title
کد خبر: 51755
00
هر روز لباس زیرتان را عوض کنید

دکتر لزلی تیلور (متخصص میکروبیولوژی) می‌گوید: اساسا هیچ پاسخ درست یا غلطی برای این سوال وجود ندارد که لباس‌های زیر باید چند بار در هفته شسته شوند. با این‌حال، با قطعیت می‌توان گفت که لباس‌های زیر را باید هر روز شست یا حداقل هر روز عوض کرد؛ زیرا این لباس‌ها قسمت‌هایی از بدن را پوشش می‌دهند که ظرفیت بالایی در جذب و رشد باکتری‌ها دارند!

به گزارش بهداشت نیوز، بعضی از افراد پس از اتمام حمام، لباس‌هایی مانند شلوار راحتی و زیرپوش خودشان را عوض نمی‌کنند، اما عادت دارند که همیشه لباس زیرشان را تغییر بدهند. با این‌ حال، یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که یک‌پنجم افراد، لباس زیرشان را قبل از شستن، بیشتر از یک بار می‌پوشند. 
محققان انگلیسی با کمک نظرسنجی به این نتیجه رسیده‌اند که ۲۰ درصد از افراد عادت دارند که لباس زیرشان را قبل از شستن بین ۲ تا ۳ بار بپوشند. ضمن این‌که آمارها نشان می‌دهند مردان اساسا بیشتر از زنان به انجام دادن چنین کاری عادت دارند. درواقع، ۳۱ درصد از مردان، پوشیدن دوباره لباس زیر را قبل از شستن عادی می‌دانند، ‌در حالی که فقط ۱۰ درصد از زنان این کار را انجام می‌دهند. 


با این‌ حال، پوشیدن لباس‌های کاملا تمیز و پاکیزه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای سلامتی انسان‌ها برخوردار است و لباس‌های زیر در این میان حائز اهمیت بیشتری هستند. دکتر پائول ماتول (از اعضای دانشگاه متروپولیتن لندن) درباره یافته‌های این مطالعه می‌گوید: «بدن ما هر روز با انواع مختلفی از باکتر‌ی‌ها تماس پیدا می‌کند. از مواد غذایی گرفته تا ترشحات بینی و حتی شیرآلات توالت در این تماس نقش دارند. اگر لباس‌ها به‌ خوبی تمیز نشوند، این باکتری‌های مضر به‌ راحتی در لباس‌ها نفوذ می‌کنند. بعضی از باکتری‌ها مانند Enterococcus faecium نیز راحت‌تر روی لباس‌ها زنده می‌مانند و فقط از طریق شستن لباس با حرارت بالا از بین می‌روند». 
دکتر لزلی تیلور (متخصص میکروبیولوژی) می‌گوید: «اساسا هیچ پاسخ درست یا غلطی برای این سوال وجود ندارد که لباس‌ها باید چند بار در هفته شسته شوند. با این‌ حال، با قطعیت می‌توان گفت که لباس‌های زیر را باید هر روز شست، زیرا قسمت‌هایی از بدن را پوشش می‌دهند که ظرفیت بالایی در جذب و رشد باکتری‌ها دارند». 


یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهند که ۲۶ درصد از زنان عادت دارند که سینه‌بندشان را قبل از شستن و عوض کردن، ۵ بار یا بیشتر استفاده کنند. حتی ۶ درصد از آنان نیز سینه‌بند را قبل از شستن حدود ۱۰ بار مورد استفاده قرار می‌دهند. نشستن لباس‌های ورزشی یا لباس‌های مخصوص باشگاه‌های ورزشی نیز از معضلات دیگری است که متخصصان را نگران کرده است. آنان توصیه می‌کنند که لباس‌های ورزشی را پس از هر بار مصرف بشویید و حتما این کار را با آب داغی انجام بدهید که حداقل ۶۰ درجه سانتی‌گراد حرارت داشته باشد. 
 

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز