title
کد خبر: 51981
00
برای اولین بار صورت گرفت: رشد و تکامل تخمک انسانی در آزمایشگاه

طی تحقیقی که گفته شده می‌تواند نقطه عطفی در این زمینه محسوب شود، محققان برای نخستین بار موفق شدند تخمکهای انسانی را از اولین مراحل تا بلوغ و تکاملشان در آزمایشگاه رشد و پرورش دهند؛ دستاوردی مفید برای درمان افرادی که در معرض ناباروری قرار دارند.

به گزارش بهداشت نیوز: بر اساس یافته‌های منتشر شده از تحقیقی جدید که در مجله Molecular Human Reproduction منتشر شده است، دانشمندان بتازگی موفق شده‌اند دستاوردی را پیش روی کسانی قرار دهند که ممکن است با خطر ناباروری رویارو باشند.
این محققان با تکیه بر ۳۰ سال تحقیق، به سه مرحله اساسی دست یافتند که می‌توان از طریق آن با موفقیت نمونه‌های بافت تمخدان را برداشت و در تخمک انسان تا رسیدن به بلوغ پرورش داد.
البته هنوز مشخص نیست که تخمک پرورش‌یافتهٔ نهایی از چه میزان سلامتی برخوردار است چراکه میان سرعت رشد آن در آزمایشگاه و آنچه در بدن انسان اتفاق می‌افتد تفاوتی بسیار قابل توجه دیده شده است.

با این حال، به گفته ایولین تلفر، این دستاورد چنین امکانی را فراهم می‌آورد که بتوان امید داشت تخمک انسان را در آزمایشگاه می‌شود رشد داد تا در درمان ناباروری مورد استفاده قرار گیرد.
او گفت: اکنون در حال بهینه‌سازی شرایطی هستیم که بتوانیم میزان سلامت این تخمک را نیز بررسی کنیم.
پیش از این‌که این پیشرفت منجر به استفاده کاربردی و بالینی شود و از آن برای پرورش جنین و نهایتا تولد نوزادانی سالم بهره گرفته شود، هنوز باید کارهای بسیار بیشتری در این زمینه صورت گیرد، با این حال بسیاری از محققان این دستاورد را نقطه عطفی دانسته‌اند.

منبع: سلامت آنلاین

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز