title
کد خبر: 51903
00
کشف هشت هزار و ۵۷۹ قلم کالای قاچاق آرایشی و بهداشتی

مدیر نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: در مجموع ۳۰ بازرسی انجام شده در سال جاری؛ بیش از هشت هزار و ۵۷۹ قلم کالای قاچاق آرایشی و بهداشتی در استان کشف و ضبط شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر اسماعیل زاده در خصوص اهمیت عدم استفاده از کالای قاچاق آرایشی و بهداشتی، گفت: مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه مشهد از ابتدای سال ۹۶ موفق به انجام ۲۰۰ بازرسی از سطح عرضه و اقدام به برگزاری جلسات متعدد کارگروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور آرایشی و بهداشتی با سایر سازمان‌های متولی کرده است.

 وی  به انجام ۱۲۳ گشت مشترک با سازمان صنعت و معدن و پلیس آگاهی از مجموع بازرسی های سال ۹۶ اشاره و تاکید کرد: در بازرسی های صورت گرفته از ابتدای سال جاری، ۳۰ بازرسی منجر به کشف هشت هزار و ۵۷۹ قلم از لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق به ارزش ریالی چهار میلیارد و ۱۸۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال شده است.

 مدیر نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ابراز داشت: توصیه می شود مردم جهت کمک به اقتصاد کشور از خرید محصولات قاچاق پرهیز کنند،  این حساسیت در خصوص اقلام و تولیدات سلامت محور همچون لوازم آرایشی و بهداشتی نیز بیش از پیش ضروری است.

 دکتر اسماعیل زاده مسیر شناسایی کالای استاندارد و معتبر آرایشی و بهداشتی وارداتی را استفاده از برچسب اصالت و سلامت کالا دانست و تصریح کرد: سازمان غذا و دارو جهت کنترل و نظارت فرآورده های سلامت محور،  نظام ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فرآورده های سلامت را با هدف شناسایی فرآورده‌های اصیل از طریق ایجاد رابطه شفاف و مشخص مسئولیتی بین اینگونه فرآورده ها و شرکت های مشخص صاحب پروانه ایجاد کرده است.

وی بیان داشت: این سازمان همچنین امکان پاسخگویی مشخص برای مصرف کنندگان و سایر افراد و سازمان های ذی نفع را از طریق شناسه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فرآورده‌های سلامت فراهم آورده است.

دکتر اسماعیل زاده به معرفی برچسب اصالت و سلامت کالا پرداخت و افزود: این برچسب شامل شناسه تجاری فرآورده (GTIN)، شناسه‌ ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت(UID) ، شمارۀ سری ساخت(LOT) ، تاریخ انقضا(EXP) ، و همچنین شناسۀ اصالت ۱۶رقمی بوده؛ که پس از خراشیدن، لایه پوشاننده مربوطه پدیدار می شود.

وی اضافه کرد: روش استعلام اصالت کالا از طریق نرم افزار بارکد خوان سه بعدی می باشد؛ که قابلیت  نصب نرم افزار بر روی کلیه گوشی های همراه با سیستم عامل اندروید و ios   را دارد. علاوه بر این روش می توان استعلام از سامانه مرکزی را از طریق سایت www.ttac.ir و یا  پیامک ۲۰۰۰۸۸۲۲ انجام داد.

مدیر نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار داشت: کالاهای آرایشی و بهداشتی تولید داخل باید دارای شماره پروانه ساخت، تاریخ تولید و انقضا همراه با مشخصات تولید کننده باشند.

دکتر اسماعیل زاده تصریح کرد: علاوه بر کنترل محصولات و نظارت بر واردات رسمی کالاها از طریق گمرک و سازمان غذا و دارو، اطلاع رسانی عمومی در خصوص اقلام غیر مجاز، برخورد در سطح عرضه به منظور کاهش قاچاق این نوع کالاها و تقویت واردات رسمی بسیار حائز اهمیت است.

مدیر نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز داشت: مصرف کنندگان می توانند در صورت مشاهده هرگونه فرآورده آرایشی و بهداشتی فاقد مجوز، با شماره  تلفن ۳۸۷۶۱۵۸۷ (واحد شکایات) و شماره  تلفن ۳۸۷۹۸۶۲۰ (واحد آرایشی و بهداشتی) تماس حاصل نمایند.

 دکتر اسماعیل زاده اظهار امیدواری کرد: با دقت نظر مضاعف مصرف کنندگان و تلاش و توجه هر چه بیشتر مردم در تهیه محصولات و اقلام بهداشتی و آرایشیِ استاندارد، ضریب بروز آسیب های مرتبط با عرصه سلامت در خصوص این لوازم به حداقل ممکن کاهش یابد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز