوق بیمارستانها از قبیل کارت به کارت با هر ادعایی و در هر سطحی، ممنوع و غیرقانونی است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: مردم در صورت مشاهده تخلفاتی مانند ارجاع به خارج از صندوق بیمارستانها و پرداخت هزینه های درمانی خارج از بیمارستانها، با سامانه 190 وزارت بهداشت تماس بگیرند.

دکتر حریرچی در ادامه با بیان این که بیمارستانهای دولتی، خدمات خود را با تعرفه مصوب دولتی ارائه می دهند اما مطالبات آنها با تاخیر زیاد و قابل توجه پرداخت می شود، افزود: در سال 93، 65 درصد، در سال 94، 55 درصد و در سال گذشته، فقط 47 درصد از هزینه خدمات به بیمارستانها پرداخت شده و سایر مطالبات آنها به سال بعد، موکول شده است.


وی افزود: سازمانهای بیمه گر، 65 تا 67 درصد از هزینه خدمات ارائه شده توسط بیمارستانهای دولتی را پرداخت نکرده اند .

 

 
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که در بیمارستانهای دولتی، از ساکنان مناطق روستایی 5 درصد و از ساکنان مناطق شهری 10 درصد هزینه ها دریافت می شود و در بیمارستانها، مددکاری و خیریه ها برای افرادی که در پرداخت هزینه های درمانی مشکل دارند، وجود دارد ، افزود: به بیمارستانها با وجود مطالبات بالا از بیمه ها، تاکید می شود که همان فرانشیز مصوب و اندک را از مردم دریافت کنند.

دکتر حریرچی در ادامه با اشاره به این که برای تامین هزینه های برخی بیماران مانند نوزادان اتباع خارجی که مدت زیادی در بیمارستانها بستری هستند و هزینه های آنها زیاد است، مشکل داریم، افزود: در برخی موارد ممکن است فردی فاقد شناسنامه باشد و مشکل داشته باشد، یا مسن باشد و سرپرست قانونی ندارد و یا نوزاد خانواده معتاد بستری شود که برای ترخیص نوزاد مشکلات قانونی وجود دارد و متاسفانه در چنین مواقعی در رسانه ها بدون استعلام از وزارت بهداشت، تعبیر گروگانگیری به کار برده می شود و توصیه ما این است که در چنین مواردی از وزارت بهداشت استعلام شود.


سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: اظهاراتی مبنی بر دریافت هزینه های 20 تا 30 میلیون تومانی در بیمارستانهای دولتی از مردم ایران، بی اساس و نادرست است.

دکتر حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که حوزه بهداست و درمان متاثر از شرایط جامعه است، گفت: در چند دهه گذشته ۷۰ درصد بیماری ها به دلیل ابتلا به بیماری های عفونی و واگیر بوده است و در حال حاضر ۸۰ درصد بیماری ها ناشی از ابتلا به بیماری های غیرواگیر است بنابراین باید استراتژی های ما به دلیل تغییر در نوع بیماری ها، تغییر می کرد.


وی افزود:در یک زمانی، با مبلغی کمتر از ۵ دلار به واسطه واکسن می شد از ابتلا به بیماری های واگیر مهلک جلوگیری کرد اما در حال حاضر با هزینه ای بیشتر از ۵ دلار، تنها می توان یک قرص دیابت برای بیمار قندی خریداری کرد.


سالانه در کشور، ۷۰۰ تا۸۰۰ هزار نفر به دلیل تصا‌فات بستری می شوند

دکتر حریرچی با اشاره به این که سالانه در کشور، ۷۰۰ تا۸۰۰ هزار بستری ناشی از تصا‌فات داریم بنابراین باید درصدی از بیمارستان هایمان را به تصادفات اختصاص دهیم، ادامه داد: اگر در کشوری بیشترین عامل مرگ و میر تصادفات باشد، استراتژی ها و اولویتهای آن کشور برای درمان و پیشگیری متفاوت خواهد بود.


جمعیت بالای ۶۰ سال رو به افزایش است

وی افزود: در سال ۱۳۵۵، جمعیت کشور ۳۲ میلیون نفر بود که ۱۷ میلیون روستایی و ۱۵ میلیون جمعیت شهری داشتیم و در سال ۹۵، جمعیت کشورمان ۷۹ میلیون و ۹۲۶ نفر است که ۵۹ میلیون شهری و مابقی روستایی هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که در حال حاضر جمعیت بالای ۶۰ سال رو به افزایش است، افزود: در سال ۵۵، هر خانوار ایرانی شامل ۵ نفر بود ولی در حال حاضر بُعد خانوار کاهش یافته است.


