title
کد خبر: 51572
00
ترس از بارداری بخاطر تغییر اندام

حتما تاکنون با زوج هایی سرو کارداشته اید که از بچه دار شدن ترس دارند و حتی می ترسند که درباره آن صحبت کنند . زن و مرد هر کدام دلایل خاص خود را برای بچه دار نشدن دارند.

به گزارش بهداشت نیوز: ترس از افسردگی در زنان، تغییر اندام و زیبایی ظاهری، نداشتن موقعیت مالی و خیلی چیزهای دیگر از دغدغه های زوج هایی است که تصمیمی برای بچه دار شدن ندارند . درست است که بارداری و بچه دار شدن خیلی چیزها را در زندگی تغییر خواهد داد اما در عوض شیرینی های خاص خودش را هم دارد که تلخی ها را جبران می‌کند.

 ترس از افزایش ‌وزن
چه دوست داشته باشیم یا نه افزایش وزن در دوران بارداری طبیعی و ضروری است. بعضی از زنان از نگرانی اینکه این افزایش وزن چقدر زیاد است حتی نمی‌توانند روی ترازو بایستند و وزن‌شان را کنترل کنند. دوستی را می‌شناسم که ترس از چاقی مانع تصمیم‌گیری درستش شده است. او نمی‌داند چطور باید این واقعیت را بپذیرد.

 زنان باید تغییرات جسمی را به عنوان بخشی از تغییرات زندگی‌شان در روند بارداری بپذیرند به جای اینکه از آن بترسند. ترس از آنچه که هستید یک فکر و رفتار خشونت آمیز علیه خودتان است.

راه کار: درک این واقعیت که بارداری با افزایش وزن همراه است برای بعضی از زن‌ها سخت است و پذیرش این مساله باید قبل از اقدام به بارداری اتفاق بیفتد. ما باید قبول کنیم که اگر تصمیم گرفته‌ایم مادری را تجربه کنیم این بخش از تغییرات را هم در کنار آن بپذیریم. حتی اگر بچه دار هم نشویم افزایش سن نیز تاثیر اجتناب‌ناپذیر خودش را خواهد گذاشت. هر تلاش جدی بعد از بارداری برای لاغر شدن نیز بدن ما را شبیه قبل از آن نمی‌کند. اما این فرصت برای کم کردن وزن همیشه وجود دارد. بهتر است به جای تمرکز به وزن به سلامتی و تناسب اندام اهمیت بیشتری بدهیم.
زنان باید تغییرات جسمی را به عنوان بخشی از تغییرات زندگی‌شان در روند بارداری بپذیرند به جای اینکه از آن بترسند. ترس از آنچه که هستید یک فکر و رفتار خشونت آمیز علیه خودتان است.

مهارت پدر شدن ندارم
زمانی که پای صحبت مردانی که ترس از بچه دار شدن دارند می نشینیم بیشتر آنها به این موضوع اشاره می‌کنند که مهارتهای لازم برای پدر شدن را ندارند. آنها بر این باورند که زنها به این دلیل که 9 ماه جنین را به همراه خود دارند در این مدت ناخودآگاه حس مادری در آنها به وجود می آید و مهارتهای مادری به صورت غریزی در آنها تقویت می شود. همین مسئله موجب می شود مردان بحران های روحی- روانی بیشتری پیش رو داشته باشند.

راه کار: امروزه برای آموزش مهارتهای پدر و مادر شدن، کتابها، سی دی و کارگاههای آموزشی متعددی وجود دارد که در آن مهارت برقراری ارتباط عاطفی با عضو جدید، پذیرش او و چگونگی تنظیم برنامه های روزانه در آنها به مخاطبان ارائه می شود. بنابراین عدم داشتن مهارت پدر شدن و حتی مادر شدن یک بهانه ساده است و نباید آن را به یک غول بزرگ تبدیل کرد.

تغییر سبک پوشش
چه بخواهید یا نه بارداری باعث می‌شود که سبک لباس پوشیدن‌تان را تغییر بدهید. اما همین هم می‌تواند دلیلی برای نگرانی بعضی از زن‌ها باشد. اینکه دیگران چه تصوری از لباس و ظاهرشان دارند زن باردار را دچار اضطراب می‌کند. این مساله ربط مستقیمی به مفهوم زیبایی و وزن ایده‌ال در عرف و فرهنگ جامعه دارد. زن باردار نگران است که جایگاهش را در بین زن زیبای خوش اندام از دست بدهد . همین موضوع ممکن است برای زن جوانی که به بچه دار شدن فکر می‌کند شک و دودلی ایجاد کند.

 مردان و زنان جوان بسیاری بر این باورند که با حضور بچه در خانه توجه همسرشان به این عضو جدید و دوست داشتنی جلب می‌شود و به این ترتیب از میزان توجه همسرشان به آنها کاسته می شود.

راه‌کار: خوب است که زنان از بارداری به عنوان راهی برای مقابله با باورهای کلیشه‌ای استفاده کنند. این فهم از واقعیت که یک زن محدود به ظاهر اندامش نمی‌شود را هر زن بارداری درک خواهد کرد منوط به اینکه بارداری را یک تجربه فراتر از تغییرات ظاهری‌اش بداند. در عین حال این به معنای آن نیست که زن باردار خوش پوش و زیبا نیست. بیشتر از هرچیز این به روحیه فردی خود زن بر می‌گردد که به لباس و آراستگی‌اش در دوران بارداری یا مادری توجه کند یا نه. برای اینکه احساس خوبی داشته باشیم شاید لازم باشد بیشتر از قبل به خودمان توجه کنیم.

از همسرم دور می شوم
مردان و زنان جوان بسیاری بر این باورند که با حضور بچه در خانه توجه همسرشان به این عضو جدید و دوست داشتنی جلب می‌شود و به این ترتیب از میزان توجه همسرشان به آنها کاسته می شود. این مسئله در مورد بسیاری از زنان و مردان صادق است. زنها فکر می کنند که با آمدن بچه، شوهرشان تمامی فکر و ذهنش را معطوف او می کند و این موضوع موجب می شود تا از میزان محبت و توجه همسرشان نسبت به آنها کاسته شود. در عوض مردان نیز بر این باورند که تمامی وقت همسرشان به مراقبت، شیر دادن و برآورده کردن نیازهای نوزاد می گذرد و آنها به اندازه کافی برای شوهران شان وقت نداشته باشند. این مسئله یکی از مهمترین دغدغه های زوجهای جوان محسوب می شود که فکر می کنند وجود بچه روابط عاطفی و زناشویی آنها را دچار اختلال می‌کند.

راه کار:  این مسئله با همراهی و همیاری پدر و مادر در نگهداری از بچه، افزایش احساس مسئولیت و افزایش توجه و محبت زن و شوهر به هم قابل کنترل و پیشگیری است. مطالعه کتابهای آموزشی در این زمینه یا مشاوره با یک روان شناس می تواند در این زمینه موثر و راهگشا باشد.

منبع: تبیان


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز