وی با بیان این که بی توجهی به افزایش مالیات سیگار در مجلس با هماهنگی دولت صورت گرفته است، تاکید کرد: دولت و مجلس باید به مردم پاسخگو باشند که چرا برخی نمایندگان مجلس از طرح کاهش مالیات سیگار دفاع می کنند، اما نرخ مایحتاج ضروری مردم مثل تخم مرغ و نان و شیر و بنزین را در طرفه العینی افزایش می دهند.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران ادامه داد: یکی از مهمترین ملزومات کشور، داروست و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. چطور است که دولت برای دارو که نیاز اصلی بیماران است، تعرفه ۳۵ درصدی تعیین می کند، اما برای سیگار مالیات کمتر از ۱۰ درصد در نظر می گیرد.

مسجدی با اشاره به افزایش تعداد کارخانه های تولید دخانیات در کشور گفت: سابق بر این تنها شش کارخانه وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۱۷ کارخانه افزایش پیدا کرده و واضح است که با لابیگری در مجلس به تعداد کارخانه های تولید مواد دخانی افزوده شده است؛ این وقایع در شرایطی رخ داده که روزانه ۱۰ هزار میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود و در نتیجه آن سالانه ۵۵ تا ۶۰ هزار نفر جان خود را از دست می دهند.

وی تصریح کرد: ۵۰ درصد از تجارت سیگار سود خالص است و به جیب کسانی می رود که جز مافیای سیگار هستند. اگر سلامت و مرگ و میر مردم برای دولت و مجلس مهم بود، هرگز بی تفاوت از کنار موضوع افزایش مالیات سیگار نمی گذشتند.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با تاکید بر این که دولت و مجلس مسئول جان و سلامت مردم هستند، بیان کرد: در وزارت صنعت و معدن، اداره ای بنام اداره نظارت بر ارزیابی دخانیات است که وظایف مختلفی مانند محدود کردن مصرف دخانیات بر عهده دارد و جالب است بدانید رئیس این اداره، عضو هیات مدیره شرکت دخانیات است. یعنی این فرد دو وجه دارد؛ هم قاضی است و هم مجرم. با این روند، آیا می توان امیدوار بود که سلامت مردم به مخاطره نیفتد.

مسجدی با اشاره به بی نتیجه بودن جلسات کمیسیون تلفیق در خصوص تعیین مالیات سیگار تاکید کرد: این که مجلس توپ را به زمین دولت بیندازد و از خود سلب مسئولیت کند، درست نیست و هر دو باید هماهنگ و در راستای تامین سلامت جامعه نه تامین منافع عده ای سرمایه دار حرکت کنند.

منبع: سلامت