دکتر حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که با کشور هایی که دارای بیمارستان های بزرگ و دارای تکنولوژی بالا هستند، به منظور ساخت بیمارستان در سه شهر شیراز، تهران و تبریز توافق های نهایی صورت گرفته که البته ساخت آنها توسط کارگران و مهندسان ایرانی است و تجهیزات آنها نیز تولیدات داخل است و فقط برخی دستگاه های پزشکی مثل سونو گرافی و یا ام آر ای، از خارج از کشور است، افزود: یکی از دلایلی که در بیمارستان های کشور، کمبود تخت داریم این است که سرمایه گذاری فعلی در کشور برای این قسمت کافی نیست.


وی در خصوص سیاست های وزارت بهداشت گفت: یکی از سیاست های وزارت بهداشت، توجه به بیماری های غیرواگیر است و در حال حاضر این بیماریها بیشتر در شهرها شیوع دارد و از آنجا که جمعیت کشور رو به سالمندی است، نیاز افراد به بستری در بیمارستان ها در این گروه سنی بیشتر خواهد شد بنابراین باید سیاست هایمان تغییر کند و به جای این که افراد در بیمارستان مراقبت شوند در منزل و توسط تیم های درمانی مراقبت شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: باید سیستم بهداشت و درمان ما پویا و مترقی باشد و نحوه بکارگیری نیرو و تجهیزات متناسب با تغییرات در جامعه باشد.

دکتر حریرچی افزود: با توجه به میزان اعتباراتی که سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد، بودجه حوزه سلامت را طبق تفاهم نامه با سازمان برنامه و بودجه تنظیم کردیم و اگر براساس آن تفاهم نامه عمل شود، و تخصیص ها به موقع صورت گیرد، مشکلی جدی در تامین منابع نخواهیم داشت.

وی گفت: سازمان برنامه و بودجه قول داده است با منابعی که آزاد می شود کمک جدی به ما دهند در مورد طرح پزشک خانواده نیز براساس سیاست های کلی سلامت و اسناد بالادستی، وزارت بهداشت مکلف به اجرای برنامه پزشک خانواده، نظام ارجاع و سطح بندی خدمات است.

 

 

 

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد پزشک خانواده گفت: اقدامات در مورد برنامه پزشک خانواده در استان های مختلف صورت گرفته است اما با توجه به کاهش بودجه در سال ۹۶ برای این بخش و همین میزان بودجه و حتی کمتر برای سال آینده، ممکن است اجرای طرح پزشک خانواده با کندی پیش رود و امیدواریم مجلس شورای اسلامی و مسئولین سازمان برنامه و بودجه کمک کنند تا بتوانیم نظام ارجاع و سطح بندی را ادامه دهیم.

دکتر حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در روزهای اخیر جلسه ای با حضور وزرای بهداشت و رفاه و معاونین این دو وزارتخانه در خصوص پرداخت مطالبات بیمه تامین اجتماعی برگزار شد و نتیجه آن مثبت بود.

وی با بیان این که در هفته جاری 5 هزار میلیارد تومان اوراق برای پرداخت بخشی از بیمارستانها، در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار می گیرد، افزود: در بودجه سال آینده 50 هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود و امیدواریم که به نسبت معقول بدهی ها، سازمان تامین اجتماعی اقدام به پرداخت مطالبات وزارت بهداشت کند چراکه بخش عمده ای از بدهی تامین احتماعی، مربوط به حوزه بهداشت و درمان است.


دکتر حریرچی در خصوص طرح خروج قهوه خانه ها، گفت: از مراکز عمومی با نمایندگان مجلس مذاکراتی داشته ایم و نظر کارشناسی وزارت بهداشت و دولت هم مشخص است.

وی با تاکید بر این که مصرف سیگار، قلیان و دخانیات در کشور باید به سمت کاهش برود و در تعداد مصرف کنندگان کاهش پیدا کند، افزود: عمده مشکل افزایش عمده مصرف دخانیات، موارد غیرقانونی است چراکه بسیاری از قهوه خانه ها مجوز ندارد و یا رستورانها به صورت غیرقانونی اقدام به عرضه قلیان می کنند.


قهوه خانه داران ، به دنبال جایگزین کردن شغل های جدید باشند

وی افزود: پیشنهاد وزارت بهداشت این است که قهوه خانه ها، به دنبال جایگزین کردن شغل های جدید باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که سالانه 10 هزار میلیارد تومان صرف خرید سیگار می شود و در مجموع هر سال 80 هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از مصرف سیگار، قلیان و مواد دخانی به کشور وارد می شود، افزود: در کشورهای اروپای غربی، آمریکا و ژاپن، تعداد و تولید کارخانه های سیگار و مواد دخانی، کاهش قابل توجه داشته چون منع قانونی دارد.

وی در پایان گفت: در کشورهای در حال توسعه، مصرف و تولید سیگار و مواد دخانی رو به افزایش است و یکی از سیاست های صنایع توتون و تنباکو، بومی کردن صنایع دخانی و افزایش مصرف در کشورهای در حال توسعه است که محصولات آنها در سطح وسیع به فروش برسد

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز