title
کد خبر: 51952
00
چشمانتان را فدای کامپیو‌تر نکنید

عدم توجه به موارد ایمنی هنگام کار با رایانه و استفاده بیش از حد از این ابزار ممکن است در بلند مدت سبب بروز بیماری‌ها و ناهنجاری‌ها شود.

به گزارش بهداشت نیوزٰ،‌ امروزه کامپیو‌تر در همه جا، از خانه گرفته تا محل کار مورد استفاده قرار می‌گیرد و متعاقبا اثراتی که بر سیستم سلامت انسان می‌گذارد، روز به روز محسوس‌تر می‌گردد. مشکلات بینایی ناشی از کامپیو‌تر به طور کلی تحت سندرم بینایی کامپیو‌تر شناخته شده است. تعداد زیادی از کاربران کامپیو‌تر شکایاتی ناشی از کار من جمله؛ ناراحتی‌های چشمی، خستگی عضلانی، استرس و حتی اپی لپسی و جوش‌های صورت و ناراحتی‌های پوستی را بروز می‌دهند که در ذیل به برخی از عوامل موثر در خستگی چشم و راه کارهای پیشگیری از آن می‌پردازیم.

خیره شدن به صفحه مانیتور تعداد دفعات پلک زدن را کاهش می‌دهد و سبب سوزش چشم و در نتیجه منجر به خشکی چشم می‌شود.
هر چه افراد بیشتر به صفحه مانیتور خیره شوند، کمتر پلک می‌زنند و هر چه کمتر پلک بزنند دچار سوزش و آسیب چشم می‌شوند و هر چه احساس خشکی در چشم زیاد شود سوزش و اشک را به دنبال خواهد داشت.

راه‌های کاهش خستگی چشم هنگام کار با کامپیو‌تر

اگر شما هم کارتان دائما با کامپیو‌تر سروکار دارد، مطمئنا با دردهایی همچون گردن‌درد، سوزش یا خستگی چشم و گاهی هم سردرد آشنایی دارید.

۱) تنظیم صحیح وضعیت قرارگیری مانیتور می‌تواند خستگی چشم را به میزان زیادی کم کند. مانیتور باید به گونه‌ای قرار گیرد که فاصله آن از چشم شما بین ۵۰ تا ۷۵ سانتی‌م‌تر باشد.

۲) نور‌پردازی را به درستی تنظیم کنید.

بهتر است به جای نور مهتابی از چراغ‌های رومیزی استفاده کنید و آن‌ها را طوری تنظیم کنید که از کنار به صورت غیر‌مستقیم به مانیتور بتابد.


۳) هر ۲۰ دقیقه به یک شی که در فاصله حداقل ۲۰ فیتی (۶ متری) شما قرار دارد، ۲۰ ثانیه نگاه کنید.

این راه همچون ورزشی برای چشم شما بوده و چشم شما را از آسیب دیدن و خستگی در امان می‌دارد. اگر فراموش می‌کنید که هر ۲۰ دقیقه این کار را انجام دهید، برنامه استراحت چشم را روی سیستم ویندوزی یا مک خود نصب کنید.

۴) از عینک‌های مخصوص کار با کامیپو‌تر استفاده کنید.

نور مصنوعی حاصل از لامپ‌ها به اضافه نور مانیتور و همچنین نور طبیعی محیط، به چشم شما فشار می‌آورد. پس بهتر است به روشی جلوی این همه نور را بگیرید.

۵) تنظیمات کامپو‌تر را بر اساس راحتی چشمتان تنظیم کنید

زمانیکه وسایل شما در قسمت‌های مختلف میز کارتان گسترده شده، چشم شما با نگاه کردن به هریک از آن‌ها، دائما در حال تنظیم کردن خودش است. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است وسایلی که بیشتر به آن‌ها نگاه می‌کنید را در یک راستا و نزدیک به هم قرار دهید. به طور مثال، کیبورد خود را کاملا به مانیتور نزدیک کنید تا زمانیکه نگاه‌تان دائما از کیبورد به مانیتور تغییر می‌کند نیاز به تنظیم نداشته باشد و کمتر خسته شود.

نکته آخر: پزشکان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های چشمی پس از هر چند دقیقه استفاده از رایانه، پلک‌های خود را به هم زنید و مدتی به یک نقطه دیگر خیره شوید تا خستگی چشم از بین برود هرچند در این زمینه سفارش شده است که از مانیتورهای جدید به خاطر ساختار بهتر و اشعه کمتر استفاده شود.

 

منبع:‌باشگاه خبرنگاران


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز